AI vet of marine vet?
Moderator: Moderators
AI vet of marine vet?
Hallo,
Ben aan het verdiepen in de smering van mijn renovatie AI kolomboor. Daar wordt (in 1958) gesproken over Shell vet voor lagers en andere onderdelen.
Nu maak ik voor mijn speedboot (voor propeller smering) gebruik van een hoge kwaliteits vet met teflon. (Quicksilver 2-4-c )
Klein stukje tekst van de eigenschappen:
Speciaal ontworpen en ontwikkeld voor smering van marine onderdelen.
Bevat Teflon. Is bestand tegen extreme wrijving en heeft uitstekende waterafstotende eigenschappen.
Geschikt voor: Trailer lagers en propeller assen
Dit vet heb ik mijn vetspuit zitten en dan zou het ideaal zijn dat ik ook mijn AI nippels daarmee kan voorzien.
Of luistert de oude AI erg nauw en toch maar een Shell variatie kopen met spuit?
gr Marco
Ben aan het verdiepen in de smering van mijn renovatie AI kolomboor. Daar wordt (in 1958) gesproken over Shell vet voor lagers en andere onderdelen.
Nu maak ik voor mijn speedboot (voor propeller smering) gebruik van een hoge kwaliteits vet met teflon. (Quicksilver 2-4-c )
Klein stukje tekst van de eigenschappen:
Speciaal ontworpen en ontwikkeld voor smering van marine onderdelen.
Bevat Teflon. Is bestand tegen extreme wrijving en heeft uitstekende waterafstotende eigenschappen.
Geschikt voor: Trailer lagers en propeller assen
Dit vet heb ik mijn vetspuit zitten en dan zou het ideaal zijn dat ik ook mijn AI nippels daarmee kan voorzien.
Of luistert de oude AI erg nauw en toch maar een Shell variatie kopen met spuit?
gr Marco
Re: AI vet of marine vet?
Hou er rekening mee dat lang niet alle vetten te mengen zijn. Ik neem aan dat het niet om nieuw te vullen lagers gaat althans.
RC & Modelbouw
Re: AI vet of marine vet?
Gewoon EP0 gebruiken lijkt me?
Zo'n kokertje kost de wereld niet.
Zo'n kokertje kost de wereld niet.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: AI vet of marine vet?
gewoon standaard kogellager vet zonder toevoegingen.
EP of grafiet zorgt voor vroegtijdige lager uit val.
de quick silver zou ik niet nemen, als ik het goed heb is dat een hele dikke zware vet soort.
en dan zou hij warm kunnen lopen.
weer je zeker dat het vet smering is?
vroeger werd er ook veel met olie gesmeerd
EP of grafiet zorgt voor vroegtijdige lager uit val.
de quick silver zou ik niet nemen, als ik het goed heb is dat een hele dikke zware vet soort.
en dan zou hij warm kunnen lopen.
weer je zeker dat het vet smering is?
vroeger werd er ook veel met olie gesmeerd
Re: AI vet of marine vet?
Dank je wel. Dan wordt het geen QuickSilver. Wat is dan standaard lagervet? Bij HBM zie ik b.v iets van kroon vet tubes staan. Maar dat is dan wel EP II?pieter dr200 schreef: ↑25 mar 2018 01:08 gewoon standaard kogellager vet zonder toevoegingen.
EP of grafiet zorgt voor vroegtijdige lager uit val.
de quick silver zou ik niet nemen, als ik het goed heb is dat een hele dikke zware vet soort.
en dan zou hij warm kunnen lopen.
weer je zeker dat het vet smering is?
vroeger werd er ook veel met olie gesmeerd
gr
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: AI vet of marine vet?
bij hbm zitten er ook EP additieven in.
ik zou zelf voor SKF LGMT 2 kiezen, dit is een goede kwaliteit vet zonder EP toevoegingen.
de prijzen vallen ook wel mee en er is een ruime keuze uit verpakings grote van 35g tube tot 180 kg vaten.
van kroon ben ik zelf niet echt gecharmeerd, ik koop zelf altijd olie en vet producten van een merk als shell, bp, mobile en skf.
vet met EP additieven is meer voor zwaar belasten onderdelen, denk hier bij aan de schotel van een vrachtwagen en scharnierpunten van een graaf machine.
ik zou zelf voor SKF LGMT 2 kiezen, dit is een goede kwaliteit vet zonder EP toevoegingen.
de prijzen vallen ook wel mee en er is een ruime keuze uit verpakings grote van 35g tube tot 180 kg vaten.
van kroon ben ik zelf niet echt gecharmeerd, ik koop zelf altijd olie en vet producten van een merk als shell, bp, mobile en skf.
vet met EP additieven is meer voor zwaar belasten onderdelen, denk hier bij aan de schotel van een vrachtwagen en scharnierpunten van een graaf machine.
Re: AI vet of marine vet?
Dank je wel.pieter dr200 schreef: ↑27 mar 2018 01:18 bij hbm zitten er ook EP additieven in.
ik zou zelf voor SKF LGMT 2 kiezen, dit is een goede kwaliteit vet zonder EP toevoegingen.
de prijzen vallen ook wel mee en er is een ruime keuze uit verpakings grote van 35g tube tot 180 kg vaten.
van kroon ben ik zelf niet echt gecharmeerd, ik koop zelf altijd olie en vet producten van een merk als shell, bp, mobile en skf.
vet met EP additieven is meer voor zwaar belasten onderdelen, denk hier bij aan de schotel van een vrachtwagen en scharnierpunten van een graaf machine.