Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door skillalot »

Is er een goede reden waarom het bed altijd in hoogte verstelbaar is bij die dingen, en niet gewoon de laserkop zelf?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

De beste reden die ik kan verzinnen is dat het mechaniek voor autofocus nogal wat weegt en er veel kabels door de rups gaan lopen (sensor, motor, perslucht etc)
Als je 't zaakje tot 2meter per seconde wil laten accelereren met 5G, dan is het wel lekker dat het zeer licht is.
Bovendien kan je met een kop geen 250-300mm bewegen.. Met zo'n bed wel. Kan je er nog mooi een roterende unit opzetten (flessen, glazen, bekers etc)
Bij die grote staalsnijdende lasers bewegen ze bijna altijd de kop.. Voor de prijs van zo'n kop zet ik ongeveer een hele machine neer.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Kjelt »

Heeft het niet ook met de spiegels/prisma's en focus te maken, die spiegeltjes moeten toch allemaal precies uitgelijnd worden, dan zouden alle spiegels/prisma's mee moeten bewegen of zie ik dat verkeerd ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Meestal beweegt alleen de lens op en neer bij die koppen.
Hier zo'n ding:
https://nl.aliexpress.com/item/500W-Pow ... 90233.html
Je ziet dat het nogal een lijvig ding is. bij die 3,8 kilo komt ook nog een motor.... En dan de lengte van die hoogteregeling: ca 60mm..

Bij koppen als deze:
http://www.szret.com/upload/photo/c3b3c ... 21a261.jpg
kan je de hoogte van de lens ook handmechanisch ca 50mm instellen en er gaat heel wat minder gewicht heen en weer. Dit is trouwens de kop die gebruikt gaat worden. Zelf heb ik 'm ook gebruikt voor de lasers die ik al gemaakt heb.

Blijft dat het vertikale ontoereikend is. Klaas heeft al een laser met zoiets en dat is toch een behoorlijke beperking. Vandaar maar weer wat zelf bouwen met een tafel die ca 250mm op en neer kan bewegen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kees Moret

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Kees Moret »

audiomanics schreef: 26 mar 2018 12:10
Kees Moret schreef: 26 mar 2018 10:57 niet zo groot als jij...Met welke software stuur jij het zaakje aan?
Met de configurator kan je een wat kleinere machine samenstellen. Maar een buis van 60W is al 120cm lang, dus de totale breedte van de machine zal toch minimaal 135cm worden (zo'n uitsteeksel aan de rechterzijde vind ik niks) Je kan ook nog voor een 40W buis gaan.. Die zijn een heel stuk kleiner. Dan kan je een tafelmodel maken.
Er komt een lightobject T9 of X7 controller in. De X7 heb ik al een aantal maal toegepast en dat vind ik een heel fijn ding. Die draait tegenwoordig met RayCam (waarvan ik de naamgever ben :mrgreen: .. was een wedstrijdje en heb daarmee 50$ gewonnen, die ik gedoneerd heb aan een of andere stichting)
De T9 is wat nieuwer en schijnt iets meer te kunnen. Het prijsverschil is er nauwelijks. Ik heb er alleen nog geen ervaring mee. De software die er bij hoort lijkt overigens als twee druppels water op RayCam, de opvolger van LaserCad.
Kees
Ok, weer wat wijzer geworden..
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Klaasvaak »

Ben beniewd naar de bouw fotos Kees 8) . Gaat hij lijken op de kaser1 of 2(waar de controll display in schuin paneel zit)?
Heb zelf nu een spt tr-90 buis gekocht, vind t wel fijn dat bij deze er een redpointer aan de laserbuis zelf zit vast gemonteerd, uitlijnen was hierdoor heel makkelijk.
Weet alleen niet of de kwaliteit van de buis hetzelfde is als waar RECI om bekend staat, maar daar kom ik wel achter.

Wat voor compressor wil je gaan gebruiken voor de air assist? zo'n aquarium pompje of iets wat meer druk geeft?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Hij krijgt de bediening gewoon bovenop, dus als de Kaser 1..
Er komt waarschijnlijk een aquariumpomp op, maar zo'n joekel die ze bij die hele grote tuinvijvers gebruiken. Zelf ook zo'n ding onder de laser staan.. Maakt weinig geluid als je 'm op een stuk schuimrubber zet.
Wel zaak om zo ver mogelijk een wat dikkere slang te nemen. Pas op de brug is dat 6x4 slang.. Dat scheelt heel veel in het debiet.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door TATH »

Mooie pomp voor de laser.
Met de rubbervoetjes trillings vrij te plaatsen op een plaat.
De usb kabel op het moederbord van de pc aansluiten en met aquasuite de rpm regelen en uitlezen.
Plaats er een flowmeter tussen en ook deze kun je dan uitlezen met aquasuite (aquasuite is gratis te downloaden).

https://shop.aquacomputer.de/product_in ... ts_id=3379
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door ewoud »

humm, mooie pomp voor spindel koeling.
is bij mij nog steeds en ondergeschoven kindje.
net als stofafzuiging grrrr.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Ruim onvoldoende capaciteit en ik lees ook niet dat er actief gekoeld wordt.. met dat vermogen kan dat ook eigenlijk niet..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Nou, door alle drukte en omdat bouwen voor gaat op lullen er over, is de machine zo goed als klaar.....
17262
Nog een paar finishing touches, zoals een magneetje voor de voordeur en het wachten is op de ultrasoon sensor (Pepperl & Fuchs... kost wat maar dan heb je ook wat.. Overigens kosten alternatieven zoals Sick net zoveel..)
De buis gaat er pas in als hij op zijn plaats staat.. daar gaan we geen wilde rit mee maken achter op een aanhanger..
Dan moet het rooster nog komen en wat RVS-geperforeerd (honingraat) plaat voor de voordeur..

Verder werkt alles zoals het hoort of beter.. (zoals de lift.. zelfs Klaas kon geen stappenverlies bewerkstelligen met zijn gewicht.. De mijne gaat bij 10 kilo al in de fout.. deze heeft weinig moeite met 50+ kilo... :shock: )

Het is ook een walgelijk rap bakje geworden... Toen de zaak nog verkeerd ingesteld stond heb ik toch snelheden gezien die ik met de steppers niet kan halen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door Kjelt »

Gaaf hoor! Zijn dat nou 4 spindels op de hoeken en 1 tandriem?
Post aub eens wat meer fotos en/of neem hem mee naar de opencnc dagen :)
Het is ook een walgelijk rap bakje geworden... Toen de zaak nog verkeerd ingesteld stond heb ik toch snelheden gezien die ik met de steppers niet kan halen...
Geen stappenmotoren? Wat dan, servos?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

De zelfde hybrid-steppers als op de open-source portaalfrees... voor de X en Y.. De tafel is een gewone stepper. Daar zijn (stap)fouten niet zo belangrijk: de hoogte wordt toch bepaald door de ultrasoon-sensor (nu nog even een proxy)

Klopt: 4 kogelomloop spindels met moeren en 1 tandriem van even ruim 4 meter.. Omdat de tafel toch stationair is tijdens de job is daar een T5 gebruikt. Voor de X en Y is een 10mm brede staalgordel GT2 gebruikt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Klaser 80W.. het bouwen is begonnen..

Bericht door audiomanics »

Ook de roterende as (friction type) is al ontworpen. Deze is zo gemaakt dat de waarden van de Y-as 1:1 gebruikt kunnen worden, ongeacht de diameter van het te laseren object. Een kwestie van de Y-as positioneren, de Rotary inpluggen en de schakelaar omzetten. Foolproof… zelfs ik kan het ;-)
Even een fusion plaatje
17264
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie