Goedkoope mist coolant voor de semi pro's

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Goedkoope mist coolant voor de semi pro's

Bericht door Stephan »

Na heel wat PB's en om het andere draadje niet te vervuilen een beetje meer uitleg.

Zelf gemaakte mistcooling gemaakt en het werkt als een jekko.

Wat heb ik gedaan ik in Mach heb ik een brain gemaakt die een uitgangen pulserend laat schakelen. Ik het deze uitgang 0,5 sec aan en dan 2 sec uit. Deze uitgang stuurt een magneet ventiel aan welke in de besturing kast zit van de machine van deze klep naar de perslucht smeerunit. De slang die daar tussen zit is zeker 3 meter lang. dan heb ik de perslucht smeerunit aan de kop van de freesmachine hangen en in de uitgang van deze unit zit een chineese lockline (die blauwe die je makkelijk kan bewegen). Deze lockline heeft een gaatje van 2 mm.

That's all

Als smeer vloeistof gebruik ik S91 van de firma Hagort ( test verpakking gekregen op de technishow) en ik verbruik per jaar ongeveer 2 flesjes( https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=14767&start=14 ). En ja de machine draait zeker elke week meerder uren met deze koeling aan ik frees makkelijk met een voeding van 1000 mm/min en nooit loopt m'n frees vol. Dit komt ook om dat ik dure (garant) frezen gebruik welke speciaal voor alu zijn. Wat ook heel belangerijk is is dat je de snij gegevens gebruikt welke de leverancier voor schrijft.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goedkoope mist coolant voor de semi pro's

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus je verspaand met S91, doe je dat puur, of verdund met water? En welke materialen frees je er allemaal mee?
En blijft je werkstuk dan vettig als je klaar bent.
Die perslucht smeer unit, is toch eigenlijk een soort druppelaar ?
Eigenlijk klink het best eenvoudig.
En een paar foto's vinden we natuurlijk ook leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Goedkoope mist coolant voor de semi pro's

Bericht door Stephan »

Dit is echt de simpelste en goedkoopste DIY hufterproof nevel smeerder die je kan maken. Velen zijn mij voor gegaan en ik heb het idee ook gewoon maar overgenomen.
S91 gewoon puur. De perslucht smeer unit is een druppelaar welke bij bijvoorbeeld elke 100 liter lucht 3 druppels verneveld ( dit kan je instellen).

Ja je werkstuk is een heel klein beetje vettig maar er blijft eigenlijk niks aan plakken.

Ik gebruik de normale koel instalatie met koelvloeistof welke op de machine zit nooit meer.

Bij het bij alle materialen behalve kunststof trespa en hout natuurlijk.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goedkoope mist coolant voor de semi pro's

Bericht door Kars-cnc »

Ik vind het erg interessant en inderdaad zouden een paar fotootjes leuk zijn.

Ik smeer nu, als amateur, met een kwastje of een spuitflesje, maar dat is eigenlijk niks. VHM frezen moeten dan sowieso droog heb ik door schade en schande ondervonden en om een volle flood koeling aan te leggen is mij wat teveel van het goede. Zo'n mist coolant zou een mooi alternatief kunnen zijn. Vooral deze want ik wil graag een "Semi Pro" worden :lol:
Plaats reactie