ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Hallo,
Nieuw op deze site en zou meteen met de deur in huis willen vallen :
Mijn zoon Yoeri is van plan om een mini-cnc te bouwen en ik wil hem daar wel in steunen.De bedoeling is dat de machine stap voor stap wordt opgebouwd , een einddatum hebben we niet echt .
Hij volgt electro-mechanica en ziet zoiets wel zitten om zelf te bouwen als "extra" bovenop z'n eindwerk op school.Het project hoort dus niet bij z'n schoolwerk maar hij vindt het wel een uitdaging om zulke machine zelf te tekenen/ontwerpen en er in de toekomst ook iets mee te maken.( naamplaatjes , onderdelen in triplex/balsa/kunststof/Hi-macs , ander ...)
Ikzelf ben schrijnwerker van beroep en werk dagelijks met een "echte" cnc-machine. Type : Weeke-venture , lengte 3250 mm x +- 1300 mm breedte met een "achterarm" ( open vooraan dus )
Dat is een machine om meubelonderdelen mee te maken ( kasten, binnendeuren , bogen , enz..)
De vraag is of ik onderdelen zou kunnen maken voor zijn machine in volkern/trespa van 13 mm. Hier hebben wij nogal veel afvalstukken van en een eerste testje voor een steun/zijarm te maken leek ons wel iets.
Op de foto's zijn de stukken zwart ingekleurd waarvan wij denken dat ze in volkern kunnen gemaakt worden.
Er zijn al volop tekeningen gemaakt door hem en hij is er nog niet uit welke geleidingen ie nu het best zou nemen.
We willen een gulden middenweg zoeken van prijs/kwaliteit , de duurste geleidingen zijn eigenlijk al uitgesloten , ons budget is niet eindeloos immers.
De grootte van de machine zal om en bij de 800 x 800 mm liggen ( buitenafmetingen)...ondertussen zijn we al meer in de richting van 1200 x 800 aan het gaan ifv de standaardlengtes van de kogelomloopspindels.
Alle tips/veranderingen zijn welkom , het tekenen op zich is voor hem geen probleem hij is daar erg bedreven in en het maakt dus niks uit of ie nu helemaal opnieuw moet beginnen met tekenen.
Verderop een eerste ontwerp dat het niet zal worden............hier op het forum al veel betere voorbeelden gevonden !
Laatst gewijzigd door dannycnc op 16 apr 2018 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Afbeeldingen lukte me niet......ik zal m'n zoon ff moeten roepen.... :lol:
Is nu wel gelukt.....
Laatst gewijzigd door dannycnc op 16 apr 2018 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Breaker »

Geduld is een schone zaak, frezen niet...
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Hi , dat filmpje geeft in grote mate een deel weer dat ie had ontworpen.....hij zou een "schuin" stuk willen maken om tot het einde van de tafel te geraken , al zal dit niet moeten omdat je dan ook weer minder "ver" kan gaan aan de andere kant natuurlijk. En recht frezen is voor mij makkelijker om de juiste gaatjes te voorzien aan bvb 2 kanten van zo'n stuk.
Zal dat morgen toch ff moeten vragen van die foto's......heb m'n oude account van photobucket ondertussen al gevonden en foto's er op geplaatst.....nu nog het plaatsen zelf/kopiëren.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Ondertussen is plaatjes posten gelukt......zie verder
Laatst gewijzigd door dannycnc op 16 apr 2018 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Breaker »

Bij photobucket moet er betaald worden om plaatjes te kunnen laten zien op een forum. Je zal ergens anders een account moeten aanmaken, of ze hier op het forum in de eigen gallerij plaatsen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Ik zal dat morgen eens ff bekijken ivm die eigen galerij.............bedankt voor de info !
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

Heb ondertussen al enkele pics in een album hier gezet.....nu nog in dit topic krijgen.
Gelukt !
Dit is/was een eerste ontwerp , ondertussen zijn we al afgestapt van de zijdelingse rails met wagentjes naar een ander ontwerp met een bovenrail met wagentjes en indien mogelijk een frame /korpus waar je een lang stuk zou kunnen doorschuiven.
Profielen zouden dan meteen ook 60x60 worden en de brug zou dan ook een gewone "rechte" worden zoals bij onderstaand voorbeeld.
Een site voor onderdelen hebben we reeds gevonden ( hardware cnc ) , misschien zijn er nog alternatieven( sites dus ) die jullie met ons willen delen ( of mag dit niet ? )
Eerste ontwerp dus , zal mogelijks dus nooit worden toegepast, maar wij vonden het wel mooi gevonden van die schuine delen :
Eventueel kan een winkelhaak ook nog worden getekend , dat is ook makkelijker om te maken dan die schuine stukken...
De vraag blijft of we de zijstukken zouden kunnen maken uit volkern van 13 mm of bvb uit dikkere volkern door deze op elkaar te lijmen met PU-lijm oid .
Mijn ervaring leert dat je volkern kan affrezen naar bvb 11 mm en dat je dan stukken van 22 mm kan bekomen die toch weer een pak stabieler zijn dan die 13 mm .
Als bodemplaat zie ik wel iets in de aard van betonplex of wederom een opgedikte volkernplaat waar ik dan bvb een raster in zou maken om koper hulsjes oid in de kloppen met draad in om stukken vast te kunnen klemmen.
Op zulke plaat zouden we dan zelfs een 2e bodemplaat kunnen monteren in mdf 18 mm (om bvb door te kunnen frezen)
16729
De bedoeling is meer naar volgende machine te gaan :


16730
Ik zal nog eens gaan informeren hoe ver ie zit met de veranderingen . 't Is tenslotte vakantie hier en tijd heeft ie dus zat.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

We hebben ondertussen nog wat verder gekeken op het forum hier en in het topic van Tath oa. een prachtige cnc-machine gevonden (en goedgekeurd ! )
Na dit topic te hebben doorlopen , hebben we toch nog wel wat vraagjes :

- is het nodig om zoveel tussenribben te hebben ?
-zijn bvb 3 tussenribben op een lengte van 1200mm voldoende én kunnen deze dan ONDER de zijprofielen gemonteerd worden , dit in samenwerking met een voldoende stevige bodemplaat van 26 à 39 mm volkern
zodoende is er meteen ook meer "hoogte" , hoewel ik lees dat dat eens in de 10 jaar voorkomt dat je hoger zou moeten kunnen frezen ( opmerking van Kees)
- op zulke bodemplaat zouden we dan een plaat in betonplex 18 mm voorzien of zelfs mdf van 18 mm ( resten zat ) , opdikken is makkelijker dan te weinig ruimte
-is het interessant om de brug te maken in een profiel van 160 x 40 , ipv 120 x 40 in topic "Tath" ? Daar is het allemaal nogal krap en voor beginners als wij lijkt het ons makkelijker om wat meer ruimte te hebben voor de montage van de onderdelen
- mijn zoon stelt voor om de stukken die in aluminium zijn gemaakt in topic "Tath" om deze in trespa te maken , mochten deze niet voldoen dan maken we ze in aluminium ( of laten maken , wat kost zoiets ? ) Of beter meteen niet aan beginnen , verloren moeite ?
- voldoen profielen van 15 mm ook( lineaire rail) , of toch maar meteen voor de 20 mm gaan zoals in topic Tath" ? Veel verschil is er niet in prijs maar 10€ hier en 15€ daar en dat -tig keer maakt wel een groot verschil natuurlijk.
- ik zie er over , maar wat is de diameter van de omloopspindels in dat topic ? ( en de spoed? )

We zouden ook een beetje in funktie van de lengte van de geleiders/kogelomloopspindels de grootte bepalen van de machine ( de lengte en breedte van "Tath" zijn ideaal en als we nu voor 800 dan wel 1200 mm lengte gaan maakt in wezen bijna geen verschil)
In ieder geval groot respect voor de bouwer(s) van oa. de machine van Tath en de anderen die ons zijn voorgegaan !
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Kjelt »

De machine van Tath is toch de open source portaalfrees?
De twee topics die je voor al je vragen even wilt lezen zijn :

viewtopic.php?f=8&t=13192

En het originele topic

viewtopic.php?f=8&t=7881

Let ook op de kosten, deze machine gaat zeker €6000 aan onderdelen kosten en de ervaring vd meeste bouwers is dat als ze eenmaal helemaal klaar zijn ze zeker €1000 extra kwijt zijn.
Het is wel een hele goede machine, met als groot voordeel dat je het wiel niet opnieuw zelf hoeft uit te vinden met alle mogelijke fouten of zwaktes van dien.
Ik ben hem nu ook aan het bouwen.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

..............blijkbaar al m'n tekst kwijt...............
Eerst maar een foto invoegen en dan de rest erbij..:
16757
We hebben eens snel een winkelmandje gevuld met wat onderdelen en dat was ff euh....slikken.
Toch gaan we ervoor , echter gaan we proberen om in eerste instantie onze machine goedkoper te maken als in de open source . Als dit niet lukt , gaan we voor de alu-onderdelen .
Ons idee is om bvb de brug als eens te maken in volkern ipv een alu- profiel , reden : resten genoeg en mits goed verstevigd is de kans groot dat deze ook recht blijft. ( zie foto)
Er worden dan bvb 2 groeven van 1 mm diep in de brug gefreesd om de rails mooi evenwijdig te kunnen monteren.
Ook maar eens testen welke gaatjes het beste werken om in dit materiaal te schroeven ( dmv draad tappen of zelftappers mits goed voorgeboord ??)
De bodemplaat van alu massief is in 1e instantie een beetje overkill , we zouden beginnen met een opgelijmde plaat ( laminaat/multiplex22/laminaat ) waarin we hulsjes kloppen om een volgende vloerplaat op te kunnen bevestigen ( bvb mdf 18 ) . Kwestie om niet meteen in de onderste bodemplaat te frezen......maar daar zijn we nog ver af dus.
We zouden vooral ook met standaardlengtes werken voor de omloopspindels , kwestie van er niks extra te laten afdraaien.
Rails zouden we dan toch 20 mm nemen , scheelt amper met de kleinere maat.
Een ander idee dat mijn zoon heeft is het volgende : we gaan proberen te werken met losse kogellagers die we tussen 2 stukken gaan klemmen en dat je deze stukken ( met de kogellager "IN" ) dan vervolgens ook op de kopse kant kan monteren voor de omloopspindels van 1200 mm.
Hiervoor zou ik stukken frezen waar de kogellagers half in passen en waar een ander gat "door" is om in de kogellager te kunnen..........wie weet volgende week al een eerste testje , ik heb nog wel ergens een kogellager liggen...
Mocht die brug lukken , zie ik eigenlijk niet in waarom de profielen in de x-richting ook niet uit dit materiaal zouden kunnen gemaakt worden . Reden : resten genoeg en deze worden bij elkaar ( en recht) gehouden door de tussenprofielen.
Eerst die brug maar eens verder afwerken volgende week , jammer genoeg staat mijn cnc op het werk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Arie Kabaalstra »

met dit ontwerp:

16730

Heb je een portaal met 2 dunne plaatjes als drager.. vergeet dat gerust.. dat is als een Ikea-kast zonder achterwand.. slap als een vaatdoek..

je zou er haaks een paar ribben op kunnen zetten, dat scheelt al veel..

2 stappenmotoren om het portaal te bewegen is al een goed idee.. één stappenmotor middenonder betekent dat je de boel scheef trekt als je aan één kant aan het werk bent.. , en je moet nog een dwarsverbinding onder de tafel maken, waardoor je de tafel zwevend moet maken.. en da's niet handig..
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door dannycnc »

We gaan vooral de kaas halen in het open sourse topic , echter om in eerste instantie de kosten te drukken gaan we proberen om een aantal onderdelen anders te maken .
Die foto was vooral bedoeld om te laten zien dat er ook lange stukken in/door de machine kunnen gestoken worden.
Dat er dwarse verbindingen nodig zijn voor ondersteuning/stijfheid van de machine lijkt mij logisch , echter persoonlijk vind ik om de 30 cm meer dan voldoende..........zeker als je dan zo'n massieve aluminium-plaat als bodem zou nemen.
Zolang er aan de rails/omloopspindels niet geknoeid wordt , is er geen man overboord als blijkt dat er geen stabiele machine kan verkregen worden door ander materiaal te gebruiken dan de voorgestelde alu-profielen.
Eigenlijk zaten we nog volop in de ontwerp-fase en is het echt wel super dat we zowat alles kunnen terugvinden in het open sourse topic. Zo lijkt het alsof je in 1-2-3 alles kan bestellen en beginnen maar met in elkaar steken...de praktijk is anders natuurlijk .
Wij zitten nog volop in een deftige verbouwing en zoonlief komt daar dan doodleuk tussen met het idee om een eigen mini-cnc-machine te maken....
Ikzelf doe niks anders dan met een grote cnc-machine werken ( houtbewerking-woodwop ) , als ik m'n zoon dan kan helpen met het maken van bepaalde ideeën van hem dan doe ik dat dan maar hee.
Vanaf vandaag btw hebben we trouwens in onze keuken eindelijk tabletten in graniet.............wat anders dan wat spaanplaat/melamine met een bandje abs op.
We gaan niks overhaasten , al wil je altijd asap aan zo'n nieuw project beginnen .
Laatst gewijzigd door dannycnc op 14 apr 2018 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ontwerp/zelfbouw mini-cnc-machine :

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeker als je dan zo'n massieve aluminium-plaat als bodem zou nemen.
Massief.. of T-slot.. als je een T-slot plaat neemt, kun je daar meteen je werk mee opspannen..
die T-slot platen zijn niet goedkoop, maar je hebt die kosten maar 1 keer, en je hebt er lang plezier van.. mijn eigen CNC machine draait inmiddels 11 jaar.. en ik ontzie em niet.. 'k heb er van alles op bewerkt, hout, kunststoffen, messing, aluminium, staal, en nu?. de afgelopen 4 jaar hoofdzakelijk titanium..

een goede machine kost iets meer, maar je hebt er langer plezier van.. en dat is heel wat waard in mijn ogen.
Plaats reactie