Laser (graveer) naast een spindle

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door fredmens »

3Design schreef: 10 mei 2018 08:30 ik zou nog steeds willen werken met zo'n laser, zuiver voor wat graveerwerk te doen na het frezen
maar vindt eigenlijk nergens geen controller voor mach3
Ik heb dezelfde behoefte. ik heb van anderen begrepen dat je bv de input van de Z-as zou kunnen gebruiken als switch om de laser aan en uit te zetten. Ik weet nog niet hoe, maar ga hier wel voor zoeken.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Rob65 »

Wil je deze laserdiode vastmaken naast de spindel?
Dat kan ik afraden want stof dat van het frezen komt zal op de lens komen en het resultaat negatief beïnvloeden.
Je zou een (handmatige) toolchange kunnen gebruiken en dan meteen de laser aan/uit op de spindel aan/uit zetten.

De laser met een magneetkoppeling naast de spindel hangen en dan zo maken dat deze een microswitch indrukt om spindel aan/uit naar de laserdiode te leiden in plaats van naar de spindel.
Simpel en (bijna) fool-proof.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

Ik wil de laser in een aparte houder monteren die ik in de spindel klem kan steken in plaats van de kress.

De ideeen die ik hier al gehoord heb van een microswitch lijken wel mogelijk, heeft er mss iemand dit al werkend gekregen op z’n manier?
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

Als er iemand is die mee wilt werken om zo’n universele goedkope laagvermogen laser graveerder te ontwikkelen, mag die mij gerust contacteren

Zekere als het elektronische werk je aanspreekt
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Ballegooijen »

De ideeen die ik hier al gehoord heb van een microswitch lijken wel mogelijk, heeft er mss iemand dit al werkend gekregen op z’n manier?
Ik heb zo'n laser op mijn portaalfrees gemaakt. Een schakelaar wordt ingedrukt als de Z as 1 mm boven het object staat en zet daarmee de laser aan.
Werkt wel maar ik zie wel verschil in het startpunt en de rest van de lijn omdat bij het startpunt de laser ff stil blijft staan. Misschien kan dit met de acceleratie wel verholpen worden.

Bij mijn allereerste lasermachientje ging overigens de kop continu van links naar rechts over de volle breedte en ging de laser aan op de plaatsen waar gebrand moest worden. Hoe zo iets werkt heb ik ook geen idee van?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

ik heb snel even een ontwerpje gemaakt van hoe ik de laser zou willen monteren op mijn machine.

ik zou er eventeel bovenop nog een kleine ventilator willen monteren om zo een betere koeling te verkrijgen en misschien dat ik daarmee ook de laser dampen kan wegblazen

graag hoor ik jullie mening hierover

16898
16899
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Rob65 »

Werkt wel maar ik zie wel verschil in het startpunt en de rest van de lijn omdat bij het startpunt de laser ff stil blijft staan.
Dat hangt uiteraard van je machine en de sterkte van de laser af.
Hoe minder krachtig de laser en hoe langzamer je beweegt, hoe minder erg ht even stilstaan zal zijn.

Daarnaast heb je een probleem vanwege het gebruiken van de Z-as beweging voor het aanschakelen van de laser.
Je programma is zo geschreven dat eerst de Z-as omlaag gaat en daarna pas in XY richting gaat bewegen. Daarbij gaat eerst de laser aan, dan is de Z-as beweging pas klaar en dan pas gaan X en Y bewegen.

Je wil een I/O signaal aan/uit zetten en dan direkt gaan bewegen - of nog liever: al in beweging zijn.
Bij de laser-graveer machines die ik ken beweegt de as continu en wordt de laser tijdens het bewegen aan- en uitgezet. Op die manier voorkom je dat de acceleratie je parten speelt bij het graveren.
Omdat er een kleine vertraging zit tussen het schakelen van de stroom naar de laser en het ontstaan van het laserlicht, heeft mijn machine een instelbare offset zodat bij het heen en weer bewegen (en in beide richtingen graveren) de begin- en eindpunten van de lijnen precies op hetzelfde punt liggen.
daarmee ook de laser dampen kan wegblazen
De dampen die onstaan zijn niet echt gezond. Ze bevatten mogelijk giftige stoffen die vrijkomen bij bepaalde kunststoffen of fijnstof (roetdeeltjes) bij het graveren van hout.
Daarom wil je vooral ook afzuigen.
Het wegblazen van dampen bij het graveren doen de machines eigenlijk alleen om een eventueel ontstane vlam in de kiem te smoren.
Bij het snijden deels ook om materiaal weg te blazen.

Op mijn fiber-laser heb ik alleen afzuiging zitten en daarmee kan ik zelfs dun (0.1mm) RVS snijden. Het materiaal verdampt en wordt direkt afgezogen.
Bij de laserdiode die ik bij Bert Eding op de 3D printer heb gemonteerd wordt ook niet geblazen. Daar zit trouwens ook geen afzuiging op, de laser zit er alleen op om incidenteel de laser-graveer functie van EdingCNC te testen tijdens ontwikkeling.

Voor de koeling zou je het blok (aluminium?) van ribben kunnen voorzien. Of dat voldoende is hangt helemaal van de laser af.
De 6W diodelaser van Bert zat op een plaat met een peltier element gemonteerd. Aan de warme kant van het peltier element zit een groot koelblok en de lasercontroller heeft een temperatuursensor die ervoor zorgt dat de laser niet te koud (of te warm) wordt.
Maar dat ding was iets van € 500,- als ik het me goed herinner. Duur speelgoed ...

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door DaBit »

Ik hou de holte waar de diode+lenzen zit wel onder overdruk. Niet zozeer om dampen weg te blazen, maar om te voorkomen dat er troep neerslaat op de lens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door fredmens »

3Design schreef: 10 mei 2018 23:38 Als er iemand is die mee wilt werken om zo’n universele goedkope laagvermogen laser graveerder te ontwikkelen, mag die mij gerust contacteren

Zekere als het elektronische werk je aanspreekt
Ik ben er zeer in geinteresseerd, ben helaas niet goed met electronica, maar in mn vriendenkring zij er mensen die juist daar weer goed in zijn.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

in de zwarte blok zijn al koelvinnen.
Daarom dat ik niet echt nog extra vinnen te maken op de grotere aluminium houder maar dacht om met een ventilator de lucht over de koelvinnen van de kleine houder te sturen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Ballegooijen »

Bij de laser-graveer machines die ik ken beweegt de as continu en wordt de laser tijdens het bewegen aan- en uitgezet. Op die manier voorkom je dat de acceleratie je parten speelt bij het graveren.
Omdat er een kleine vertraging zit tussen het schakelen van de stroom naar de laser en het ontstaan van het laserlicht, heeft mijn machine een instelbare offset zodat bij het heen en weer bewegen (en in beide richtingen graveren) de begin- en eindpunten van de lijnen precies op hetzelfde punt liggen.
Zo zou ik het dus ook graag willen maar ik kom er niet uit hoe ik dit kan realiseren. Als iemand daar kennis van heeft en dat wil delen zou heel fijn zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

als ik kijk voor een laser met ingebouwde controller zoals deze bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/500-2500 ... autifyAB=0

werken deze met een tTL controller, maar deze werkt enkel met 0 en 5V dus is geen pwm sturing mogelijk.
is dit dan wel bruikbaar op een router?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door pa3gmi »

De laser die ik in een eerdere reactie toonde is voorzien van PWM, zoals gezegd schakel ik dat PWM signaal met een solid state realais voor gelijkspanning, ze gebruiken ze ook voor Arduino projecten,die kunnen echt lage spanningkjes schakelen. Met de negatieve puls van de Z as schakel ik dus de PWM, daar ik een minimaal verschil aanhoud tussen gewenste brandpuntafstand, plusminus 0.2 mm komt de laser vrijwel direct in werking. ik gebruik dan de graveer instelling van camBam. Ik heb een schakelaar op het front van mijn besturing waarmee ik overschakel van frezen naar laser,
En ik monteer of de spindel of de laser, je wilt inderdaad geen stof op het lensje, dat brand er lekker op vast.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

Heb je misschien een foto van jou opstelling en van een werkstuk?
Plaats reactie