Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door Kjelt »

Op zich hoeft een SMPS geen problemen te geven als je een redelijk merk neemt , Meanwell wordt hier vaak gebruikt want strakke prijs kwaliteit verhouding EN je ongeveer het dubbele vermogen neemt dan je nodig hebt.
Goede SMPS hebben diverse beschermingen, OC, OV en temperatuur.

Lineaire voeding is mooi maar de spanning schommelt vaak met de belasting en je hebt een hoop uF aan elco's nodig bij hoge vermogens.

Als je drivers max 40V zijn zou ik inderdaad 10-15% lager zitten met de motorspanning want bij hard remmen zal de motor (een spoel dus inductief) de spanning extra opjagen.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

Kjelt schreef: 10 mei 2018 23:34 Op zich hoeft een SMPS geen problemen te geven als je een redelijk merk neemt , Meanwell wordt hier vaak gebruikt want strakke prijs kwaliteit verhouding EN je ongeveer het dubbele vermogen neemt dan je nodig hebt.
Goede SMPS hebben diverse beschermingen, OC, OV en temperatuur.

Lineaire voeding is mooi maar de spanning schommelt vaak met de belasting en je hebt een hoop uF aan elco's nodig bij hoge vermogens.

Als je drivers max 40V zijn zou ik inderdaad 10-15% lager zitten met de motorspanning want bij hard remmen zal de motor (een spoel dus inductief) de spanning extra opjagen.
Bedankt, nuttige informatie...! Ik las ergens dat machine bouwers uitsluitend Lineaire voedingen gebruikte en hobbyisten de SMPS's. Maar bij Damen CNC kwam ik veel Meanwell voedingen tegen dus wellicht is wat ik las al achterhaald...

Zou ik misschien beter de DM442's kunnen verkopen en zwaardere drivers aanschaffen?
Maar wie wil nou die ondermaatste drivers nog hebben... Kan het proberen misschien.
Wellicht voor 3D wel bruikbaar?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door FSSF »

Ik zie nergens of je de drivers/steppers al onderling gewisseld hebt? Check je bekabeling eens van de driver naar de motor. Als een van de vier draden niet lekker meer is krijg je ook dit soort rare dingen heb ik eens gemerkt.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

FSSF schreef: 11 mei 2018 12:18 Ik zie nergens of je de drivers/steppers al onderling gewisseld hebt? Check je bekabeling eens van de driver naar de motor. Als een van de vier draden niet lekker meer is krijg je ook dit soort rare dingen heb ik eens gemerkt.
Sorry, wel gedaan maar niet vermeld...

Hele nuttige tip want zo sluit je weer een paar dingen uit
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

Volgens mij werkt alles goed nu

Bij Damen CNC geweest en over voedingen gehad
Hun hebben goede ervaringen met Meanwell zoals hier eerder gezegd. Dus een 48v voeding gekocht en DM556 drivers en het lijkt nu goed te gaan

Ik laat nog weten of het echt zo is na meer testen
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door FSSF »

Als de voeding het probleem was geweest dan had je het probleem op alle drie de assen wel gehad, dat was niet geval toch?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door benkr »

Regel in ieder geval die 48V naar zo ongeveer 44 a 45 Volt max. anders krijg je vanzelf andere problemen.
Wat doe je met de "oude" drivers en eventueel de motoren die je extra hebt?
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

FSSF schreef: 11 mei 2018 22:39 Als de voeding het probleem was geweest dan had je het probleem op alle drie de assen wel gehad, dat was niet geval toch?
Nee in eerste instantie niet, later, na meer testen wel... Het werd steeds gekker.
Als ik nu zie en hoor hoe soepel en stil de motoren lopen dan kan het niet anders dan dat de voeding bij het testen de geest heeft gegeven. Al had ik toen de spanning op 30V staan ipv de max. 36V

Na de ellende kon ik de voeding, zoals eerder gezegd, regelen tot 42 volt, 6 V meer dan nieuw uit doos.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

benkr schreef: 11 mei 2018 22:46 Regel in ieder geval die 48V naar zo ongeveer 44 a 45 Volt max. anders krijg je vanzelf andere problemen.
Ja dat heb ik onmiddellijk gedaan!! Minder dan 44 ging niet maar dat is in ieder geval iets.
Ik heb deze no-label voeding gekocht bij Damen. Maakt een herrie! Ventilator brult op volle toeren.
https://www.damencnc.com/assortiment/el ... _130_NL_1#

Ze zeggen dat deze uit de Meanwell fabriek komt. Wie weet.
benkr schreef: 11 mei 2018 22:46 Wat doe je met de "oude" drivers en eventueel de motoren die je extra hebt?
In de verkoop...3x DM442 met 10 maanden garantie nog. De schroefconnectors zijn nieuw want die van de DM556 heb ik op de 'oude' gezet.

1 servo had ik opengemaakt, kon het niet laten... Verpest dus. Vroeger maakte ik als kind ook een keer de dia projector open maar kreeg hem niet meer in elkaar. Snap nog steeds niet dat m,'n vader daar niet blij mee was? :lol:

Maar nu ben ik er nog niet want de boel loopt als een zonnetje nu behalve dat de assen stappen verliezen. Dat is een nieuw topic maar wellicht dus ook de Eding CPU5A4 (4 assen dus) te koop...
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

Om de gierende boel af te sluiten een video om te zien hoe het nu loopt.

Ik waardeer enorm alle reacties en zelfs het aanbod van een ringkern trafo al was ik zo ongeduldig om een andere voeding te kopen: hartelijk dank!




settings nu:

16911
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door hrscharft »

Probeer eens om je Dir pulse langer te zetten.
Er zijn vele voor je geweest die stappen verlies issues hadden en door de Dir pulse te verlengen dit hebben opgelost.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door Breaker »

Bij EdingCNC kan alleen de aanstuurfrequentie worden ingesteld, de pulsbreedte wordt daarmee automatich aangepast.

Maar het is al opgelost:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=15838
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie