En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Eerst moertje op boutje doen
Dat was al aan de orde geweest hoor!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Mooi al die tips zo leer je weer eens wat 8)

Vanmiddag zijn mijn eigen hele eenvoudige printjes voor de proximity sensoren binnen gekomen.
Eigenlijk niets meer dan een paar transistoren die de uitgang van de proxy bufferen zodat het een echte open collector uitgang wordt en een ledje laten branden als indicator.
Het ledje komt uiteindelijk op de alu behuizing en wordt een kleinere 3mm led maar ala.
Meteen vanavond na het eten bestucked en gereflowed, wel een gepriegel dat package van 1,7 mm met twee transistoren erin.
En werken. Meteen ge-experimenteerd met de verschillende proximity sensoren die ik heb. En de avond is weer voorbij.
16883
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Niet omdat het moet, maar omdat het kan.... :lol:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Blijft hobbie he? :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Nou ik had niet gedacht dat ik de tips meteen in de praktijk kon brengen, wel dus.
Ik had een aantal M8x12 nodig en had alleen M8x16 en dat was net te lang, dus mooi met de slijptol en een stalen moer de lessen in de praktijk gebracht.
Ik blij, de buren iets minder (maakt kennelijk nogal wat lawaai) :lol:
Alleen het afbramen moet ik nog leren, nu maar met een ijzervijl gedaan werkt ook.
16885
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Mijn achtergrond is elektrotechniek en software , mechanica is bij mij zwak ontwikkeld.
Als ik dit zo zie Kjelt dan komt het "zwakke gedeelte" wel meer dan goed. Het ziet er echt super uit, daar ga je nog lang plezier van hebben.
gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Bedankt Kees maar alle eer naar Audiomanics en anderen die de OSPF hebben ontworpen.
Omdat al het mechanische reken en uitdenk werk gedaan was is het een soort van Technisch Lego pakket voor gevorderden geworden.

Aangezien ik me niet altijd aan de bouwbeschrijving houdt sta ik wel regelmatig voor aanpassingen en uitdagingen :lol:
Zoals dat ik de motoren rechts heb en naar achteren maar wel mijn homing 0 punt perse links voor wil hebben moest ik de proxy sensoren aan de andere kant plaatsen. Op zich geen probleem, kabeltje verlengen en klaar alleen nu loopt de kabelrups van de Y-as tegen de plastick knobbel van de proxy :oops:
Oftewel de kabelrups mag nu 12mm naar voren worden geplaatst, ach dat maakt het ook wel weer leuk, je krijgt er in ieder geval een uniek element in en het denken en oplossen is de halve lol.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Dit weekend niet zo heel veel tijd gehad om aan de machine verder te werken helaas. Toch een aantal dingen kunnen doen.
Ik had zelf al een eigen knutselprintje met 4 medium power 4000K smd leds gemaakt voor de verlichting.
Audiomanics (Kees) had een mooi passend lichtkapje opgestuurd. Samen met glasheldere kit is dat nu de verlichting achter de spindel.
Een simpele dimbare leddriver (regelbare stroombron met LM317) moet ik nog bouwen.
Ook wil ik nog even kijken waar ik die precies op de machine ga plaatsen, in de stuurkast die onder de cnc machine staat is niet handig.
Om de kabel wat beter weg te bergen en het wat strakker te maken heb ik een 10x10mm alu profieltje als kabelgootje op de Z as gemonteerd.

16920

Daarna het Z wagen paneel aan het Y-wagen paneel gemonteerd en het BK10 lager vastgezet.
Pfoe wat hou je weinig ruimte over tussen de twee panelen. Dat is echt goed ontworpen en gemaakt, het gaat maar net goed:

16921

En nu zit ik even vast met de bevestiging van de kabelrups ophanging, die moet 20mm verder uitsteken dan bij het originele ontwerp. Er moeten daarvoor nog gaten in het Y paneel geboord en getapt worden, twee alu platstaafjes als afstandhouder, dan de goten nog op maat zagen, ach nog genoeg werk voor de komende tijd :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Fraai kokertje, maar fixeer de kabel wel even (tegen schuiven en, op termijn, doorslijten)
Betreffende Het Z-vastlagerblok:
-1: je hebt de borgmoer verkeerd om zitten: het platte kantje moet tegen de bus aan drukken.
-2: de bussen moeten niet verder dan ca 0,2-0,3 mm uitsteken. Dan heb je voldoende draad om de moer goed te plaatsen.. Desnoods op maat (laten) draaien
-3: er bestaan M6x30 (of was het 35 :roll: ) boutjes met een lage kop. Voor deze Z-lagerblokken draai ik eigenlijk altijd een dikke mm af zodat de kop glad-af komt met het lagerblok..

Vast wel iemand te vinden met een draaibankje, in de buurt.... of....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Hi Kees,
1) begrepen zal ik omdraaien dan ;-)
2) deze snap ik even niet, welke bussen? Bedoel je de lagers van het BK10 vastlager?
Daar blijf ik liever vanaf als het niet perse hoeft :shock:
3) duidelijk mag ik er ook met een hbm freesmachine een mm affrezen, ik heb geen draaibank of kennis met een dr.bank in de buurt helaas die er een heeft.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door henkzelf »

Boutjes afdraaien? Stuur maak een PB als het nodig is. Maak frezen kan volgens mij ook wel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

henkzelf schreef: 14 mei 2018 13:43 Boutjes afdraaien? Stuur maak een PB als het nodig is. Maak frezen kan volgens mij ook wel.
Bedankt dat hou ik in gedachten als er iets langs komt waar ik echt niet zonder draaibank mee weg kan komen ;-)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door diepchess »

Heh Kjelt - blijf leuk doorbouwen joh - maar zie ik het goed dat je op fiks wat plekken boutjes van de gamma gebruikt?

Die zijn niet zo heul sterk vaak (breken zo maar met wat kracht erop). Misschien is idee om alles te standaardiseren op (gegalvaniseerde binnenzeskant) 8.8 boutjes die ook qua diameter iets nauwkeuriger zijn dan wat in de schappen van de gamma ligt (en ook stuk goedkoper bij de groothandel, check prijzen eens bij moerenbout.nl bijvoorbeeld).
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Tonybryden »

Ik vindt het een fijn topic om te volgen, leerzaam.
Dat word een mooie machine kjelt.
Ik lees veel mee op dit forum.
Ik vindt het soms jammer dat ik geen input heb voor jullie,
Mijn kennis in Cnc is nog erg weinig.
Maar ik ben groot fan van dit soort topics.
Plaats reactie