verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door K.J. »

Ik heb een vraag betreffende mijn draaibank.

Op de draaibank is een 3 klauw van rond 129mm gemonteerd. Ik twijfel dus tussen 5" en 130mm.
De draaibank is een echte chinees Huanhshan waar helaas niks over te vinden is, even eens als de klauw van het merk baige.

Nu zit er ook een 4 klauw bij echter deze is 160mm.
Nu zit ik er aan te denken om een verloopplaat te draaien.

Echter mijn vraag zou mijn bank dat kunnen hebben? Of is te zwaar voor de lagers als je er een grotere kop op monteerd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door Ballegooijen »

Waarom plaats je dit 2 keer?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door hfjbuis »

Als je gaat draaien met een behoorlijke aanzet, dan worden de lagers meer belast door de beitel dan door het gewicht van de kop. De 160 mm vierklauw zal ook niet veel lichter zijn dan een 160 mm drieklauw.
Ik zou het gewoon doen, maar meet de runout eens van je huidige kop! De runout van mijn 80 mm Chinese drieklauw (0.03 mm meestal) is een stuk beter dan de specs van een nieuwe.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door K.J. »

Ballegooijen schreef: 14 mei 2018 21:59 Waarom plaats je dit 2 keer?
Foutje zo te zien.

De 160 mm vierklauw zal ook niet veel lichter zijn dan een 160 mm drieklauw.

Het is een 130mm 3 klauw en een 160mm vierklauw.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door assink »

Vaak zijn 4 klauwplaten groter dan de 3 klauw platen, maar het toerental waar je ze op mag gebruiken liggen ook lager.
Ook omdat ze groter zijn, maar helemaal in balans zijn ze vaak ook niet. Er staat vaak een maximaal toerental op de klauwplaat, dit is ook mede afhankelijk van het materiaal van de klauwplaat.
Voor GG25(grijs gietijzer) is de maximale omtreksnelheid 25 m/s, voor lamellair ligt dit weer hoger (dacht 35) En voor staal nog weer hoger, dit bepaalt vaak het maximaal toerental en ook hoe de klauwplaat gebalanceerd is.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door K.J. »

Als ik uitga van een gietijzeren klauwplaat zou ik 3000 toeren mogen maken.

De bank kan tot 1880 dus dat zou gaan probleem mogen zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door DaBit »

De lagers in dat soort draaibankjes zijn vaak vrij grote kegellagers of groefkogellagers en de hoofdas is noodzakelijkerwijs ook vrij groot kwa diameter omdat er materiaal doorheen moet. Die lagers en as zijn van het extra gewicht en iets groter moment van zo'n 160mm klauw niet erg onder de indruk. Onbalans in combinatie met hoge toerentallen wel, maar ik denk dat je bank eerder wegstuitert dan dat de lagers het wel welletjes vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door staandeklok »

Beste, ik weet niet wat je bedoeld met een verloopplaat. Ik neem aan dat je van plan bent een nieuwe opspanplaat te maken voor je vierklauw en de drieklauw van je bank verwijderd. Zoals DaBit reeds zegt zullen de lagers van je bank hier niet veel moeite mee hebben.
Het probleem zit in de onbalans, die ontstaat bij het opspannen van materialen die uit het center liggen. Verlaag je toerental aanzienlijk en voer dit indien nodig langzaam op, totdat je bank aan de wandel gaat. Je lagers zullen nog steeds normaal draaien, alleen je draaibank staat mogelijk in korte tijd aan de andere kant van de werkplaats.
Dan weet je dus, dat je te ver bent gegaan met het opvoeren van het toerental.
Indien de stijfheid van de machine zeer gering is zul je merken, dat bij weinig onbalans alles al staat te schudden, dus niet te gek doen.
Hoe je de opspanplaat ook maakt, zorg ervoor, dat de vierklauw zo zich mogelijk tegen het voorste lager zit.
Succes.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door K.J. »

Ik heb besloten om deze 4 klauw van de hand te doen.
Ik ga liever voor het gemak van het zelfcentrerende klauwplaat inplaats van de huidige onafhankelijke 4 klauw.
En als ik dan toch een andere moet hebben kan ik er beter 1 nemen die gelijk standaard past.

Dus als er iemand interesse heeft,graag een pb.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door assink »

Zou ik dus niet doen. Een onafhankelijke vierklauw kent zoveel meer toepassingen dan een zelf centrerende.
Excentrisch draaiwerk, of rechthoekig materiaal opspannen, andere onregelmatige vormen.
En als het met een drieklauw niet nauwkeurig genoeg gaat, kun je dit met een onafhankelijke vierklauw net zo lang stellen tot je meetklokje nagenoeg niet meer uitslaat.

Snel gezegd, met een onafhankelijke vierklauw kun je veel meer materialen opspannen dan een zelf centrerende 3 of 4 klauw.
Het kost alleen wat meer tijd en kunde af en toe :lol:
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door K.J. »

Ik neem je advies mee. Misschien kan ik dan beter gewoon een zelf centrerende 4 klauw er bij aanschaffen.
Zodat ik van alles van voorzien.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door DaBit »

Ik zou net zoals Assink die onafhankelijke vierklauw ook niet weg doen. Als je bestaande dingen moet bewerken (en ze dus op 0 uit moet klokken) of de draaibewerking niet krek in het hart moet komen dan is zo'n ding uitermate praktisch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: verloopplaat 3 klauw naar 4 klauw 130 -160mm

Bericht door JanSr »

Hoe zit de huidige drieklauw aan de hoofdspil?
Waarschijnlijk met drie moeren achter een flens?
Meestal zit daar een conus in, op de montageplaats van de drieklauw zit dan een conische neus.

Met enig geduld goed zelf te maken voor een diameter van 160.
Plaats reactie