Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door Guvner »

Na een aantal jaren druk bezig geweest te zijn met het ontwerpen van de machine, het verzamelen van onderdelen en het beginnen van een basis, werd er de keuze gemaakt om te gaan verhuizen. Daarbij kwamen een gigantische verbouwing en een baan wissel om de hoek, waardoor ik een geruime tijd hier op het forum slechts heb kunnen gluren naar al het moois dat gebouwd werd. Bij deze verhuizing ging de ruimte die ik had voor mijn werkplaatsje van 1,5m bij 4m ineens naar 4m bij 11m. Hoera voor mijn vrouw, die ook vond dat we onze motoren goed moesten kunnen stallen.

Degene die mijn hoofd sponsor was en mij er toe gezet heeft een CNC frees te bouwen, was mijn opa. Hij wilde dit al een aantal jaren, maar zag het niet zitten dit in zijn eentje te doen. De afgelopen jaren is hij echter hard achteruit gegaan en afgelopen januari is hij in zijn slaap overleden. Nu de verbouwing er hier op een paar dingen na op zit, vond mijn vrouw dat het tijd was dat ik de CNC ging afmaken, voor opa. Wederom hoera voor mijn vrouw.


Door de zee aan ruimte, vond ik dat ik ook wel een grotere machine mocht bouwen. Voor een aantal potentiële afnemers zou het ideaal zijn wanneer ik een kwart plaat kwijt zou kunnen op de machine. Hierdoor is het bereik minimaal 610x1220mm, waar natuurlijk nog wat marge bij moet om aan de buitenkant ook te kunnen bewerken. Het bereik is hierdoor uitgekomen op ongeveer 850mm voor de x-as en 1350m voor de y-as.

De z-as zal ook wat gaan groeien. Aangezien ik al behoorlijk wat spullen had liggen en ik natuurlijk zo veel mogelijk opnieuw wil gebruiken voor de machine, heb ik besloten de SBR16 assen, die bij het vorige ontwerp voor de y-as waren en nu dus te kort zijn, te gaan gebruiken voor mijn z-as (voorheen SBR12). Het bereik van de z-as gaat hiermee van ongeveer 65mm naar 150mm.

Door de extra ruimte in de y-as heb ik ook mooi ruimte om in de toekomst een touch probe te plaatsen, voor het nullen als ik een frees heb geplaatst.

De opstelling van mijn machine wordt zo dat de cnc eigenlijk de basis vormt van een L De staander van de L is mijn werkbank, die bijna 3 meter lang gaat worden. Om het onderframe te bouwen ga ik gebruik maken van 60x60x2 stalen koker profielen. Hier heb ik een partij van 40 stuks kunnen overnemen van iemand en hebben allemaal een lengte van ongeveer 1500mm.

Het onderstel van de machine zal op de smalle kant ook gelijk ruimte hebben voor 14 lades, waar ik mooi m'n freesjes en toebehoren in kwijt kan. Hiervoor heb ik 14 sets ladegeleiders van mijn vader gekregen, die hij anders in de oud metaal bak op de gemeentewerf zou laten storten.

Ook zal ik het brein van mijn machine onder in het frame plaatsen. Hier is zat ruimte. Hier komen o.a. de volgende dingen:
  • Waterpomp
  • Compressor
  • PC
  • Stofzuiger
  • Schakelkast met alle electronica

Gisteren fusion 360 op mijn nieuwe pc geïnstalleerd, dus de komende tijd maar eens druk maken om het ontwerp volledig ingetekend te krijgen, dan kan ik ook eens kijken waar ik tegen problemen ga aanlopen. Zal zsm een eerste ontwerp hier plaatsen.

Een aantal dingen die ik nog moet gaan bekijken:
  • Plaatsing van mijn kogelomlopen
  • Hoe groot/dik wordt mijn basisplaat
  • Houd ik rekening met vloeistof voor de toekomst (carbon frezen)
  • Maximale maat van mijn wagen op de y-as
  • Vorm van de brug (dubbele koker op elkaar/enkele koker, gevuld of niet)
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door benkr »

Als ik een advies mag geven, maak geen gebruik van die ondersteunde geleidingen, ga voor lineaire geleidingen met van die loopwagentjes die er bij horen, dat is echt stukken beter dan die ondersteunde geleidingen, leuk en goedkoop maar ook speling en ellende na een tijdje.
Kijk b.v. bij www.lineairegeleidingshop.nl of bij JVE in Eindhoven, die heeft gebruikte van hele degelijke merken voor heel redelijke prijzen.
Kijk het topic van Ballegooijen er eens op na, hij is ook zo begonnen.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door Guvner »

Thnx voor de tip. Ik zal zeker even contact zoeken met JVE, hij heeft idd mooi spul staan op zijn site.

Ik ben nog even aan het zoeken geweest in de dozen die ik had staan met spullen voor mijn eerste ontwerp.
Hier kwam ik de volgende dingen tegen die ik zeker wil gaan gebruiken:
Twee Leadshine EM503 drivers
Twee Leadshine M752 drivers
Een set voor de Y-as en de andere twee voor de X-as en Z-as.

Daarnaast kwam ik nog twee Stegmann DG 60L XSR encoders tegen die ik wil gaan gebruiken voor de terugkoppeling of ik stappenverlies heb.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door Breaker »

Guvner schreef: 17 mei 2018 21:55 Daarnaast kwam ik nog twee Stegmann DG 60L XSR encoders tegen die ik wil gaan gebruiken voor de terugkoppeling of ik stappenverlies heb.
Waarmee ga je aansturen? LinuxCNC?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door benkr »

Guvner schreef: 17 mei 2018 21:55 Thnx voor de tip. Ik zal zeker even contact zoeken met JVE, hij heeft idd mooi spul staan op zijn site.
Ga langs bij JVE, zijn website is echt geen afspiegeling van wat hij allemaal heeft liggen. En trek er meer dan een half uur voor uit, je raakt niet uitgekeken en gezocht en steeds als je denkt alles gehad te hebben blijkt hij nog een ruimte vol met spullen te hebben.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door Guvner »

Breaker schreef: 18 mei 2018 19:50
Guvner schreef: 17 mei 2018 21:55 Daarnaast kwam ik nog twee Stegmann DG 60L XSR encoders tegen die ik wil gaan gebruiken voor de terugkoppeling of ik stappenverlies heb.
Waarmee ga je aansturen? LinuxCNC?
Ja met Linuxcnc en na wat gebabbel met DaBit via pb's denk ik ook wat Mesa kaarten
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door Guvner »

benkr schreef: 18 mei 2018 21:17
Guvner schreef: 17 mei 2018 21:55 Thnx voor de tip. Ik zal zeker even contact zoeken met JVE, hij heeft idd mooi spul staan op zijn site.
Ga langs bij JVE, zijn website is echt geen afspiegeling van wat hij allemaal heeft liggen. En trek er meer dan een half uur voor uit, je raakt niet uitgekeken en gezocht en steeds als je denkt alles gehad te hebben blijkt hij nog een ruimte vol met spullen te hebben.
Ga ik zeker doen op termijn
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door veteq »

Tegenwoordig koop je dat lineair spul voor een hobbymachine echt voor een habbekrats in China, kijk hier ook eens, is echt zo goedkoop.

Is toch onvoorstelbaar dat het kan, bv in deze shop:
https://www.aliexpress.com/item/6-sets- ... 31896.html

Net setje afgeklikt, ga eens kijken wat het is.
301 euro incl. verzenden, dan krijg je:

16970
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door benkr »

Reken in ieder geval nog op de Douane toeslag en de handlingkosten voor de vervoerder dan valt het nooit tegen.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Machine 1, poging 2, ontwerp en bouwverslag

Bericht door Guvner »

Vanmiddag nog eens wat verder aan het spitten geweest in de verhuisdozen met spullen van het vorige plan.Ik blijk dus (even vergeten) een aantal 15mm lineaire geleidingen te hebben liggen.

Dus voor mijn Z-as ga ik deze zeker gebruiken en hoef ik dus "alleen nog maar" voor de X-as en Y-as geleiding te regelen.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie