Toerental signaal

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Toerental signaal

Bericht door Nira »

Klein vraagje waar ik denk ik beter een nieuw topic over kan beginnen,

Is het ook mogelijk voor een toerental signaal 1 van de hall sensoren te gebruiken?

Ik ben mijn freesmachine aan het aansluiten en nu zou ik graag een terugkoppeling van mijn toerental willen voor Edingcnc.
De verkoper van de spindel verteld me dat er geen toerental signaal uit de custom output pin te verkrijgen is. Echter op het schermpje kan ik wel een toerental af lezen dus hij berekend wel ergens een toerental.

Nu is mijn vraag, weet iemand hier hoe ik het toerental signaal op de custom output kan krijgen of kan ik 1 van de hall sensoren gebruiken voor het toerental?
Ik heb de gebruiksaanwijzing even op Wetransfer gezet.

https://we.tl/N8PBaM9Zgj

Dit is de controller.
16586
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Toerental signaal

Bericht door John Sellis »

Denk dat het toerental op je display de toeren zijn van het uitgestuurde signaal. Dus wat hij zou moeten draaien. Zit er wel een hall sensor in dan moet je die met een scoop zo vinden zou je zeggen
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Toerental signaal

Bericht door Breaker »

Zou dat C-signaal geen index zijn? Dan moet het kunnen met een SN75176 en 555... Nee, heb ik niet van mijzelf :roll:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6 ... 70#p170509
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Toerental signaal

Bericht door Nira »

Bedankt voor jullie reacties, ik zal de link vanavond even doorlezen.

Als ik de spindel met de hand rond draai komen er ook toeren op het display te staan. Dus dan lijkt me het niet de vermoedelijke toeren per min naar aanleiding van het uitgestuurde signaal omdat hij dan nog geen output heeft.

Ik ga me eens inlezen in de doorgegeven link.

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Toerental signaal

Bericht door Nira »

Zojuist dit van een bedrijf ontangen welke dezelfde controllers verkoopt.

Speed signal output (PG) 

The speed pulse output is 0C, output 30V/10mA max. You can connect with a resistance (3K ohm ~10K ohm) between “PG” and the input power to get the speed pulse signal. The relationship of output frequency F(Hz) and speed N(rpm)is: F=N * P / 60 , P is the pole pairs of motor, Output Pulse per revolution
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Toerental signaal

Bericht door HD13 »

Dat is dan dus het toerental van je motoras.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Toerental signaal

Bericht door Tomdekx3frezer »

Je kan bijv. Een NPN of PNP sensor bevestigen in het spilhuis en deze aansluiten op de input van je breakboard , bij port & pins /input signals vul je onder “index “ het poortnummer in op welke inputpoort deze hebt aangesloten .
Het voordeel om meteen vanaf de spil-as te
meten is dat je altijd het juiste toerental weergegeven krijgt zonder rekening met overbrengingen te houden.
Succes
Grt Tom
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Toerental signaal

Bericht door Nira »

Maar als ik een signaal zou hebben van de spindel motor voor elke rotatie welke de spindel motor maakt kan ik toch bij CountsPerRev de verhouding invullen zodat de software een berekening maakt hoe vaak de spindel rond is geweest.

Ik neem aan dat als de software een toerental signaal heeft hij deze bijsteld als de spindel terug valt in toeren.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Toerental signaal

Bericht door Tomdekx3frezer »

Je kan inderdaad ook aansluiten via de hall en de overbrenging dan softwarematig instellen, overigens kijkt het systeem niet naar de rpm weergave op het scherm e.e.a. ivm bijstellen van de spilmotor bij zwaardere belasting waardoor je een toerentalvermindering zou krijgen maar primair is deze regeling via de hall sensoren geregeld en bemeten zodanig dat de frequentie/ stroom constant aangepast wordt.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Toerental signaal

Bericht door Nira »

De controller van het gemailde bedrijf is helaas toch anders.

Met mijn met beperkte elektra kennis heb ik even een tekening gemaakt.

Het idee is led gaat aan bij 5v hall sensor en legt pen GND aan pin 19 van Eding en hij heeft een puls.

In de beschrijving van Eding staat dat de puls min 1ms moet duren.
Maar met 8000rpm is dit te weinig. 8000/60= 133.33x per sec.

16989

De gebruikte sensor is overigens een Vishay TCST2103.
Die 82ohm heb ik uit de CPU flyer van Edingcnc

https://www.conrad.nl/p/vishay-tcst-210 ... uks-184250
Eventueel nog een mooie behuizing er om heen voor op de din rail met aansluitklemmen.
https://www.conrad.nl/p/axxatronic-cmeb ... uks-532664

Is dit moeilijk doen? een relais is geloof ik niet snel genoeg?
Of zijn er zo nog andere mogelijkheden?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Toerental signaal

Bericht door Breaker »

Nira schreef: 21 mei 2018 20:26 Maar als ik een signaal zou hebben van de spindel motor voor elke rotatie welke de spindel motor maakt kan ik toch bij CountsPerRev de verhouding invullen zodat de software een berekening maakt hoe vaak de spindel rond is geweest.
Nee, dat werkt niet, CountsPerRev kan uitsluitend gebruikt worden bij het instellen van de motor met IsStepperMotor aangevinkt. Niet om een factor voor de RPMsensor in te stellen. Het signaal wat je teruggeeft aan de besturing wordt 1 op 1 gebruikt om de toeren te regelen. Dus heb je de sensor op de spindel dan wordt de spindel geregeld, heb je 'm op de motor dan wordt die geregeld en zal je het zelf moeten omrekenen naar spindelsnelheid.
Nira schreef: 21 mei 2018 22:21 In de beschrijving van Eding staat dat de puls min 1ms moet duren.
Maar met 8000rpm is dit te weinig. 8000/60= 133.33x per sec.
Waarom is dat te weinig? 1000 ms/133,33 rps = 7,5ms per rotatie, heb je nog 6,5ms over, daarnaast de controller werkt ook goed met een puls van een halve milliseconde*. En waarom een relais?

*) Aan deze uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend, onvolledige werking van het systeem naar aanleiding van het toepassen van deze opmerking zou, wanneer Pasen en Pinksteren op één dag vallen, niet tot het gewenste resultaat kunnen leiden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Toerental signaal

Bericht door Nira »

Bedankt voor uw reactie.

Ik dacht dat een relais niet snel genoeg zou zijn en daarom de Vishay TCST2103 sensor gebruikt.
Maar misschien werkt een relais dan wel?

Jammer dat het niet in de software aan te passen is dat hij de rotatie berekend aan de hand van een hall signaal.

Is dit nog te maken met een puls manipulator o.i.d. ik kan de rpm van de motor aflezen op het scherm van de spindel controller. Als ik dan de spindel snelheid bereken en afstel zodat het klopt in edingcnc?

Een sensor monteren op de spindel is erg lastig omdat dit allemaal krap ingebouwd zit.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toerental signaal

Bericht door Ballegooijen »

De gebruikte sensor is overigens een Vishay TCST2103
Ik ben momenteel bezig om deze sensor op mijn draaibankje te monteren, samen met een schijf met een hapje er uit. Ik heb nog geen idee of het goed werkt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toerental signaal

Bericht door DaBit »

Nira schreef: 21 mei 2018 22:21 De controller van het gemailde bedrijf is helaas toch anders.

Met mijn met beperkte elektra kennis heb ik even een tekening gemaakt.

Het idee is led gaat aan bij 5v hall sensor en legt pen GND aan pin 19 van Eding en hij heeft een puls.

In de beschrijving van Eding staat dat de puls min 1ms moet duren.
Maar met 8000rpm is dit te weinig. 8000/60= 133.33x per sec.
De hall-sensoren van een BLDC-motor zijn meestal 180 graden actief, oftewel bijna 4ms bij 8000rpm. Zou kunnen werken dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie