Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door Guvner »

Ik heb een vloeistof gekoelde pc en ben druk bezig mijn cnc te ontwerpen. Een van de dingen waar ik tegenaan loop is waar ik mijn koeling ga plaatsen van mijn spindel. Toen ik daar over aan het nadenken was kwam ook de vraag op welke vloeistof ik daarvoor moet gaan gebruiken.

Aangezien het altijd een lekkere stoffige bende is, maar ik liever geen gebruik van een "gewone pc kast" met hierin de zovele cooling fans die zich binnen no time volvreten met stof en stuk gaan. Nee liever gebruik ik hier ook vloeistof koeling voor (heb dit al eerder met andere pc's gedaan), maar kreeg toen het idee om de pc en machine koeling te combineren.

De vraag is dan natuurlijk, welke vloeistof wil zo'n spindel door gekoeld worden en welke temperatuur kan ik verwachten op de uitgang van de spindel?

Mijn eerste idee is om gewoon demi water te gebruiken met uiteraard een leuke kleur toevoeging, het oog wil tenslotte ook wat.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door Johan Bos »

Ik dacht dat demi water juist behoorlijk agressief is, en altijd met additief gemengd moet worden tegen corrosie bescherming, en niet alleen een kleurtje(bv antivries)?
RC & Modelbouw
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door mark3 »

koelvloeistof voor de auto doet hier zijn werk prima.
Heeft ook nog een kleurtje
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door Kjelt »

speciale koelvloeistiof (auto) is toch alleen nodig als het in de ruimte kan gaan vriezen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door DaBit »

Auto-koelvloeistof voorkomt ook corrosie en houd afdichtingen fris. De glycol maakt het wel een minder goede warmtetransportvloeistof dan water, maar gezien het oppervlak in de spindel, de warmteflux (zuiguitdeduim 300W maximaal maar dan moet je gek doen) en de toegestane delta-T ('t is geen CPU die je zo koel mogelijk wil houden) maakt dat weinig uit.

Ik zou dus gewoon auto-koelvloeistof pakken, eentje gebaseerd op OAT en niet op silicaten. Meestal roze of paars van kleur, zelden blauw of groen (maar heel standaard zijn die kleurtjes niet). Als het in een enigzins moderne Volkswagen mag dan is het goed en als het bij de Action vandaan komt ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door Guvner »

Dank voor de uitleg.

Dan is dat de vloeistof die ik er in ga doen. Ga ik ook niet meer 2 gescheiden systemen maken, maar gewoon 1 radiateur voor beiden.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door flex »

Gewoon de simpele Action koelvloeistof (roze) pakken. zeker niet duur en zeker goed genoeg.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door ruudderooy »

als het maar een koelvloeistof is voor auto, deze bevat zoals Dabit al zei stoffen om elektrische geleiding te voorkomen corrosie door potentiaal verschil van verschillende metalen.
elmowww
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2016 22:17
Contacteer:

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door elmowww »

Hier ook koelvloeistof voor in de auto.

Doorgelust naar een Chinese koeler (radiator + ventilator + temperatuurmeter + flow/temp alarm) CW3000.

Ik heb een 2.2kw 24krpm ATC spindel en haal ongeveer 5 - 10 graden temperatuurstijging (boven omgeving) maximaal tot nu toe. Maar dat is ruim genomen. Na zo`n 6 uur frezen op 24krpm met een klein 2.5mm freesje.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door Guvner »

Moet ik dan nog rekening houden met dat de pomp en meet apparatuur tegen bepaalde stoffen kunnen? Of is die koelvloeistof niet zo agressief?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door DaBit »

Koelvloeistof komt normaliter in aanraking met aluminium, staal, messing, rubber en nylon, en dat gaat dus prima. Als jij andere materialen wil gebruiken moet je de compatibiliteit even verifieren. Voor pompjes is het geen probleem in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Wat voor koelvloeistof voor een 2.2kw chinees en welke temperatuur haalt dit?

Bericht door Guvner »

Ohja, zo had ik het nog niet bekeken.

Thnx
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie