Bouw graveermachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

paulmajoor schreef: 28 mei 2018 21:52 ... van de opensource portaalfrees overgenomen ...
Toch niet helemaal willekeurig dan :lol:
Een eerste beweging is een mooie stap vooruit.

Parallel geeft de motoren meer kracht op lage toeren (meer ampères). De stroom van de driver kan dan ook hoger ingesteld worden.
Serieel geeft de motoren de mogelijkheid om meer toeren te draaien (meer volts). Hiervoor houd je de maximale stroom van één spoel aan.

Parallel is over het algemeen nuttiger voor een freesmachine.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw graveermachine

Bericht door benkr »

Het is vooral de zelfinductie die het maximaal toerental bepaalt in combinatie met de voedingsspanning. De zelfinductie is bij parallel schakelen 4 x zo laag als bij serie schakelen vandaar dat parallel schakelen de voorkeur heeft.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Ik laat ze parallel voor simpel freeswerk. Gisteren werkte de sturing voor het eerst zonder problemen en vanavond krijg ik telkens de melding EXTERR IN geactiveerd. Dit is een externe ingang voor foutmeldingen begrijp ik uit de handleiding maar ik kan nergens vinden hoe ik dit op kan heffen, iemand een idee?

ExtErrInputSenseLevel, CPU5B and iCNC600 ONLY:
Defines External Error input behavior (CPU5B only), 0 = low active, e-stop (NO switch CPU5B, NC switch iCNC600), 1 = high active, e-stop (NC switch CPU5B, NC switch iCNC600). 2 = OFF, not used
3 = low active, smooth stop
4 = high active, smooth stop
With smooth stop the axes speed is ramped down, this means that there is no position loss.
The polarity settings for the home inputs, E-stop's and Extern error can be automatically determined by pressing the "Auto detect polarity" button.
Note that if the estop or extern-error input triggers, it will be latched, so that it will remain visible in the UI also if it was triggered by a short pulse. The Reset will clear the latch

=> opdate, kaart was de X as spontaan kwijt, deze goed ingesteld en de melding is weg!
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

De X en Y bewegen maar via joggen/ctrl of shift komt er beweging in maar dan opeens beginnen de motoren te brommen en is de snelheid nagenoeg 0. Max step staat op de allerlaagst te kiezen waarde, 10.000. Kunnen er nog andere parameters te hoog staan?

Acceleratie van 50 naar 10 gezet, dan komt alles heel mooi egaal langzaam op gang maar ook dan na een ruime seconde stallende motoren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Ballegooijen »

Is het zowel de X als de Y as die stalt?
Als het alleen de Y is kun je nog denken aan snelheidsverschil o.i.d. waardoor het mechanisch blokkeert op de assen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Zelfs de Z as. Maar het wordt nog erger, zo ineens begon een motor continu te brommen en ging de 48V voeding uit. Stekkers uitgenomen en opnieuw aan, maar er blijft kortsluiting lijkt het wel. Als ik de voeding van de eerste (X as) driver haal werkt alles. Dus verder gegaan met maken van de instellingen totdat de driver van de Z as exact hetzelfde probleem kreeg. Met alle motoren afgesloten van de drivers gaat de voeding uit/keiharde kortsluiting bij insteken van de voedingsstekker op driver 1 X of op driver 4 Z. Hoe zou dit kunnen en kan een driver zo snel intern kortgesloten raken?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw graveermachine

Bericht door benkr »

Als ik je problemen zo zie dan is je voeding de boosdoener, probeer eens een andere voeding als je die hebt, of probeer eens een paar autolampen of halogeenlampjes van zo'n 50 Watt (ik denk 3 of 4 in serie voor de juiste spanning) op de voeding aan te sluiten en kijk dan eens wat er gebeurd.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Voeding zou natuurlijk wel kunnen, maar het is 1 driver die kortsluiting maakt. Deze afsluiten en de rest werkt. Een half uur later ging een andere driver kapot/maakte kortsluiting. Toen ik hier de voedingsstekker van los nam ging de voeding weer aan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouw graveermachine

Bericht door hfjbuis »

Mogelijk wordt de voeding te warm en schakelt zich zelf uit. Draait de ventilator in de voeding, dat moet zo af en toe. Als die niet draait, kan dat voor oververhitting zorgen en automatische uitschakeling.
Overbelasting kan natuurlijk ook, dan schakelt de voeding of de stepper driver zich uit. Begin met maar één stepper aangesloten zonder kopeling naar de frees. Start niet hoger dan de halve maximale stroomsterkte. Als één stepper het doet en blijft doen, niet te warm wordt, dan de volgende, daarna proberen met 2 steppers tegelijk. Controleer ook of 1 mm ook echt 1 mm verplaatsing is!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bouw graveermachine

Bericht door benkr »

Veel belangrijker vind ik het om continu de spanning te meten, als die niet stabiel is dan krijg je allerlei problemen, waaronder de genoemde.
Laatst gewijzigd door benkr op 02 jun 2018 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Bouw graveermachine

Bericht door John Sellis »

Moet de voeding zijn. Als ze allemaal snel draaien gebruiken ze bij allemaal ff een piek spanning (stroom). Ik gebruik zelf losse voedingen. Zodat je dit niet kunt hebben. Soms sluiten ze ook de bekabeling van de voeding naar de driver. En daarna van driver naar driver doorgelust. En dat met 1.0mm2 kabels. Ook dan kan de juiste stroom niet door worden gegeven en daardoor een spanning drop krijgt. Met als gevolg dat hij stalt
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Ik heb per driver een massa en voeding van 1.5 mm2. Het is 100% zeker dat 2 drivers sluiting hebben, als Ik hier 48 Volt op zet zonder aangesloten motor, zonder Pull ena of dir, direct de voeding kortgesloten wordt. Ik ga 1 driver open maken. Misschien komt het omdat ik de stroomsterkte te hoog heb staan, ik was nog bezig met instellen. Ik probeerde iets te doen aan het brommen en trillen van de motoren via CTRL of shift.

Ik zie net in de specificaties van de DM556 dat de voedingsspanning tussen de 20 en 45 Volt moet liggen. Ik heb een 48 Volt voeding omdat ik gezien heb dat er meerdere zijn die deze combinatie gebruiken. Kan dit toch het probleem zijn??

Update:

lecting Supply Voltage The power MOSFETS inside the DM556 can actually operate within +20 ~ +50VDC, including power input fluctuation and back EMF voltage generated by motor coils during motor shaft deceleration. Higher supply voltage can increase motor torque at higher speeds, thus helpful for avoiding losing steps. However, higher voltage may cause bigger motor vibration at lower speed, and it may also cause over-voltage protection or even Driver damage. Therefore, it is suggested to choose only sufficiently high supply voltage for intended applications, and it is suggested to use power supplies with theoretical output voltage of +20 ~ +45VDC, leaving room for power fluctuation and back-EMF.

48V moet kunnen

Update 2:
ik ben weerstand gaan meten op de groene stekker van de driver waar A+- en B+- op zitten. Tussen A+ en - heb ik zo'n 4,4 Ohm weerstand. Tussen B+ en - idem. Maar tussen A +of- of B +of- mag geen weerstand meetbaar zijn, toch meet ik bij 2 motorkabels een weerstand van een paar honderd tot een paar duizend Ohm. Hier moet het probleem zitten denk ik, morgen even los halen. De afgeschermde kabel heb ik vrij fors aangehouden en die paste eigenlijk niet in de 5 polige stekkers. Mogelijk zit hier de fout, wordt vervolgd! Heeft iemand meegemaakt dan met een dergelijke sluiting op de motor een drive compleet kortsluit? Ja dus! => https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=11963&start=14
Laatst gewijzigd door paulmajoor op 02 jun 2018 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouw graveermachine

Bericht door hfjbuis »

Ik ben niet bekend met deze drivers, maar het is goed mogelijk dat ze, zonder dat enable is aangesloten, enabled zijn. Die van mij zijn dat ten minste.
Ook met fietsendraad, zullen deze motoren goed draaien. Je haalt dan alleen een (fractioneel) lagere snelheid.
Mogelijk zit een een potentiometer op de voeding waarmee je de spanning iets omlaag kunt regelen.
Als je die weerstand meet met de kabels aangesloten op de driver, is er zeker geen probleem. Als je dit meet terwijl de stekker los is, kan dit duiden op een motor die behoorlijk te warm is geworden. De kans is groot dat je dan een paar mooie boekensteunen erbij hebt.
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

hfjbuis schreef: 02 jun 2018 22:30 Als je die weerstand meet met de kabels aangesloten op de driver, is er zeker geen probleem. Als je dit meet terwijl de stekker los is, kan dit duiden op een motor die behoorlijk te warm is geworden. De kans is groot dat je dan een paar mooie boekensteunen erbij hebt.
Weerstand gemeten met stekker los. Motoren zijn niet warm geweest, ze hebben amper een minuut gedraaid en dat is kleine stukjes omdat ik aan het afstellen was.

Dan nog een vraagje, hoe zit het precies met de aansturing van X en slave X? De signalen Pul - en Dir - zitten op dezelfde kabel (PDF portaalfrees pagina 9 van 26 Sturing). Waarom is het dan nodig om in de instellingen A 4 Slave X in te stellen? De 1e en 2e driver zijn toch beide voor X? En beide hebben toch dezelfde aansturing/pulsen?
Plaats reactie