NPT binnen draad frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JapieK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2010 08:01

NPT binnen draad frezen

Bericht door JapieK »

Ben al een tijdje aan het knooien om een NPT draad te frezen :oops:
Ben op een Zayer met Heidenhain 426tnc bezig, en kom er niet uit.
Ik gebruik een gewone binnen draad beitel van de draaiers !!!
Ik moet maken een NPT3/4 en een 1/2 draad.
Wie o wie help mij :?:
GR Japiek uit Emmen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: NPT binnen draad frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor zover mij bekend is NPT een Conische draad... hoe wil je dat programmeren dan?..

als't gewone cilindrische draad is, dan stelt het geen moer voor.. gewoon een helix programmeren..

CP IPA 5400 IZ(15 gangen draad)
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: NPT binnen draad frezen

Bericht door Leeuwinga »

Ik weet niet of je aan onderstaande info iets hebt;
Bij mij draaibank kan ik een conische draad met toevoeging van
een "A" factor draaien.

format: G33 X... Z-.... K.... A... Q.....
X diepte draad
-Z lengte draad
K spoed
Q aantal snij bewerkingen
A- conische hoek

waarde wordt bepaald door de Tangus van de taper hoek vermenigvuldigd door de lengte
Als voorbeeld 5grd. taper voor een 12mm draadlengte de A parameter is:
Tan(5)*12 oftewel 0.0875*12 hetgeen is 1.05

Cees
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: NPT binnen draad frezen

Bericht door Linki »

met de Vardex cnc generator gaat dit makkelijk.

Software For Thread Milling Tool Selection and CNC Programming
New Version

Vargus' TM Gen, a PC-based program, guides you through a few simple steps to define the thread milling application and then providing all the information needed to complete your threading job - the best threading tool to use, the optimal machining data, and the actual G-code for all popular controllers.

Works with:
Fanuc, Mazatrol, Siemens, Mitsubishi, Sinumeric 840D, Heidenhain (horizontal and vertical), Haas Okuma and Selca.
Languages as well as metric and USA (inch) units:

Dit is een gratis programma hier te downloaden.

http://www.vargus.com/vardex/template/d ... x?pCatId=9

EDIT: zie in het programma helaas bij NPT draad geen gereedschap met maar een tand.

EDIT: als je een frees kiest met meerdere plaatjes met maar een snijkant, dan vraagt het programma hoeveel plaatjes je werkelijk in je frees bevestigd hebt. Je kan dan 1 opgeven, dan zou het bruikbaar moeten zijn voor jou frees (beitel).
JapieK
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 dec 2010 08:01

Re: NPT binnen draad frezen

Bericht door JapieK »

THNX
Gr JapieK
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: NPT binnen draad frezen

Bericht door Tomdekx3frezer »

Vandeweek moest ik draadsnijden met Mach3 van bijv. draad welke een conisch verloop heeft zoals NPT draad met tophoek 1:16.
Om te beginnen met de wizard “thread Milling” in mach3 en vulde alle waarden van de betreffende draad in de wizard, deze genereert dan ISO code rechte draad.
In het iso gedeelte staan in de reeks van allemaal dezelfde radiussen en X-waarden welke regel op regel HALVE windingen vertegenwoordigen , al deze radiussen en x-waarden heb ik opvolgend met de coniciteit van de draad groter gemaakt
De waarde van het radiusverloop (stijgingshoek) verkrijgt men door de spoed te vermenigvuldigen met de halve tangentiële waarde en telt men op bij de radiuswaarde en x-waarde waarmee voorgaande radius en x-maat is aangepast.
De wizard zet tevens bij de radiuscompensatie een “p” achter G41/G42 , op deze wijze kan de compensatie niet in de tooltable aangepast worden, men kan inplaats van een “p” een “D(tool) in ISO plaatsen zo kan met juist ingevulde tooltable met de compensatie de maatvoering (flankdiameter) van de draad via de tooltable bepaald worden.
Laatst gewijzigd door Tomdekx3frezer op 08 jun 2018 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: NPT binnen draad frezen

Bericht door motormuis »

https://www.gewinde-normen.de/npt-rohrgewinde.html
hoi allemaal met deze link kom je op een sitewaar heel veel buitengewone draadsoorten te vinden zijndan
ze hebben ook meteen de omrekening in mm

hoop dat jullie er wat aan hebben
Plaats reactie