Optische sensor gebruiken voor bob input

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Optische sensor gebruiken voor bob input

Bericht door FSSF »

Ik zie allerlei, ongetwijfeld mooi werkende, oplossingen voorbij komen. Vroeger vond ik het hele elektronica gebeuren prachtig, tegenwoordig moet ik er niet zoveel meer van hebben :lol:

Maar, als je de weerstand van de diode verlaagd, die van de pullup verwijderd, doet hij het waarschijnlijk ook, de makkelijkste en snelste weg lijkt mij.

@FSSF wat voor frequentie moet dat ding gaan schakelen?
De sensor wil ik gebruiken voor het nullen/homen van een gereedschapswisselaar, hier is deze origineel ook voor gebruikt, alleen werd in originele functie ook de huidige stand uitgelezen/gecontroleerd. Heel mooi denk ik maar dat is voor mij niet nodig en wordt ook teveel moeite om het goed werkend te krijgen. Er is denk ik geen hoge precisie nodig aangezien de wisselaar bij het nullen van bv. gereedschap toch eerst een x aantal graden zal worden teruggedraaid om op de definitieve positie terecht te komen. De sensor zit in de wisselaar ingebouwd dus licht van buitenaf is er niet.

Ik zal de weerstand van de diode van 220 ohm naar 150 ohm wijzigen. Je bedoelt de 20Kohm weerstand weglaten? Dan staat er direct 5 volt op de uitgang en bij schakelen ook naar de ground? Of zie ik dit verkeerd.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Optische sensor gebruiken voor bob input

Bericht door FSSF »

Nah het begon me allemaal te lang te duren om een enkel sensortje werkend te krijgen :lol: Heb de print verwijderd en er een compacte proxymity sensor voor in de plaats gebouwd. Past ook netjes en werkte binnen twee minuten. Toch bedankt voor het meedenken allemaal 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Optische sensor gebruiken voor bob input

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FSSF schreef: 15 jun 2018 14:50 Nah het begon me allemaal te lang te duren om een enkel sensortje werkend te krijgen :lol: Heb de print verwijderd en er een compacte proxymity sensor voor in de plaats gebouwd. Past ook netjes en werkte binnen twee minuten. Toch bedankt voor het meedenken allemaal 8)
Dat lijkt me de allerbeste oplossing, in vond het al een beetje een omweg om met een analoge sensor een 1-0 detectie te willen doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Optische sensor gebruiken voor bob input

Bericht door hfjbuis »

FSSF schreef: 14 jun 2018 09:48 Ik zal de weerstand van de diode van 220 ohm naar 150 ohm wijzigen. Je bedoelt de 20Kohm weerstand weglaten? Dan staat er direct 5 volt op de uitgang en bij schakelen ook naar de ground? Of zie ik dit verkeerd.
Als je weerstand weg laat en voor de rest niets wijzigd, dan staat er geen spanning op deze pin, behalve die door de controller zelf geleverd wordt!
Het is dan een passieve uitgang geworden.
Plaats reactie