Erik's BF25 CNC Ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hainjedaf »

Waar heb je die snaarschijven vandaan?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
hhogendoorn
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2010 11:26

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hhogendoorn »

Ik had nog een paar plakken Al van 10 en 20mm, daarvan gedraaid. Motorsteun van 10mm Al.
Loopt heerlijk rustig met V snaar.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Weer hier en daar wat voor en aan de machine gedaan.
De balg voor de Y as heb ik inmiddels door de helft gehaald en beugel gemaakt voor het bevestigen.
Voor bevestigen aan het X-Y sadel moest ik smeer leiding weg halen. Hier moet ik nog iets voor maken.

Sinds kort beschik ik over tig las apparaat die ik van het werk in bruikleen heb. Hier door kon ik mooi aanpassingen aan de behuizing doen, en nog wat andere dingen.
De raam panelen heb ik aan elkaar gelast, dit vond ik toch beter en wordt alles wat stabieler van.
Ook heb ik besloten om de voorste paneel aan de schuine onder paneel vast te lassen samen met een hoekstukje.
Ook dit wordt het meer solide van.

Ook weer nieuwe onderdelen er bij.
Lagers voor de spindel
TTS model ER20 spantang houder. Kan ik toch nog ietsje grotere frees (of iets anders) dan 10mm opspannen als dat nodig is.
Poly-v riem voor de spindel aandrijving.
En bij de hornbach kwam ik kleine rollers met een rubberen schotel tegen voor E2.50 per stuk.
Zeer handig om de machine voorzichtig te verplaatsen wanneer ik er mee bezig ben.
Hier blijft de machine natuurlijk niet op staan.

In middels bezig om de pouley's te maken uit aluminium. Daarna de rest voor het bevestigen van de motor en lucht cilinder die boven de spindel komt.

Er is nog wel iets waar ik niet uit kom.
Voor het koelvloeistof wil ik een goot/afvoer maken in de behuizing. Deze wil ik achter de machine plaatsen.
Ik ben er helaas nog niet uit hoe ik dit ga doen en met wat. Er spelen verschillende manier altijd in mijn hoofd maar wil het niet te gek maken.
Ik zoek iets om grof de spaanen te kunnen filteren en het liefst in een bakje of iets dergelijks.
Het fijne laat ik door een andere filter heen spoelen voor dat het terug het reservoir in gaat.

Wie heeft er suggesties?

( laatste foto laat de situatie zien in de machine)



12132
12133
12135
12136
12134
12138
12137

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Ja....het project ligt nog niet still...er zit alleen even geen vaart in... :roll:

Dat heeft een goede reden.
In oktober 16' heb ik samen met mijn vriendin onze 1e huis gekocht.
De woning heeft sinds 78 stil gestaan dus moest volledig aan gepakt worden...
Van af de vloer tot de top alles gedaan. Leidingen van af de meter en zelfs nieuwe meters.
15kub schuimbeton en vloer verwarming....Nu met het laatste bezig, de badkamer tegelen.
Alles doen wij met ons 2, met hier en daar even een extra paar handen er bij. Wat ik zelf niet kon, uit besteed.

Nou het belangrijkste wat komt, de los staande garage van 25m2. De werkplaats wordt hier volledig in gevestigd.
3 fase heb ik in de meter kast voorbereid. Alleen nog de kabel leggen.

De machine.

De machine zelf staat er een beetje armzalig bij. Heb niet echter niet stilgezeten.
Ben aan het verzamelen en voor bereiden geweest. Y-as balgen pas gemaakt. Hier moet ik nog bevestigingen voor maken. De leiding van de centrale smeering voor de X-as zit alleen beetje in de weg, dus moet hier iets op verzinnen.
De servo motor staat op zijn plek met de multie-v-riem. Nieuwe lagers die het gewenste toerental aan kunnen. Voelt veel beter aan. Speling er uit en run-out van de spindel in gesteld in de vrije uurtje op het werk. De oude tandwiel aandrijving is volledig er uit. Wel deel hergebruikt en tandwiel afgedraaid, en de grootste heb ik een encoder van gemaakt om toerental uit te lezen. Dit is alleen voor het uit lezen en heeft geen terug koppeling naar de drive. Maar het is wel handig om de daadwerkelijke toerental af te lezen.
Ik heb een lucht cilinder voor het TTS systeem.
Het draaien van de servo heb ik nog niet uit getest op zijn huidige positie. Hier voor moest ik een printje hebben die ik heb gemaakt met de elementen die ik wou. 0-10v, Enable drive, m8 en m7.

Zo'n 2 week geleden twee 2ehands Closedloops stappen motoren aangeschaft. Één van 3nm en één van 2nm.
Of 2nm genoeg is voor y of x twijfel ik, maar is wellicht bruikbaar als ik met een cnc draaibank ga beginnen.
Deze week krijg ik bedienigs paneel binnen van Hardware-cnc. Zonder knoppen maar wel met toetsenbord en touchscreen A.K. mepscherm.


15196
15198
15197
15199
15200
15201

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door HD13 »

Voor meting van toerental spindel op een tandwiel van 54 tanden wordt hier de ATS627 van Allegro gebruikt.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=13147
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Voor het uitlezen van het toerental voor mijn machine maak ik gebruik van een Vishay TCST2103.
Deze is rechtstreeks aan te sluiten op de CPU5B. Dan kan er in usbcnc de uitlezen afgelezen worden na het instellen van de aantal pulsen per omwenteling.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door HD13 »

Was er vanuitgegaan dat je het orginele tandwiel hiervoor gebruikte.
Zie nu pas dat je een ring met gaatjes op de plaats van het tandwiel hebt zitten.
Oude tandwiel gemodificeerd tot gaatjes schijf ?
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Hallo allemaal

Het gaat niet zo hard met de bouw van mijn machine. Zo als verteld neemt de verbouwing van mijn woning aardig wat tijd inbeslag. In middels wonen wij er zo'n 3 maanden. Nu is er wat meer tijd om met mijn nieuwe werkplaats bezig te gaan.

Enkele weken geleden 3fase kabel en internet kabel naar de garage gelegd.
Ondertussen en de vrije uurtjes van het weekend de muren aan het isoleren. Hele klus want er liggen nog meer materiaal in de weg...en met dit weer kan ik niks buiten neer leggen. :roll:

Hardware cnc had nog één van de vorige gepoedercoate bedienings- paneel beschikbaar. Deze samen met touchscreen en toetsen bord aangeschaft. Ziet er keurig uit, maar voor installatie erg onhandig. Je kan niet "even" open schroeven om een en ander te doen. De achterkant hangt het paneel aan vast. Maar ook de beugel voor aan de machine...heel handig, want als je paneel er af haalt zit je met al je kabels en een zwaar paneel in je handen...
Dit ga ik aan passen om dit scharnierend te maken. Wil ik nog wat toevoegen, kan ik deze eenvoudig open klappen.

Binnen kort krijg ik weer wat materiaal binnen. Knoppen, koelvloeistof slangen etc.

Vanavond zal ik eens wat foto's plaatsen.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Nira »

EBos schreef: 05 dec 2017 10:37 Vanavond zal ik eens wat foto's plaatsen.
Naar aanleiding van uw bericht in het topic van mijn freesmachine heb ik uw topic eens bekeken en ben benieuwd naar de vorderingen van uw machine. Is de drawbar bijvoorbeeld al klaar?
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Ivb met de verbouwing van onze woning heeft het project stil gelegen.
Voor dat ik heftige ingrepen wou doen wou ik eerst de nieuwe ruimte in orde hebben.

De machine heeft wat aanpassingen gekregen.
Behuizing was niet naar mijn zin en stevig genoeg. Design foutje etc. Boven frame is volledig aangepast. Ipv kunststof verhinderd alles tig gelast. Heb een klein tig lasapparaat aangeschaft en moet zeggen dat dat aanzienlijk makkelijker gaat.
Ook plaat werk wat aangepast. Onderste deel is volledig dicht gelast. Het is een grote bak geworden. Ben inmiddels bezig met montage punten voor de polycarbonaat ramen. Achterste deel van de behuizing staat inmiddels in de primer.

Besturing omslag gemaakt. Wou wat meer. En in mijn ogen was linuxcnc daar bij geschikt voor. Kwa toegankelijkheid past het beter bij mij. Bvb Programma selecteren en MDI gaat niet meer via pop-up.
Bediening gaat via console paneel met inbouw touchscreen. Dit werkt inmiddels al.
Besturings kast is opnieuw ingedeeld met mesa 7i76e board.

Gereedschap drawbar heb ik nog niet werkend. Dit zal volgende worden voor het bekabelen.

Even paar foto's voor de huidige situatie.

17110
17093
17109

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door nijsinkgj »

Ziet er al mooi uit hoor, is je kast straks ook waterdicht?


Ik heb mijn nieuwe machinekast in het complete ontwerp opgenomen, zodanig dat ik overvloedig kan koelen
Ik heb de keus gemaakt met twee schuifdeuren lopend in kogelgeleidingen.
De deuren aan de binnenkant van de kast gehouden om al het koelwater netjes binnen te houden (was een probleem bij Mn oude machine)
Voorals nog werkt het perfect

Succes met de verdere bouw!

Enkele foto,s als voorbeeld

16663

17122

17121
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door skillalot »

Mooie kast, en mooie machine ook. Is daar een bouwdraadje van wat ik heb gemist?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door kawarider »

da s een heel mooi paneel. Waar heb je het toetsenbord vandaan?
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door kevertje »

Plaats reactie