Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Kjelt »

Dat kun je toch niet zomaar zeggen? Het hangt van het eerdere gebruik af.
Als het merk spul 150000 uur gedraaid heeft hoeveel speling zit er nu op, is het altijd goed gesmeerd, wil je de kogeltjes gaan vervangen etc.
Ik zou zelf liever een in goede staat bevindende gebruikte merk geleiding nemen boven een no-name low budget merk maar liever een nieuwe no-name dan een versleten merk.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door skillalot »

www.lineairgeleidingshop.com
Prima spul, merk weinig verschil met hiwin ermee.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Is nog dik 400 euro als ik twee railtjes met een paar wagens zou bestellen. Ik zeg niet dat dat TE veel geld is maar wel veel.
De thk's kan ik krijgen voor 250 euro de set van 1500mm lang met 4 wagens.

Verder 199 dollar in china ex verzenden voor dit soort setjes.

Afbeelding
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door skillalot »

En voor het verzenden van dat soort setjes komt er nog eens 150 dollar bij, zit je even duur als in Nederland als je de douanekosten er ook nog even bij op telt.
En als het spul dan niet deugd dan zit je mooi te kijken...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Kijk en dat is precies waar ik even mee zit idd.
Incl verzenden komen die varierend tussen de 250 en 290 euro even afgezien van de douanekosten btw enz.

Daarom was ik even nieuwsgierig of er hier mensen zijn die ervaring hebben met die sets. Bovenstaande of de roodgroene hiwin klonen enz.
Ook nog een setje Rexroth kunnen vinden maar daarvan weet ik weer niet hoeveel ze gebruikt zijn.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door assink »

https://www.cnc-discount.com/
Misschien kun je ze hier aanvragen, zijn ook china geleidingen, maar liggen wel in duitsland.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Markus »

Ik heb jarenlang geleidingen geïmporteerd (en zelf gebruikt) uit China, en slechts 1 keer van mijn beste leverancier vierkante geleidingen ingekocht. Dat viel helaas tegen, die geleiding liep niet soepel, nooit weer ingekocht. Maar die ervaring zegt niet veel om meerdere redenen. Ten eerste was die ervaring jaren geleden ten tweede bij China inkoop is het vaak onduidelijk wie nou spul namaakt van wie en daarmee is de belofte van een bepaalde kwaliteit onzeker. Dacht vroeger dat de cloon altijd goedkoper is als het origineel, maar dat hoeft niet. Ook kunnen identiek of bijna identiek uitziende producten gemakkelijk door (vele) meerdere fabrieken gemaakt worden. Om het nog ingewikkelder te maken kwam het bij mij voor dat mijn Chinese leveranciers switchten van fabriek zonder dat me dat verteld werd. Dus kwaliteit is onzeker, Ik denk dat je wel enigzins kunt afgaan op beoordelingen van klanten op Ebay of Aliexpress maar dan moeten het er wel veel beoordelingen zijn.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door DaBit »

Het meest interessant is: hoe goed zijn die geleidingen als je je spul-uit-china huiswerk gedaan hebt?

De ervaring leert dat het China-linearmotion spul een leuke basis is maar je wel verplicht de boel uit elkaar moet halen, schoonmaken, zaken die de gebrekkige QC ontglipt zijn rectificeren, stellen en smeren.
Kogelomlopen is een goed voorbeeld waar velen hier wel ervaring mee hebben; het spul zit vol slijpstof en het aantal kogeltjes per baan klopt niet altijd even goed. Netjes schoonmaken, invetten, eventueel de grootste knikken uit de spindels halen, en het spul werkt langdurig heel behoorlijk voor de centen die het kost. Idem met lagerblokken en zelfs complete BFxx machines.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door assink »

De engelse CNC-forum mensen kopen veel bij BST-automation op aliexpress, schijnt goede kwaliteit te zijn voor een goede prijs.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Markus »

het spul zit vol slijpstof en het aantal kogeltjes per baan klopt niet altijd even goed
Ja precies: heb veel kogelomloopspindels door mijn handen laten gaan en dat is precies mijn ervaring, heb zelfs ooit roestige spindels ontvangen.

Waar het op neerkomt is ik de quality control deed voor mijn Chinese leveranciers. Was een leverancier te slecht dan nam ik een andere. Daarmee kom op een punt dat misschien belangrijk kan zijn bij aankoop Chinees spul.

Ik denk dat je veilig kunt inkopen bij de (europese) webwinkels die al een redelijk aantal jaren bestaan. Die doen zelf controle, reparatie of mogelijk weggooien, dus als ze een poos bestaan dan hebben ze een leverancier gevonden die redelijk kwaliteit vast is, zodat ze minimaal werk hebben aan hun eigen europese quality control.

Europese wetgeving zegt dat je binnen 14 dagen mag terugsturen indien gekocht via het web (binnen europa) plus 2 jaar garantie en ja je betaald dan wel meer maar je betaald voor de moeite en risico van de importeur.

Greezt,

Markus
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Afgelopen week even bij Markus langs geweest en besloten om een set van zijn geleiding over te nemen.
Nu kunnen dus ook de definitieve afmetingen voor allerhande plaatwerk bepaald worden en kunnen we weer verder met de bouw.

Binnenkort weer meer plaatjes.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Zoals beloofd de plaatjes.

heb weer het een en ander aan spulletjes in huis gekregen en het ontwerp een klein beetje op de schop gegooid. Doordat het een en ander in elkaar gestapeld had na het monteren van 1 rail op een zijkant. Kreeg ik een ingeving om de spindels anders te monteren dan de initiele planning was. Dit betekent wel een boel extra plaatwerk frezen enz maar goed daar is het ook een beetje hobby voor.

verder afgelopen donderdag de rails ook daadwerkelijk opgehaald bij Markus en ben echt super gehopen voor een hele mooie prijs. De rails die hij heeft zien er echt nog supernetjes uit en zijn van het italiaanse merk Rollon. Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar het ziet er echt nog keurig uit en loopt erg mooi.

Ook is het profieltje voor de brug dus aangekomen en mijn gommes wat is dat een gevaar. Een stukje aluminium van 160x230mm met een wanddikte van een mm of 8 (gewicht... een kilo of 25). Er hebben ook al eens rails op gezeten dus het kwam samen met een aantal gevlakte strips en een strip in het tslot met heel toevallig ook nog eens dezelfe HoH maat voor de montagegaten van de rail die ik nu heb.

Goed. De beloofde plaatjes.

17174

17173

17172
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Gister vast een paar onderdeeltjes gemaakt op de oude machine.
Die doet het eigenlijk ook best wel goed.

17189

17190

17191
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

eerste delen van de brug in elkaar gezet en de boel eens proef gepast, dit maal (bij de gratie van SWMBO) op de keukentafel.

Het begint al ergens op te lijken en voelt goed stevig aan. Denk er over om een paar platen te frezen die ik in de brug plaats dus verticale schoren verdeeld over de lengte van het profiel.
17202

17203
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie