PC, in de werkplaats.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

PC, in de werkplaats.

Bericht door spinningwheels »

Omdat het er toch wel aan zit te komen, dat ik met volledige CNC besturing aan de gang ga . moet er dus een PC in de werkplaats.
In de mooie kast van Ben , is er nog ruimte zat , Scherm op de deur , en toetsenbord met trackball op een armpje .
Maar, ja natuurlijk is er en maar. Wil dan ook eigenlijk wel een scherm en toetsenbord op het bureau .
Dat lijkt mij nog wel te doen , draadloos toetsenbord. bij de draaibank en op het bureau, of gaan die twee dan ruzie maken ?
Ander ding is dat ik dan eigenlijk ook wel in de PC die in huis staat wil kunnen kijken . Kan dat ?
I,m not a nerd. dus moet wel een beetje simpel blijven allemaal.
In theorie kan ik praktisch alles
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door michel pet »

draadloos toetsenbord geen probleem werk ik al jaren mee.
voor de rest zo minmogeluk software draaien is het beste gewoon er bij blijven dus mij id.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door DirkSchipper »

Op beide PC's inloggen met dezelfde naam (userID) en wachtwoord.
Ze moeten verbonden zijn met een netwerkkabel of Wifi (via jou router, dan gaat dat wel goed).

Je wilt 'in de PC in huis kunnen kijken'.
Wat bedoel je precies?
Wil je (1) bij de bestanden op die PC kunnen, of (2) vanuit de werkplaats op de PC in huis werken?

In geval (1):
moet je op de huis-PC bestanden delen via de thuisgroep
https://www.schoonepc.nl/instal/bestand ... rkmap.html

In geval (2):
moet je
a. de huis-PC instellen dat hij met "Extern Bureaublad" mag worden benaderd.
b. op de werkplaats PC "Extern Bureaublad" starten.
De naam van de PC mag zijn IP-adres zijn, of de naamvan de PC (op de huis-PC: Verkenner openen, op Deze PC (Computer): Re-muisknop, eigenschappen).
https://support.microsoft.com/nl-nl/hel ... te-desktop
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een NAS neergezet. Hierdoor heb ik alle bestanden centraal op 1 plek staan, waarvan ook nog eens elke dag een back-up wordt gemaakt. Doordat je een NAS in je netwerk hebt kun je met elke PC, tablet of telefoon bij al je bestanden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan misschien ook een Hardeschijf of je netwerk modem/router aansluiten. Op die manier kan je ook met alles pc's etc.. bij de bestanden. Een NAS is natuurlijk een betere oplossing.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Sven »

De simpelste optie is dropbox.

Dan kan je weliswaar niet in de hele pc kijken maar alleen in de dropbox map maar afgezien van de internetverbinding is er eigenlijk niets technisch aan.

Ik gebruik al jaren dropbox en kan eigenlijk alleen geen foto's en video kwijt.

De enige reden voor mij om te overwegen bij dropbox weg te gaan is dat het een Amerikaans bedrijf is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 28 jun 2018 00:26 Dat lijkt mij nog wel te doen , draadloos toetsenbord. bij de draaibank en op het bureau, of gaan die twee dan ruzie maken ?
Nee, ze vullen elkaar aan. Met 2 toetsenborden en muizen op je PC kun je op allebei tikken en muizen. Met een extra muis in de PC kun je ook heel leuk collega's klieren. :lol:
Ander ding is dat ik dan eigenlijk ook wel in de PC die in huis staat wil kunnen kijken . Kan dat ?
I,m not a nerd. dus moet wel een beetje simpel blijven allemaal.
Voor overnemen scherm en toetsenbord is Teamviewer op beide PC's het makkelijkste aan de pruttel te krijgen (maar niet het best presterende).
Voor het delen van bestanden, dus tekening/CAM op de woonkamerPC en frezen in de schuur is Dropbox op beide PC's het makkelijkste om aan de gang te krijgen.
Beiden hebben internet-toegang nodig, dus de netwerkstekkers van de PC's moet je wel aansluiten (of een derderangs wifi-accespoint in je hok plaatsen; werkt ook prima).

Er zijn technisch geavanceerdere oplossingen, maar als je hiermee begint kun je altijd nog eens kijken wat je nu precies verbeterd wil hebben. Eerst lopen en dan rennen is zelden een verkeerde aanpak.
Zelf gebruik ik overigens geen Dropbox meer en heb ik alle 'externe IT' weggehaald uit de joenaaitmiesteeds en ondergebracht in Nederland, maar dat is een heel andere discussie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door spinningwheels »

Dank,
Dat twee toetsenborden en twee muizen elkaar niet bijten is mooi.
Had natuurlijk op het bureau een aparte pc neer kunnen zetten maar waarom zou ik .
Goed beschouwd hoef ik maar redelijk beperkt in de huis PC kunnen kijken, Gaat dan voor het grootste deel om mappen met tabellen etc.
Meeste staat online, gebruik een G mail account daar krijg ik toch de tekeningetjes op binnen.
En dat kan ik in de werkplaats ook bekijken lijkt mij .
Via wifi of via het stopcontact.
In theorie kan ik praktisch alles
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door DirkSchipper »

Als de boel vnl. op Gmail staat, heb je internet-verbinding nodig.
En als je Windows 10 gebruikt gaat hij updates binnen halen, en herstarten als er een tijdje geen toetsenbord- of muisactiviteit is gweest (half/heel uur) ... net als jij met een 3D freesklus bezig bent.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Dratsabylgu »

In windows 10 kan je ook gewoon je automatisch updaten uitzetten.
Het moet wel met de groepsbeleidsobjecteditor maar het gaat dan ook echt uit.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door skillalot »

Windows 10 home ook? Of heb je het alleen over professional en hoger?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door DirkSchipper »

Dratsabylgu schreef: 29 jun 2018 21:22 In windows 10 kan je ook gewoon je automatisch updaten uitzetten.
Het moet wel met de groepsbeleidsobjecteditor maar het gaat dan ook echt uit.
Maar wil je dat?
Je hangt aan internet, dan wil je ook optimaal beveiligd zijn.
Automatisch updates binnen halen is het probleem niet (althans niet bij mij).
Automatisch herstarten terwijl hij net 2 van de 3 uur frezen achter de rug heeft is veel erger.
Dat kun je ook uitzetten met gpedit.msc.
Dan is het gewoon een kwestie van frezen, na afloop "Update installeren en afsluiten" en de volgende keer is hij bijgewerkt.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door DirkSchipper »

skillalot schreef: 29 jun 2018 21:51 Windows 10 home ook? Of heb je het alleen over professional en hoger?
https://nl.ifixit.com/Guide/How+to+get+ ... ome/102025
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

een "thuisnetwerkje" is in mijn ogen de mooiste oplossing.. momenteel heb ik dat niet.. en loop ik met USB Zetpillen heen en weer.. omdat ook niet alle PC's aan de machines een Netwerkkaart hebben..

Zelf geef ik er eigenlijk de voorkeur aan om de CNC's Offline te houden. maar in een bedrijf waar ik gewerkt heb, hadden we alle PC's die er stonden in een Netwerk. je kon vanuit kantoor waar ik het ontwerp en engineeringswerk deed ook de planningscomputer benaderen.. en eventueel de planning aanpassen, bestanden voor de snijmachines konden zo vanuit elke hoek geopend en bewerkt worden, de Lasergraveermachine was ook te benaderen, zodat ik de typeplaatjes op de PC op kantoor kon maken.. ook de foto's uit de studio waren zo te openen en te bewerken..

Als alles aan het netwerk hangt, is dat best wel handig..
Plaats reactie