Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door RikV »

Toevallig vanmorgen deze foto van mijn zoon ontvangen.
Staat in Deinze al enige tijd in regen en wind bij Amy International.
De afmetingen van het "werkblad" zijn iets in de buurt van 2500*1500*300.
De arm waar de meetprobe op gemonteerd staat is van carbon. De luchtlagers zijn nog aanwezig, verder is die geplunderd. De ketting die je op de Z-kolom ziet is (denk ik) de rem.
Ik vermoed dat de eigenaar al blij zou zijn indien iemand het toestel weghaalt.
wie gaat de uitdaging aan????
16864
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

Markus, dergelijke rails en schoenen zaten op de spuitgietmachines van mijn vroegere fima.
Aha dank je wel !, jammer dat ik geen spuitgietmachine wil. Terugslag rails voor het Carbid schieten ?

Ik heb even wat beter gekeken en de wagens zijn: Hiwin HGW65HCH. Deze wagens wegen bijna 13 kilo per stuk. De rails zijn dus 65 breed en wegen 21,73Kg per meter

Ik lengtes van 2450mm (52 kilo) en van 2750mm (60 kilo) trouwens die wagen op de foto loopt verrassend soepel

Omdat de rails gebruikt kunnen worden als frame zou het misschien niet al te moeilijk zijn om een grote (Granieten, Beton, staalbalk) CNC ermee te bouwen maar denk niet dat ik dat zelf ga proberen dus deze gaan waarschijnlijk de verkoop in.


Greezt,

Markus
NoXs4u
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2014 15:05
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door NoXs4u »

In mijn vooronderzoek naar de (on-)mogelijkheden mbt een portaalfrees van graniet... wel of niet, heb ik even een vraag aangaande de montage van linear rail.

Als ik rail zou willen monteren op de vlakplaat volgens onderstaande tekening... in hoeverre is een aanslag (datum referentie) voor de master een vereiste?
17018

Ik zie veel voorbeelden (bijvoorbeeld bij montage bovenop extrusieprofielen) waarbij de master rail mbv een dial indicator wordt gerefereerd (gesteld) aan de zijkant en daarna wordt vastgezet. Dit gebeurd dan dus zonder eerder genoemde datum aanslag. Vervolgens wordt de slave kant dan weer gerefereerd aan de master.

Nu weet ik (nog) niet hoe recht de zijkant van de meettafel is. Het plan is om dit vooraf te controleren mbv een stalen rei. Maar hoe noodzakelijk is een dergelijke aanslag aan de master zijde?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Breaker »

Het is handig maar niet noodzakelijk, de vlakheid van zo'n tafel is heel goed te gebruiken als eerste referentie, maar al zet je de rails onder 45° op de tafel, zolang de twee rails goed parallel staan, en de brug haaks zal het allemaal nauwkeurig werken. Een rei is natuurlijk uitstekend om kronkels uit de rails te halen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

Ik ben benieuwd hoe je de gaten in het graniet gaat boren. Wat ik begrijp is dat daar speciale inserts in (gelijmd ?) gezet worden en dat de gaten met holle boren gemaakt worden. Ben zelf op zoek geweest en een Duits bedrijf http://www.oelze-praezision.de gevonden dat gaten boort en inserts doet voor granieten meettafels maar de positienauwkeurigheid was slechts iets van 0.2mm wat volgens mij te onnauwkeurig is om rails te kunnen vastschroeven. Heb een https://www.nts-botech.nl/ een Nederland's bedrijf gevonden is speciale granieten machines maakt maar dat zag er allemaal duur uit. Er zijn wel redelijk wat steenhouwers die CNC machines hebben voor natuursteen.

Ik zelf zit te denken aan het bouwen een opstelling dat als basis zo'n meetplaat heeft maar loop dus tegen vrij eenvoudige problemen aan.

Greezt,

Markus
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door hrscharft »

positienauwkeurigheid was slechts iets van 0.2mm wat volgens mij te onnauwkeurig is om rails te kunnen vastschroeven.
ik denk dat dat wel wat mee valt. Als je bijvoorbeeld een hiwin 25 neemt die heeft potgaten voor M6 maar die zijn 7mm in diameter. Die 0.2mm krijg je dus wel weg.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door janplastiek »

voor natuursteen zijn er bij Rampa speciale inserts ,de keepnut, boorgat van 12mm, werken zo makkelijk, ik heb deze in een rvs buis van 15 x 1,5mm wand dikte geplaatst, ik heb deze er niet meer uit kunnen trekken
http://www.junoindustries.eu/nl/product ... t-keep-nut
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

ik denk dat dat wel wat mee valt. Als je bijvoorbeeld een hiwin 25 neemt die heeft potgaten voor M6 maar die zijn 7mm in diameter. Die 0.2mm krijg je dus wel weg.
Goed punt, niet aan gedacht. Ik heb veel geleidingen liggen van Rollon en bijvoorbeeld bij de 20mm rails is het boorgat 6mm voor M5 dus die ±0,2mm zou dus geen groot probleem moeten zijn.
voor natuursteen zijn er bij Rampa speciale inserts
Enig idee wat ze kosten en waar te koop ? en hoe worden die erin gezet ?


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door DaBit »

Dat boren in graniet stelt weinig voor met die holle boren, zeker die kleine diameters. Levert alleen een bende op, want of het is stoffig (droog), of het is een modderstroom (met water).

Dan de inserts voor de rails. Ik zou een blankstalen strip boren met het rail-gatenpatroon, de inserts erop schroeven en ineens het geheel met epoxylijm monteren. Weet je zeker dat ze allemaal recht en in lijn zitten.
Zo groot is de belasting bij een CNC-machine trouwens niet, dus je inserts zijn niet heel boeiend. Ik heb in epoxybeton wel eens van die gewone gipsplaat-wokkels van de bouwmarkt gebruikt, werkt ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door janplastiek »

Artikelnummer: Referentie Specialinsert Prijs:per 100stuks Aantal totaal
033 615 03 IM4S/M6/H15 € 205,00 100 € 205,00

http://www.junoindustries.eu/en/product ... All&page=1

ik heb deze gewoon op een bout met een rondsel en een contramoer gedraaid en dan met enkele tikken in de rvs buis geklopt ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door skillalot »

Kun je niet beter stukjes staf er in lijmen, en de gaten naderhand boren?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

Artikelnummer: Referentie Specialinsert Prijs:per 100stuks Aantal totaal
033 615 03 IM4S/M6/H15 € 205,00 100 € 205,00
Hartelijk dank !
Dat boren in graniet stelt weinig voor met die holle boren, zeker die kleine diameters
Mooi ik begin enthousiast te worden misschien heb ik nu zelfs een toepassing voor die enorme geleidingen van Hiwin die ik heb, een CNC graniet boortafel ?

Hmm zal ik wel flink wat hulp bij nodig hebben, gezien de lengtes en het gewicht

Greezt,

Markus
NoXs4u
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 dec 2014 15:05
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door NoXs4u »

Er zijn inmiddels wat nieuwe ontwikkelingen. Ik heb mijn eerste CNC machine verkocht en voor een relatief zacht prijsje een goede meettafel kunnen bemachtigen met bijbehorende oplegkast.
17078

De nauwkeurigheid en afmeting
17016

Ondanks het feit dat er nog geen vaststaand plan is mbt bouw, is de aanschaf van de meettafel zelf een belangrijke factor en bepalend voor het verdere ontwerp. Tenzij je van plan bent een nieuwe steen te kopen, waarbij je de maat koopt conform je al gemaakte ontwerp, moet je in dit geval dus toeslaan als de kans zich voordoet. Ik had de stille hoop dat de zijkanten van de steen ter referentie bruikbaar zouden zijn... helaas. De rest is scheef/niet haaks/niet evenwijdig/niet parallel enz. Het enige bruikbare vlak is de bovenkant. Ik weet ondertussen al dat zolang er nog geen gaten in de tafel zijn geboord ik er financieel niet op achteruit zal gaan wanneer ik besluit dit plan niet door te zetten en de meettafel weer te koop zou zetten.

@ Markus; Het originele plan was om de linear rail direct op de steen te monteren en de benodigde gaten in het graniet te laten boren mbv een voor natuursteen geschikte CNC machine. De genoemde afwijkingen zijn, zoals hrscharft al aangaf, wel op te vangen met de boutgaten. Maar het vinden van een bedrijf wat het boren van de gaten met enige nauwkeurigheid kan en wil uitvoeren is best een uitdaging. Oelze Precision (toevallig ook de fabrikant van deze meettafel) zit bijna 400km weg. Ik denk niet dat het boren een 'klaar terwijl u wacht' klus zal zijn dus ik zal er dan 2x heen moeten (of in de buurt overnachten oid). BoTech is financieel gezien geen optie. Daarnaast is er nog een ander probleem. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat door het grote aantal gaten icm met de positie dicht bij de rand van de steen de kans op uitbreken vrij groot is door uitzetting van epoxylijm (nodig voor inserts) ofwel bij een evt machine-crash. Ook is er bij directe montage geen datum/aanslag kant aanwezig om de linear rail tegenaan te schroeven. Zeker met het oog op de toepassing van de machine, het frezen van aluminium, is het direct op de steen monteren van de rail dus niet echt de juiste weg denk ik. Hoewel Breaker eerder aangaf dat een dergelijke aanslag niet noodzakelijk is, denk ik dat een juiste montage van de rail tegen een aanslagkant gecombineerd met zgn gib blocks toch de beste manier is.
17143
17144

Om een dergelijke aanslagkant te kunnen realiseren kom je haast als vanzelf op de door DaBit genoemde oplossing. Staal strips. Mijn benadering is echter ietwat anders. Het plan is vooralsnog om aan beide kanten een ST52 staalstrip te monteren mbv epoxylijm icm 3 of 5 gelijkmatig over de lengte verdeelde schroeven (midden onder de linear rail dus ver genoeg van de rand). De gaten voor deze schroeven/inserts in de steen hoeven dan ook niet super nauwkeurig te zijn. Vervolgens wil ik in de gemonteerde strips een profiel laten frezen en het montagevlak + aanslagkant voor de linear rail laten slijpen . Om vlakheid van de steen tov de freesmachine te garanderen dient de steen dan eerst met topvlak omlaag op 2 parallellen te worden gelegd. Aan de onderzijde zitten namelijk 5 stalen oplegpunten. Deze kunnen dan worden voorzien van een vlakke kant.
17142

Om onderlinge parallelliteit van de strips te garanderen heeft het de voorkeur om deze pas te bewerken nadat de strips dus op de steen gemonteerd zijn. Inmiddels heb ik hiervoor een offerte... daar wordt een mens niet vrolijk van. Deze offerte is dan ook gebaseerd op 2 onbewerkte strips. Wellicht zou het stuk voordeliger zijn om het profiel toch alvast voor te frezen, dan op de steen te monteren en enkel de benodigde vlakken te laten slijpen ipv de gehele bewerking daar te laten uitvoeren. Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Tot slot; weet iemand een hobbyvriendelijk adresje mbt vlakslijpen? Of waar ik eventueel dergelijke strips van 1200mm lang zou kunnen voor-frezen? Zal even een tekening bijvoegen van het plan tot dusver ivm maatvoering. Alvast dank voor het meedenken ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Portaalfrees van graniet... wel of niet?!

Bericht door Markus »

Je kunt lineaal staal kopen dat is volgens mij al heel precies voorgeslepen

https://www.hogetex.de/messen/lineale/f ... -din-874-1

DIN 874/0 is trouwens vlakker , verder kun je fijn gefreesd gegloeid staal kopen

Dit is misschien ook een optie
https://www.messmittel.tools/Messmittel ... 874-0.html

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 07 jul 2018 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie