Lage toeren spindel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Lage toeren spindel

Bericht door Ballegooijen »

Heel soms heb ik wel eens de behoefte om staal te frezen. Ik dacht er aan om dan mijn huidige 2,2 kW spindel te wisselen voor "iets" anders. Ik ben al even aan het zoeken op het grote www maar kan nog niet echt iets vinden. Hebben jullie ideeën of ik dit zou kunnen realiseren tegen redelijke kosten?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Lage toeren spindel

Bericht door Robbie »

Hallo Ballegooijen,

Een andere spindel is niet direct nodig, Arie Kabaalstra frees ook lastige materialen met een HS spil, je bent dan wel beperkt tot de kleinere diameters frezen.
Een lage toeren spindel moet ook wel gedragen worden door een bijpassende constructie ivm grotere krachten en lagere frequenties van de resonanties.
Vergeet ook niet dat een lagetoeren spil bijna altijd een vertraging heeft en dus veel groter en vooral zwaarder wordt.
Ik zou eerst een proberen wat de huidige machine doet met (bijna zeker VHM) kleine frezen.

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Lage toeren spindel

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor je reactie. Aan welke (maximale) denk je dan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lage toeren spindel

Bericht door spinningwheels »

Een 4 mm freesje zit je bij 10000 rpm op zo,n 125 meter per minuut snijsnelheid.


https://www.hagro.nl/index.php/download ... gemeen.pdf
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lage toeren spindel

Bericht door DaBit »

Met zo'n 2.2kW spindel kun je tot circa 6mm frees gaan. VHM, TiAlN gecoat, HSM-methode van frezen dus diepe snedes maar hoge voeding en kleine snedebreedte. Zeg 6mm diep, 1mm breed, toerental 8000-10000rpm, voeding rond de 1500mm/min met een TiAlN-gecoate viersnijder.

Wil je meer, dan is zo'n soort 4kW GDK spindel als ik heb een tussenweg. Bruikbaar vanaf onder de 1000rpm, 2000-9000RPM constant knap hoog koppel, 9000-18000rpm constant vermogen. Dan heb je op 2000rpm nog een hele dikke kilowatt ter beschikking en kun je je stalen tafel vlakfrezen met een 25mm wisselplaatfrees. Maar die dingen zijn wel zwaar (25kg), prijzig (aardig eind richting de 1000 euro), en ze hebben een lastig frequentiebereik (0-900Hz). Die kwam destijds via Zeeschuim.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie