3d printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Stijncnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:28

3d printer bouwen.

Bericht door Stijncnc »

Hallo allemaal. Ik heb al een tijdje een 3d printer een goedkoop ding uit China.
Ik ben wil nu iets beters iets wat steviger is. Dus nu wil ik zelf een 3d printer gaan ontwerpen en bouwen.
Ik heb alleen een vraagje.

Ik wil alle onderdelen laten CNC frezen/laser/watersnijden. Waar moet ik rekening mee houden tijdens het ontwerpen in fusion 360 om later geen problemen te krijgen?
Welke lineair-rail is goed? ik dacht aan hiwin rail?

Hier een voorbeeld van een onderdeel voor de printer.
17219
17220
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik zie eigenlijk 3 blokjes op de foto. Als je dat uit 1 stuk wil maken is dat niet eenvoudig denk ik?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door lordprimoz »

Heb je een achtergrond in de mechanica?

Ik heb intussen al een aantal keer onderdelen laten lasers ijden, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Als je iets laat snijden moet je rekening houden met toleranties. Als je een gat van 5mm gebruikt om een staaf van 5mm doorheen te steken kan je er vanuit gaan dat hij niet past :roll: .

Ook zal er aan je onderdeel een start/eind braam zitten. Datzelfde geldt voor ieder gat.
Hoe groot je een gat kan maken ligt voornamelijk aan de dikte van het materiaal. Voor het gemak kan je er vanuit gaan dat je gat kan maken met als diameter de halve materiaaldikte.

Als laatste, bij dik materiaal zal de snede niet helemaal haaks zijn gezien het focuspunt van de laser niet de volledige dikte van het materiaal is.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door stef stuntpiloot »

Leuk! Een 3D printer ontwerpen en bouwen is een heel avontuur maar zeker belonend als je doorzet. Om de forumgenoten te helpen jou te helpen is het handig om de volgende dingen duidelijk te hebben:

- Wat voor soort 3D printer wil je bouwen?
  • Delta
  • Cartesian
    • Conventioneel (bed alleen Z)
    • CoreXY
    • Bewegend bed in Y (zoals prusa)
  • Scara
- Wat voor formaat printbereik?
- Wat is het budget?
- Wat Lordprimoz al zei, heb je al mechanica ervaring of ben je er nieuw in?

Bij mijn volgende bouw (ja ik weet dat ik de delta nog niet af heb) is 1 ding zeker: ik ga het frame zo stijf mogelijk maken. Eigenlijk zonder uitzondering is het grootste probleem van 3D printers het gebrek aan voldoende stijfheid in het frame waardoor die bij een beetje noemenswaardige printsnelheid begint te schudden en dit heeft direct effect op de printkwaliteit. Zoals je zult begrijpen is dit ook iets wat ik adviseer aan andere bouwers. Een voorbeeld zie je bij het ontwerp hieronder. Dit is een concept met materialen die ik al heb liggen. Het doel hierbij was een FDM printer met bewegend bed.

Afbeelding
Afbeelding

Dus wat is hier anders?
- Frame uit 80x160 extrusie (in plaats van 30x30 extrusie met aluminium plaat)
- Z-as rods 25mm (in plaats van 8mm rod)
- Z-as aandrijving 1204 kogelomloop (in plaats van 8mm leadscrew)
- X-as en Y-as rods 16mm (in plaats van 8mm rod)
- X-as en Y-as aandrijving GT2 15mm breed (ipv 6mm breed)
Stijncnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:28

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door Stijncnc »

Bedankt voor de reactie's

Ik wil een CoreXY systeem gaan bouwen. Ik heb geen mechanica achtergrond helaas. Ik ben van plan om heel het frame en alle onderdelen van aluminium te maken. Kwa budget +- 1000 euro. Heb eigenlijk alle onderdelen zoals pullys en motors hier nog wel liggen. Ik heb geen idee wat de kosten voor CNC frezen en laser/watersnijden zijn. Verder heb ik niet veel ervaring met fusion of ander cad programma dus er is genoeg te leren. :) Wel heb ik een 3d printer om onderdelen te printen en te testen voordat ik ze laat maken uit aluminium.

Maar ik ga eerst mijn ontwerp maken.
Tips zijn altijd welkom!
17221
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Als je iets wil laten laser of water snijden moet je rekening houden dat de straal altijd rond is. Met andere woorden een vierkant uitsnijden heeft in de hoeken altijd een radius. Mij is verteld om daarom op de hoeken een cirkel van 0.3mm weg te laten maar e.e.a. is wel afhankelijk van materiaal dikte.

Ik heb mijn eigen 3D printer uit 3mm aluminium plaat laten maken. Water snijden was beter dan lazeren was mij verteld en zodoende dat gedaan. Na de platen te hebben verlijmd is het later gelast wat uiteindelijk geen succes bleek. Te veel hitte ingebracht en alles was niet meer zo mooi in lijn.

Ben nu een 3D printer aan het bouwen uit aluminium extrusie profiel wat heel veel flexibiliteit geeft. Een aanpassing is zo gemaakt en wordt je tegen relatie lage kosten vergeven. Ik weet niet wat je uitgangspunten zijn of welk ontwerp je als referentie hebt. Ik kan je aanbevelen om eens te kijken naar de Hypercube.

Neem in je ontwerp mee dat alles wat moet bewegen zo licht mogelijk is van gewicht, massa traagheid! Ook wil je goed kunnen afstellen en overal bij kunnen; bed, nozzle, belts, assen, lagers etc... Als voorbeeld heb ik bewegende assen van 10mm rond carbon buis. Licht en stijf maar de buizen hebben rondom wel een afwijking. Dit is te bewerken en zelf geprinte precisie glijlagers is een pre.

Je hoeft niet aan de kogelomloop spindels, trapezium voldoet zolang je deze maar aan een zijde fixeer. Hiermee voorkom je Z-woble tenzij de spindel kaarsrecht en onder voorspanning is gemonteerd.

Ik ben ook wel benieuwd welke printer je nu hebt. Meestal is er nog wel het e.e.a. voor verbetering vatbaar.

Plaat gerust je ideeën hier op het forum. Je zal lompe, botte maar ook goede inhoudelijke reacties ontvangen het is allemaal goed bedoelt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet waar je woont maar ik kan evt. wel wat onderdelen voor je maken. Dus dat zou moeten lukken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Stijncnc
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2018 19:28

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door Stijncnc »

Ik heb momenteel een sunhokey prusa i3. Deze heeft een acrylic frame niet heel stevig dus. De printer heb ik een upgrade gegeven door een E3D v6 hottend en autobed leveling en verstevigingen te printen voor het frame.
Ik weet niet waar je woont maar ik kan evt. wel wat onderdelen voor je maken. Dus dat zou moeten lukken.
Ik woon in de buurt van Breda.

Ik ben van plan een soort gelijke 3d printer te bouwen zoals E3D heb gebouwd heeft alleen dan zonder tool changer zoals hier onder:
Afbeelding
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Stijn, ben bang dat je met 1000 euro in Nederland niet ver komt als je onderdelen wilt laten maken op commerciele manier.

Voorbeeld, zonder namen te citeren van werkplaatsjes, reken op per gefreest onderdeeltje als per gat wat je laat boren/frezen dat je rond de 30 euro kwijt bent.
Dus je laat hier onderdeeltje zien, waar vast nog wat aangeschaafd moet worden, waar soort van hiwin achtige rails inkunnen. Uitgaande dat het herontworpen wordt dat het gefreest kan worden met bijbehorende toleranties. Iets van 300 euro voor 2 onderdeeltjes is vrij realistisch.

Of je moet kennis hebben met cnc freesmachine die je wat helpt.
(dat aanbod van Ballengooien zou ik meteen aannemen als ik jou was)

Laat je overigens niet afschrikken. Eerst een concept bakken dat bestaat uit blokjes is prima idee. Dat doe ik ook. De mooie rondingen en toleranties komen later pas.

Dat is een top-down design dan met enkel vierkante blokjes en gaten zonder tolerantie. Dan heb je je hele printer al ontworpen namelijk. Dan heb je goed overzicht hoe het efficienter te krijgen. Dan pas later ga je die vierkante blokjes uitwerken tot mooiere vormen. Hoe minder onderdelen je te ontwerpen machine uit bestaat des te beter.

Pas daarna is het handig iets van mechanica af te weten. Bijvoorbeeld het aantal opspanningen nodig per onderdeeltje. De eerste onderdeeltjes die ik ontwierp hier, die qua mechanica wel klopten en ook qua toleranties - daar waren fiks wat opspanningen voor nodig :)

Ontwerpen op een top-down manier is een enorm voordeel. Bijna alles qua ontwerpers is op meest inefficiente manier bezig: namelijk met bottom-up ontwerpen. Bij het ontwerpen van een hele machine heeft top-down design megavoordeel.

Space shuttle is goed voorbeeld van bottom-up design - hoe 't dus NIET te doen. Je smijt paar miljoen onderdeeltjes bij elkaar en dan hard bidden dat het tijdens de lancering niet uit elkaar valt.

p.s. teken wel gelijk de boutjes erbij want dat geeft gegarandeerd problemen anders
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Stijn, ben bang dat je met 1000 euro in Nederland niet ver komt als je onderdelen wilt laten maken op commerciele manier
Dat hoeft ook helemaal niet commercieel!!
Je moet geen problemen zoeken die er niet zijn :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Wat random ontwerptips voor Stijn - hopelijk dat wat ervaren ontwerpers dat verbeteren/aanvullen:

a) wat je al goed doet is standaardcomponenten pakken. Wat niet bewerkt hoeft te worden en massaproduct is, is spotgoedkoop t.o.v. laten maken

Een Amerikaan op youtube met een eigen ontwerp 3d printer was ongeveer 10k dollar kwijt bij het laten produceren/frezen/bewerken van zijn 3d printer. Hij moest 'm zelf alleen in elkaar zetten dan. In Nederland heb je de mazzel ballengooien daar te hebben, maar die wil ook vast niet honderden onderdelen produceren.

b) wat je zelf kunt maken is goedkoper dan laten maken.

De tools die ik je kan aanraden te kopen: een metaalafkortzaag en kolomboormachientje, een digitale schuifmaat en een goede vijlset. Essentiele onderdelen.

Mijn metaallintzaagje was euro of 450 ongeveer bij vdh in Utrecht en kan in de praktijk iets van 130mm x 100mm aan ongeveer.
Dat is echt aanrader. Daarvoor deed ik het met haakse slijper als het ging om staal en aluminium zaagde ik MET DE HAND. Wat een ellende.

Zelf boor ik door mijn freesmachientje (BF25) als boormachientje dan te gebruiken. Da's continue dan geklungel maar goed. Hier komt dus nog keer een hoge kolomboormachine te staan waar ik minimaal zeg 600mm qua hoogte in kan stoppen. Met freesklem erop natuurlijk die je ook kunt kantelen voor langere onderdelen.

d) als je standaard extrusies pakt en enkel wat gaatjes hoeft te boren en met boutjes en moertjes het redt, dat kun je zelf.

Hoe te boren en met welke tools dat het handigst is in metaal - kijk op youtube naar bijvoorbeeld Tuplecain's geweldige video's.
Als je als leek het op andere manier uit je hoofd doet dan ga je echt makkelijk millimeters aan afwijkingen krijgen.

Het eerste wat ik moest leren is nauwkeurig op de juiste plek boren. Hoe goed je iets ook uittekent, hoe goed je ontwerp ook is,
als je dan vervolgens misboort kun je weer overnieuw beginnen.

e) plan marges in naar gelang de afwijking die je verwachten kunt:

CNC geproduceerde onderdelen is tolerantie van 0.2 mm voor gaten alle kanten op al snel meer dan zat, maar voor onderdelen waar je 't niet van weet moet je ruime marges inplannen.

f) Ga niet klungelen met praxis noch gammaboutjes. pak standaard bijvoorbeeld 8.8 DIN912 boutjes en DIN125A sluitringen. Er zijn talloze websites om die te bestellen, al is gros van de online shops en ook fiks wat fysieke shops ondertussen in handen van 1 en dezelfde speler (multifix) hopelijk leidt dat niet tot verhoogde prijzen binnenkort. Zelf heb ik fiks wat dozen besteld bij moerenbout.nl en als ik in hoge nood zit en snel moet halen dan is het paar kilometer hiervandaan bij Gerritse.nl - is wel 3x tot 4x duurder dan, maar dan heb je 't binnen 1 dag.

Bij 3d printers is je standaardbout 5 of 6mm - de 6mm hebben de meeste groothandels om de hoek wel op voorraad maar kleiner dan 6mm gebruiken ze in die auto's bijna niet dus hebben ze bijna nooit in voorraad helaas.

Standaardiseren van je boutjes is dus een must tenzij je net als ik 200 kilo aan boutjes in totaal in huis wilt hebben. En da's dan grotendeels t/m M6 en maar heel beperkt aantal M8's en M10's etc.

g) voor blinde gaten vuistregel die ik hanteer: boren 3x diameter boutje, tappen 2x diameter boutje.

h) zorg dat je altijd genoeg onderdelen in huis hebt om te bouwen. Van elektronica koop ik 4x meer dan ik nodig heb, gewoon als er 1 of 2 bordjes uit elkaar knallen dan heb ik nog een 3e en 4e. Ik bouw nu iets bijvoorbeeld uit vierkantstaal. Dan bestel ik niet 2 meter omdat ik bijna 2 meter nodig heb in totaal, maar ik heb gelijk 6 meter gekocht natuurlijk.

i) frezen is de duurste optie om een onderdeel van te maken. Dat is dus je laatste optie. Mocht je zelf ooit willen gaan frezen - vergis je niet erin dat kleine objecten frezen stuk simpeler is dan lange grote. Dat ligt anders voor degenen met een enorme gantry hier.
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door gerkon »

http://www.fmitech.nl/?utm_source=markt ... m=referral

hier kun je je onderdeel uploaden en gelijk een richtprijs zien.
1 stuks is duur ,10 is al veel goedkoper.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Leuke feature!

Online gelijk prijs geven is altijd risico als bedrijf maar wel de manier om te verkopen.
Ik kom voor klein dingetje die 2 opspanningen is, kom ik hier uit op 248 euro.
En 223 euro bij bijna maand levertijd, zonder dat ik nog toleranties gekozen had. 2 ervan was 126 euro per stuk.

Lijkt erop dat er soort van: "we willen minimaal 200 euro hebben en dan nog paar tientjes per onderdeel"

Prijs is erg hoog bij oplage 50. Dan is het nog bijna 23 euro. Of je er nu 10 of 50 uitpoept maakt niet uit natuurlijk.

Oh die stepfile kan ik hier niet als bijlage toevoegen zo lijkt 't. "ongeldige extensie". Ander keertje!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3d printer bouwen.

Bericht door Kjelt »

stef stuntpiloot schreef: 20 jul 2018 21:01 Bij mijn volgende bouw (ja ik weet dat ik de delta nog niet af heb) is 1 ding zeker: ik ga het frame zo stijf mogelijk maken.
Vraagje hierover, ik heb wel eens gehoord dat 3D printers zo'n hele lichte constructie gebruiken omdat ze een behoorlijk hoge snelheid moeten maken.
Gaat je dat dan nog lukken bij zo'n massiever frame, dan zul je toch behoorlijk zware motoren nodig hebben en dan heb je nog te maken met massatraagheid.
Plaats reactie