Tony's portaalfreesmachine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Breaker »

benkr schreef: 21 jul 2018 23:26 Ik zoek daarom een makkelijke manier om de machine b.v. 10 of 100 x het zelfde patroon te laten maken en daarna terug naar een vaste referentie positie te gaan.
de beweging zou iets van X van 0 tot 500 en Y van 0 tot -650mm mogen zijn. (nulpunt ligt links achter)
Hoe schrijf ik daar een simpel stukje G-code voor waarbij ik de X- en Y verplaatsing en het aantal keren dat ik dit wil doen in kan geven?
Dat kan door het programma voor één gat te herhalen op een andere plaats: nesting
(Dit zou een optie in het Mach3 programma kunnen zijn)

of

Door een macro te schrijven met twee loopjes, een x binnen een y
(Mach3 heeft die mogelijkheid wel)

of

Door een subroutine te herhalen op verschillende plaatsen
(Dit is eigenlijk het antwoord op je vraag om het met g-code te doen)
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=2&t= ... ine#p74852

Voor iets simpels als een gaatje boren is een macro het gemakkelijkst, als je de syntax voor Mach3 kent.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Niemand een concrete oplossing?
Laatst gewijzigd door benkr op 26 jul 2018 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Arie zou daar toch wel iets voor kunnen schrijven lijkt mij. :|
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ikzelf misschien ook wel na lang proberen en uitvogelen maar ik heb momenteel nergens zin, ik ben al een paar dagen niet meer in mijn schuur geweest, en ik denk dat het nog wel even zal duren voor het weer zo ver is.

Ik kies voor ergens (in de schaduw en als het kan een beetje wind) heel stil gaan zitten en vooral niet bewegen, sapje er bij en klaarrrrrrrr.
Het lukt aardig moet ik zeggen, alleen vallen met regelmaat de luiken dicht en mis ik een stukje tijd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Ik kies voor ergens (in de schaduw en als het kan een beetje wind) heel stil gaan zitten en vooral niet bewegen, sapje er bij en klaarrrrrrrr.
Het lukt aardig moet ik zeggen, alleen vallen met regelmaat de luiken dicht en mis ik een stukje tijd
Ja, ik denk dat dat voor de meesten geldt. Rustig aan doen is het devies !!
Je begrijpt nu ook beter dat het werktempo in warme landen een stuk lager ligt en dat ze op het warmst van de dag een tukkie doen 8)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Ik blijf een beetje bezig met de warmte al is het maar om de zinnen te verzetten. Ik mag nog niet klagen, garage is 27 graden dat valt te doen.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

daar mag ik ook niet van klagen muren vol isolatie en het dak is ook met 10 cm maar nu begint het wel een beetje te hoog te worden maar in de vroege ochtend lukt het wel om een uurtje of 5 opstaan is het goed te doen tot een uurtje of 11 a 12.00 daarna de werken stil en gelukkig is het rustig bouwverlof in België nog 1 week.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ik ben toevallig vanmiddag nog een uurtje in de schuur bezig geweest, ik vond het er zelfs koel. (in vergelijking tot buiten natuurlijk en daar was het echt bloedheet)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

benkr schreef: 25 jul 2018 17:34 Niemand een concrete oplossing?
Nee kennelijk niet dus.
Daarom zelf maar aan het proberen geslagen en ja hoor, na een half uurtje heb ik een werkend programmaatje.
Morgen dus maar de machine gaan plagen, hopelijk wordt dan snel duidelijk waar het probleem zich verschuilt.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door tonyolena »

ben
als je niet moet werken moet je met deze dagen niets doen en lui zijn en van de ene kant naar de andere kant rondhangen zoals hier on de vroege ochtend ben ik bezig maar vandaag was het 10.00 uur de riem eraf niet normaal nu maar vanaf zondag een beetje minder dan halen wij alles wel in wat blijven liggen is komt allemaal goed en de mensen begrijpen het ook dat ik een beetje uitstel wens met dit weer en ze verplaatsen hun vogels nu toch niet te gevaarlijk om doden te hebben en dat kan het prijskaartje als goed hoog snel oplopen.
mvg
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag toch weer een tijd in de schuur vertoeft, het probleem gevonden, een borging voor het spannen van de tandriem aan één van de zijden van het portaal bleek helemaal niet te borgen en dus ook niet te spannen. Helaas moest de machine daar een flink stuk voor uit elkaar, een gelijmd tandwiel moest lost, een gelijmd lager moest los, allemaal om van die lagerhouder een stukje af te frezen zodat deze door de T-moer vast kon worden gezet, en niet de T-moer vast tegen de lagerhouder aan zonder deze vast te klemmen in het extrusieprofiel, en dus gewoon alle kanten op kon en dus ook deed met de nodige speling en afwijking tot gevolg.
Toen ik met de gasbrander bezig was zag ik op een gegeven moment een raar licht achter de machine, bleek dat ik een draad van een proximity sensor in de fik had gestoken, of die nog werk weet ik nog niet, zo ver staat de machine nog niet in elkaar.
Ik denk wel dat ik nu het probleem heb opgelost, nu weer alles opbouwen en afstellen.
Dan een nieuw spoilboard er op (heb ik nog 4 staan) en opnieuw het gatenpatroon voor de inserts boren.
Ja, en dan wordt het tijd dat Tony in beeld komt.
Het lucht wel op dat ik het probleem gevonden heb, ik had echt geen idee waar ik moest gaan zoeken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Hi Ben,
Mocht de proximitysensor kapot zijn heb ik misschien nog wel eentje liggen afhankelijk van dikte en type, pb me maar mocht dat zo zijn, hoef je niet op die ali/ebay te wachten.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Kjelt, Ik heb er zelf nog zoveel liggen dat dat echt geen probleem gaat worden, hoohuit de afmetingen, deze past in een 8mm gat, ik weet niet of ik die nog in mijn verzameling heb. En anders heeft Hugo er waarschijnlijk ook nog wel een aantal liggen, hij deelde ze op de vorige CNCZone dag uit.
Ik heb ooit 2 AH tassen vol van die dingen gekocht bij een BVA veiling hier in Tilburg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Kjelt »

Ok zie maar, ter info 8mm PNP en NPN heb ik liggen.
Plaats reactie