ruudpg schreef: ↑04 jul 2018 12:35
Leuk, maar dan willen we natuurlijk ook graag nieuwe foto's zien!
Mijn post van 30 juni zijn actuele foto's. Ben momenteel met de andere helft van het frame bezig dus dat is meer van het zelfde
Maar om wat meer tekst en uitleg bij het ontwerp te geven, het frame en de brug ga ik vullen met zand. Dit is voor nu wat een minder permanente oplossing dan bijvoorbeeld beton/epoxy.
Het frame en de brug zijn beide een geheel. Deze laat ik op mijn werk vlakken, heb echter niet de mogelijkheid of het budget om ze te laten uitgloeien.
Het bed is op 4 punten verstelbaar zodat ik hem recht kan stellen, daarnaast kan ik grotere objecten onder de frees kan krijgen mocht ik dit willen. en hij is demontabel zodat er in de toekomst een 4e/4e en 5e as in kan.
Welk merk ko spindel en welke stappenmotoren ik ga gebruiken ben ik nog niet helemaal uit.
Heb even wat lopen zoeken op internet, nou kwam ik bij de volgende driver en stappenmotor uit. Kan iemand mij vertellen of dit wat bij mij bouw past? En of het kwaliteit is? https://www.omc-stepperonline.com/close ... cl86t.html
TimFaber145 schreef: ↑06 aug 2018 09:29
Heb even wat lopen zoeken op internet, nou kwam ik bij de volgende driver en stappenmotor uit. Kan iemand mij vertellen of dit wat bij mij bouw past? En of het kwaliteit is?
Lastig te zeggen want de kwaliteit en kracht varieert per fabrikant en type. Wat ze in China aan specs opgeven wil niet altijd kloppen.
Zo ver als ik het nu kan overzien is er 1 betaalbaar merk dat nu algemeen op het forum als goede kwaliteit wordt aangemerkt en dat is Leadshine.
Ze zijn wat duurder dan de standaard motoren en drivers en dat moet dan wel in je budget passen maar anders zou ik geen risico nemen en daar voor gaan.
Hmm ja budget blijft altijd een dingetje
Wil het liefst closed loop, en dat is volgensmij ook een tikkie duurder.
Wat voor ijlgang snelheden en acceleraties worden zo al gebruikt bij een beetje rappe frees?
Los van het voorgaande, waar ik het volledig mee eens ben, hoe kom je aan 7Nm?
Het kiezen van een motor doe je niet zo maar even, pak die maar, die is zeker goed genoeg.
Ja, dat zal wel, maar een maatje kleiner is misschien wel dubbel zo goed, en bovendien nog goedkoper ook.
Kijk eens naar de spec's van een Nema 34 motor en een Nema 23 motor, je ziet meteen dat die Nema 23 motor vele malen sneller kan draaien en dat is nog maar een ding, rotorinertie is een ander ding, daar komt die Nema 23 ook beter uit de bus en kan dus veel sneller accelereren.
Maar ook die KO spindels hebben weer massa die je in beweging moet gaan brengen, kracht voor de motor dus.
Ook de lengte van een KO spindel is bij wat hogere toerentallen beperkt, boven zo ongeveer 1 meter lengte krijg je al snel te maken met onbalans, en dus slingeren, van die spindel.
Ga als eerste eens bepalen welke massa je met welke snelheid wilt bewegen, en dan vooral het versnellen en afremmen, want daar zit de kracht in verscholen.
Bepaal dan ook wat voor spindelmotor je wilt gaan gebruiken, een motor die 24000 rpm doet is wat anders dan eentje die 8000 rpm doet, daar horen ander krachten bij.
Bepaal vervolgens wat voor KO spindels je wilt gaan gebruiken, ook daar weer zijn kracht en toerental belangrijk. Je hebt dan keuze in diameter, maar ook in spoed, dat moet je echt goed afstemmen op je machine.
Sven heeft in zijn topic over zijn machine ergens verwijzingen staan naar berekeningen op deze gebieden maar ik verwacht dat hij zich ook nog wel gaat mengen in deze discussie, komt dus vanzelf.
Ben, bedankt voor je reactie. Mijn gedachte gang was inderdaad doe maar flink sterk dan is het altijd goed. Maar na aanleiding van je bericht ben ik toch maar het een en ander gaan uitrekenen. Denk dat ik het vandaag of morgen wel af heb en zal dit hier ook delen. Ik heb voor de snelheid 5 meter/minuut genomen en een acceleratie van 5 meter/minuut^2, zijn dit een beetje realistische waarden?
Ook zal ik in mijn berekeningen de inertia en frees krachten proberen mee tenemen.
Voor alle berekeningen ga ik eerst uit van de y-as en later de rest. Het gewicht van de brug is ongeveer 50kg
TimFaber145 schreef: ↑06 aug 2018 21:25
Ohja! had het eerst in seconden... foutje
Is 1 seconde een redelijke versnelling om oo 5 m/minuut uit te komen?
Wat wordt het bereik van die machine ook al weer ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bij deze het bestandje met mijn berekeningen, geloof dat er ergens nog een foutje zit met de massatraagheid van de rotor. Het werkbereik is (zo even uit mn hoofd) y700 x400 z250 https://www.dropbox.com/s/w9kgi88t0jom5 ... .xlsx?dl=0
dropbox gooit de sheet wat door elkaar, even openen in excel en dan moet het goed zijn
Mijn opmerking was eigenlijk bedoeld om te triggeren wat je met een hoge snelheid of versnelling kunt bereiken.
Als het bereik van de machine relatief klein is, heb je aan een hogel max. snelheid niet veel als het langer dan 700 mm duurt voordat ie die bereikt heeft.
Ikzelf zou een hoge ijlgang niet zo belangrijk vinden, een hoge acceleratie is dan weer wel prettig ivm. b.v. adaptive clearing en 3D freeswerk waar vaak in ijlgang terug naar het volgende freesbaantje wordt 'gesprongen'. Die afstanden zijn waarschijnlijk gemiddeld niet groter dan de helft van je machine, maar als het er heel veel zijn, gat je daar merken dat je totale productietijd door een slechte acceleratie in elkaar stort.
En waarschijnlijk is het krijgen van een mooie acceleratie meer uitdaging dan een hoge ijlgang.
Bereken gewoon eens een paar scenario's. op 5, 10 of 20 m/min.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Beetje rondkijken op het forum, http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... ie#p175171
Denk dat jouw machine wel dezelfde mogelijkheden als Dabit's machine moet kunnen hebben.
Dus zou ik eerst maar eens aan 2000mm/s^2 en 18 meter/minuut ijlgang denken.
Maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat een handige waarde is, heb er nooit over na hoeven denken gelukkig.
Ik kan me wel voorstellen dat voor het strak volgen van een grillige contour (wat bij 3D frezen nogal eens voorkomt) je met een hoge versnelling minder moeite hebt om het juiste pad te volgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.