Klein CNC draaibankje ombouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Ok, mooi :)
Servo zou nog kunnen ja, maar heeft voor mij niet veel voordelen.
Spindel orientatie (met bv aangedreven gereedschap) is de machine toch te klein voor met wat ik er mee wil.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Zou voor de x en z as een Nema24 2Nm (closed loop) motoren goed genoeg zijn?
Het is niet heel veel gewicht dat verplaatst dient te worden. Maar hoop er wel wat rvs en tit mee te willen draaien.
Ik lees namelijk in Dabit's topic dat de Nema17 te zwak was?
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door benkr »

Ik krijg het idee dat jij van die motoren bedoelt met ingebouwde driver van zo rond de 100 Euro, klopt dat?
Bedenk dat dat geen originele Leadshine dingen zijn, en dat ze dus minder presteren dan echte Leadshine setjes die maar ietsje duurder zijn.
Ik heb er al over gelezen dat ze minder presteren, maar ik kan nu natuurlijk niet meer vinden waar dat was.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Drivers zijn niet ingebouwd.
Zijn geen echte leadshines, maar ik heb er nooit problemen mee gehad en waren snel genoeg?
Of waar zit het verschil in.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door benkr »

Okee, goed is goed genoeg natuurlijk.
Maar er is best wel verschil tussen bijna elke kloon en Leadshine.
Dat verschil merk je in snelheid, geluidjes, resonantiepieken die er niet zijn en meer van dat soort dingen, maar je merkt het ook aan de prijs, Leadshine is duurder.
Ik denk wel dat je met een draaibank veel minder snel de verschillen zult merken dan met een (portaal) freesbank, daar is snelheid denk ik toch meer een item.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Ik heb nooit leadshines gebruikt, maar dat er verschil is geloof ik direct.
Ik denk alleen dat 3m/min best hard is voor het bankje :lol:
Maar als ze de meerprijs waard zijn m.b.t. resonatie etc, is dat geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Klein CNC draaibankje ombou

Bericht door Muis »

“Ik krijg het idee dat jij van die motoren bedoelt met ingebouwde driver van zo rond de 100 Euro, klopt dat?
Bedenk dat dat geen originele Leadshine dingen zijn”


Bankr, ik heb een originele Leadshine 2NM met ingebouwde driver en een niet originele 2 NM met ingebouwde driver. Ik wilde het verschil ook weten.
De originele is strak met draaien de niet originele mist koppel en is minder strak en maakt een ander cq meer geluid dan de originele Leadshine.
Een bij komend nadeel kan volgens zeggen (geen eigen ervaring) nadelig zijn met lage bedrading ivm de stuur signalen met relatieve lage mA die er lopen en daardoor ook makkelijker stoorsignalen op te kunnen pakken wat zou kunnen resulteren in afwijkend gedrag. Zelf ga ik deze toepassen in mijn z-as ( ook gelijk de grootste afmeting qa bedrading) dan zal ik het wel ervaren.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door skillalot »

Ik heb net even staan testen met Lichuan closed loop motoren van Hardware cnc, hij had een setje opgestuurd om te proberen, en ik merk zo op het eerste gezicht geen verschil met leadshine.
Loopt eigenlijk even mooi, maar dan wel een heel stuk goedkoper, en makkelijker aansluiten. Encoder kabel (wij gebruiken eigen kabels ipv kant en klare) heeft maar aan een kant een Sub-d 9pins stekker nodig waar je bij de leadshine HD Sub-d 15 pins stekkers aan beide kanten van de kabel nodig hebt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef: 13 aug 2018 17:37 Servo zou nog kunnen ja, maar heeft voor mij niet veel voordelen.
Spindel orientatie (met bv aangedreven gereedschap) is de machine toch te klein voor met wat ik er mee wil.
Het kwam bij mij ook toevallig zo uit. Als ik die servo niet had gehad dan had ik eens gekeken of er ergens een zaagmotor te vinden was voor een leuk prijsje. Kleiner van diameter, wel langer.
willy wonka schreef: 13 aug 2018 19:44 Het is niet heel veel gewicht dat verplaatst dient te worden. Maar hoop er wel wat rvs en tit mee te willen draaien.
Ik lees namelijk in Dabit's topic dat de Nema17 te zwak was?
Is-ie ook, maar ondanks dat zit die er nog steeds op bij mij. Vooral met afsteken (3mm brede wisselplaat) in staal&co merk is dat-ie te zwak is. Voor gewoon draaiwerk voldoet het.
Als je het pas kunt krijgen zou ik een iets zwaarder motortje overwegen.
2Nm kan met wat vertraging op de Z-as prima als je een kogelomloop monteert; die closed-loops draaien toch al wat meer toeren dan de gewone. Maar bedenk wel dat die Z-as het relatief zwaar heeft; bij normaal langsdraaien is dat de motor die het werk moet doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Een 3 of 4Nm zou dus beter zijn voor de z-as?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door Leeuwinga »

Klopt, ik zou inderdaad kiezen voor minimaal 4Nm of beter 6.4NM
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door DaBit »

Ik heb 3Nm op een 5mm kogelomloop. Dat voldoet en slaat nooit stappen over tenzij ik tegen de vaste kop aan loop ofzo. Ik heb ook dingen van 40mm diameter Toolox44 rondstaf gedraaid, dus het is bij mij niet altijd messing en nylon.

Maar veel lichter dan die 3Nm op 5mm spoed moet het toch niet worden. Pak je een 2Nm motor dan zou ik 'm 1:1,5 vertragen. Dat kan ook best, want de geleidingen vinden 3m/min toch niet zo heel tof en closed loops lopen zowiezo al harder.

Veel zwaarder is ook niet nodig; het is een bankje dat in z'n geheel 60kg weegt ofzo. Leuk als die Z een ton kan drukken, je hebt er alleen niks aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door willy wonka »

Ok dank voor de info
Dan toch maar een Nema24 op de x-as. Aan een Nema17, ga ik mij snel irriteren als ik dat zo hoor :lol:

Trouwens de controller van Ali is een ADtech 4640.
Had wat vragen gesteld en is blijkbaar een oud werknemer van ADtech. En geeft in detail antwoord op alle vragen.
Dus iets van support is er wel...
https://www.aliexpress.com/item/High-pe ... 09249.html
Niet heel verkeerd dacht ik zo

Toch serieus aan het twijfelen.
LinuxCNC was prima. Maar de "losse" pc stoorde mij altijd een beetje
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Klein CNC draaibankje ombouwen

Bericht door javanree »

Koop dan een all-in-one panel PC ... heb je hetzelfde. Die zijn er ook voor die prijs, met 15-17" touch screen. LinuxCNC via een MESA 7i76E, zodat je lekker flexibel blijft en presto...
Plaats reactie