Quantum uitlijnen draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Ik begin best helemaal opnieuw.
Het lijkt mij beter dat ik eerst even de hele bank onder handen neem, voor ik met uitlijnen ga beginnen.
Dan denk ik aan : ( In deze volgorde)
- speling spil.
- Excentriciteit spil
- vlak van klauwplaat
- speling van langslede op bed.
- speling dwarsslede op langsslede
- speling bovenslede
- uitlijnen vaste kop
- uitlijnen losse kop
Als de volgorde verkeer is , dan lees ik het graag.



Nu heb ik de kop van de spil met de klok tekenen.
Afbeelding
Op punt A ( "binnenkant morse". Zie ik de naald van de taster trillen maar zie geen noemenswaardige afwijking.
Op punt B ("kraag" voor tegenplaat klauw. Is er iets meer trilling ( laat ons zeggen de dikte van de wijzer)
Op punt C ("Krans" heb ik dezelfde trilling van de taster als in B
Duw of trek ik achterop met veel kracht aan de spil ( kant riemschijven) en kijk naar de taster dan beweegt die ook nauwelijks.

Is het dan goed dat ik durf stellen dat speling en excentriciteit van de spil; voor deze Chinese bank OK is ?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Er zijn 2 metingen (belast / onbelast) in twee richtingen (axiaal / radiaal).
Zo als ik het zie, is de speling op de lagers onbelast verwaarloosbaar. Belast heb je alleen axiale kracht op de lagering gebracht. Om de radiale belasting te simuleren, stop ik een houten stok in de spindel (achterkant) en breng zo de radiale krachten op de spindel aan. Let op dat je de taster niet raakt!
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Heb een alu staaf van 20 mm. diam. en 80 cm lang . ingevoerd in de spindel en aan de achterkant zitten trekken en duwen.
die radiale speling is ook verwaarloosbaar; ik zie toch de naald niet bewegen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Vervolgens heb ik de opspanplaat ; zonder klauw, op de spil geschroefd.
Die zit goed spannend rond het register van de spil. ik voel daar geen speling met de hand
Afbeelding

Als ik daar met de hand draai.
Meetvlak B. De kraag. Dan heb ik een afwijking van 0.00 tot 0.01
Maar op meetvlak A. hoe zeggen jullie dat? het register? . Daar is het niet zo zuiver. -0.01 tot +0.04

Nu de vraag, als ik dat register ga afdraaien, dan ga ik speling krijgen in de klauw. niet ?? Hoe moet ik dat dan opvangen? Staat dat hier in het forum al ergens uitgelegd ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Heb een alu staaf van 20 mm. diam. en 80 cm lang . ingevoerd in de spindel en aan de achterkant zitten trekken en duwen.
die radiale speling is ook verwaarloosbaar; ik zie toch de naald niet bewegen.
De lagering van de spindel is inorde.

Voor het oplossen van de speling op het bed, heb ik de "carriage press boards" van mijn bank aangepast. De originele werken met druk en trekschroeven. Dat kreeg ik niet goed ingesteld en leidde tot een zeer flexible langs slede.
Ik heb die plaatjes vervangen door een messing strip waarin ik de speling heb ingesteld door er een stukje vanaf te frezen. Het resultaat was verbluffend, zeer stijf en gemakkelijk in te stellen.
Dat stripje had toch (anders glijd het niet) een paar duizendste speling. Bij het van links naar rechts verplaatsen van de slede, kon hij toch nog een paar honderdste mm "roteren op het bed". Dat heb ik opgelost door er links en rechts nog een kogellagers overheen te zetten op een 2e 3 mm dik stripje. De kogellagers worden door het stripje op een voorspanning gehouden ( 1 mm buiging). Als de lagers nu bij een ingesleten stukje van het bed komen, veranderd de voorspanning een beetje (0.01 of 0.02 mm meer doorbuiging). Dat heeft geen merkbare invloed op kracht nodig om de slede te bewegen. Nu loopt de slede van kop tot staart gelijkmatig met evenveel kracht. Zolang de krachten op de beitel niet groter worden dan de voorspanning op de lagers, loopt de slede spelings-vrij. Als het fout gaat (afsteken bij tegen gestelde draairichting van de kop) zorgt het 1e stripje (glij plaatje) ervoor dat er toch niet meer dan ca. 0.02 mm beweging op de slede komt.

De oude originele strip scheef afgesleten door mijn gebrekkige afstelling!
17431

De eerste aanpassing met de gefreesde messing strip
17432

De gemonteerde messing strip
17434

De laatste aanpassing met het lager toegevoegd, links boven het lager is de messing druk strip nog zichtbaar
17433
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

Meetvlak B. De kraag. Dan heb ik een afwijking van 0.00 tot 0.01
Maar op meetvlak A. hoe zeggen jullie dat? het register? . Daar is het niet zo zuiver. -0.01 tot +0.04
Als je het register gaat afdraaien, dan wordt hij mooi centrisch, maar ook te klein. Je moet dan, bij het plaatsen, de kop centreren met de meetklok voordat je de bouten kunt aantrekken!

Ik draai op mijn (zelf gemaakte) opspanplaten de binnenkant (female) als eerste waarbij ik de maat controleer met een zelf gedraaid register (male) van die maat. De opspanplaat wordt hierbij op de draaibank vast gezet. Hierna draai ik de opspanplaat om (het register moet nu zuiver passen) , zet hem met bouten vast en maak er een merk teken voor de 1e bout op. Vervolgens draai ik het register voor de buitenkant (male) op maat. Als laatste draai ik de buitenkant van de opspanplaat zuiver zodat ik later met de meetklok kan controleren of de opspanplaat zuiver gemonteerd is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Als je het register gaat afdraaien, dan wordt hij mooi centrisch, maar ook te klein. Je moet dan, bij het plaatsen, de kop centreren met de meetklok voordat je de bouten kunt aantrekken!
even herhalen wat ik denk begrepen te hebben.
dus ik moet het register iets kleiner maken, dan de kop opzetten, de schroeven bijna vast, een geslepen as in de klauw spannen, dan met een rubber hamer de kop op zijn plaats kloppen, totdat hij centrisch is en dan de inbusbouten vastzetten? Na vastzetten, nog eens nameten ???
is dat de werkwijze...

Q? moet ik dat ook doen met de 3 klauwplaat. ik veronderstel dat ik dat niet moet doen voor de onafhankelijke 4 klauw . :lol:

PS mijn geleidingen, langs ,en dwars zijn in brons gemaakt in een soort spie vorm die je aan beide kanten met schroeven kan aandraaien!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door Ballegooijen »

beagle schreef: 14 sep 2018 21:15
Als je het register gaat afdraaien, dan wordt hij mooi centrisch, maar ook te klein. Je moet dan, bij het plaatsen, de kop centreren met de meetklok voordat je de bouten kunt aantrekken!
even herhalen wat ik denk begrepen te hebben.
dus ik moet het register iets kleiner maken, dan de kop opzetten, de schroeven bijna vast, een geslepen as in de klauw spannen, dan met een rubber hamer de kop op zijn plaats kloppen, totdat hij centrisch is en dan de inbusbouten vastzetten? Na vastzetten, nog eens nameten ???
is dat de werkwijze...

Q? moet ik dat ook doen met de 3 klauwplaat. ik veronderstel dat ik dat niet moet doen voor de onafhankelijke 4 klauw . :lol:

PS mijn geleidingen, langs ,en dwars zijn in brons gemaakt in een soort spie vorm die je aan beide kanten met schroeven kan aandraaien!
Is het dan niet handiger om een nieuwe opnameplaat te maken. Telkens bij het wisselen van de klauw is dat best een heel gedoe denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien die opname plaat er eerst eens afhalen, kijken of de draaibank hoofdas niet dezelfde afwijking heeft, of dat er een braampje / vuiltje ergens tussen zit.
Zolang je niet 100% zeker weet wat je doet, kun je door materiaal weg te halen meer kwaad dan goed doen. Materiaal terugdraaien is nl. nog veel moeilijker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 sep 2018 21:40 Misschien die opname plaat er eerst eens afhalen, kijken of de draaibank hoofdas niet dezelfde afwijking heeft, of dat er een braampje / vuiltje ergens tussen zit.
Zolang je niet 100% zeker weet wat je doet, kun je door materiaal weg te halen meer kwaad dan goed doen. Materiaal terugdraaien is nl. nog veel moeilijker.
Hugo,
De hoofdas was gemeten, afwijking minimaal, zie een aantal topics terug.

Een tijdje terug was er ook iemand op dit forum met een afwijkende klauwplaat waarbij het uiteindelijk ook in de opspanplaat bleek te liggen! Hij heeft die zuiver gedraaid.
Het register op mijn draaibank is maar 4 mm diep. Dat dient enkel om te centreren, hoeft ook niet zo diep te zijn. Je kunt misschien ook een nieuw register draaien op die opspanplaat, dan is hij super zuiver en dat kost alleen wat tijd. Voor de juiste maat kun je ook je 3 klauwplaat en 4 klauwplaat gebruiken!
even herhalen wat ik denk begrepen te hebben.
dus ik moet het register iets kleiner maken, dan de kop opzetten, de schroeven bijna vast, een geslepen as in de klauw spannen, dan met een rubber hamer de kop op zijn plaats kloppen, totdat hij centrisch is en dan de inbusbouten vastzetten? Na vastzetten, nog eens nameten ???
is dat de werkwijze..
Dat is inderdaad de werkwijze als het register te klein is.
Q? moet ik dat ook doen met de 3 klauwplaat. ik veronderstel dat ik dat niet moet doen voor de onafhankelijke 4 klauw
Een onafhankelijke vierklauwplaat kun je zelfs zonder register plaatsen omdat je altijd het werkstuk moet centreren met de meetklok.
PS mijn geleidingen, langs ,en dwars zijn in brons gemaakt in een soort spie vorm die je aan beide kanten met schroeven kan aandraaien!
Die van mij zijn niet eens brons, maar waarschijnlijk zacht staal en niet eens gepolijst, maar de werking is wel goed, daarom doe ik er maar niets aan.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door hfjbuis »

@beagle

Voordat je het register gaat draaien, is het beter om eerst de vaste kop uit te lijnen, anders is het register niet zuiver in de axiale richting!

Als je het register kleiner draait, kun je er daarna een bus op lijmen (epoxy) en die weer zuiver op maat draaien.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 16 sep 2018 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Voordat je het register gaat draaien, is het beter om eerst de vaste kop uit te lijnen, anders is het register niet zuiver in de axiale richting!
Hahaha. Zo zijn we wel het kringetje rond... Ik begon met een slecht uitgelijnde kop. en nu ....
wat eerst klauw goed zetten of kop uitlijnen of speling sleden oplossen..??? :lol: :P

PS Voor ieder klauw die ik heb, heb ik een opspanplaat. dus daar is het probleem niet.
Maar dat is een goed idee ---> Zoals aangehaald, het register van die ene plaat is maar 2.60 mm. breed. Ik zou dat gerust kunnen wegdraaien en dan een nieuw register maken. De dikte van de opspanplaat is toch 17mm. en het recess in de klauw is wel 4 mm. en de bouten, waarmee ze op de spindel vast zit kan ik gerust 3 mm. afdraaien.

Sorry dat ik zo zeur, maar ik ben dat niet gewoon een draaibank uitlijnen of verbeteren. Het is mijn allereerste keer en ik wil het ineens goed doen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

na mijn vorige posting leek het mij dat dit de eerste actie moest zijn. Eerst de speling van langs en dwarsslede.

- Eerst de spieën verwijderd en nagekeken of er overal eenzelfde markering was op het glijvlak. Nog even de glijkant nagekeken op de vlakke kant van het bed ( even gebruikt als vlaktafel ;-))

Spie-ruimte voorkant langslede onderkant bed.
Afbeelding
Spie-ruimte voorkant langslede onderkant bed.
Afbeelding
Dan de spieën terug ingestoken.
Afbeelding
De schroef (links) aan de smalle kant helemaal uitgedraaid en dan de spie er ingeduwd, met de hand, en dan met een roodkoperen stift en lichte hamerslagen, totdat ik het bed niet meer kon verplaatsen. Dan de linkse schroef aangedraaid tot ik het bed terug kon laten glijden. Dan de rechtse schroef aangedraaid totdat ik weerstand voelde . Final rechtse schroef 1/2 toer terug en linkse schroef 1/2 toer aandraaien. Ik kan de langs slede nog wel laten glijden.
Met de meetklok op het bed en dan met de langsslede duwen en trekken links- rechts, op en neer. Ik zie de naald bewegen, doch nog geen 1/2 honderste.
Afbeelding

Zelfde operatie maar nu met de dwarsslede..
Afbeelding

Final test.... tegen de kop.
Afbeelding
En op de plaats waar ik het meeste de slede heb staan
Afbeelding
De beide sleden kan ik bewegen. En de meetklok duid nog geen 0.01mm. aan.

Ik veronderstel dat de speling nu is opgeheven.
Dit leek mij de meest logische handelwijze, doch als ik iets verkeerd doe , dan hoor ik het graag.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Quantum uitlijnen draaibank

Bericht door beagle »

Als ieder streepje op mijn waterpas = 0.02/1000mm.
Dan meet ik aan de kop met de waterpas 2 streepjes voorbij de "nul" positie. Laat ons dus zeggen dat het bed waterpas staat met +0.04/1000mm. Ga ik naar de andere kant van het bed. Dan meet ik daar 3 streepjes en aan dezelfde kant van de "Nul" streep =. + 0.06mm/1000mm. Mijn bed staat dus getordeerd met 0.02/1000mm.

Dat is zowat het beste dat ik vandaag heb kunnen bereiken. daarmede zal ik sdus moeten leven.. eits in onderleg nog dunner dan 0.001mm. :P heb ik niet in mijn bezit.

nu die vaste kop op dat prisma bed.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Plaats reactie