3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door Arie Kabaalstra »

http://www.alibre.com/99/defaultx.asp

ik kreeg deze tip net van Wouter Stoof,
Alibre design standaard voor $99,-.. inderdaad negenennegentig dollars.. dus niet de gebruikelijke $999,- ze geven momenteel tijdelijk 90% korting..rare jongens die amerikanen.

enniewee... ik heb em meteen ook gedownload, kan ik tenminste meer dan 10 onderdeeltjes in 1 assembly gooien..
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door scyllatech »

Hoi Arie

Bedankt voor de tip. Dat is echt niet te geloven. Maar ik heb hem aangeschaft en geïnstalleerd. Dat ging allemaal voortreffelijk. Ziet er allemaal echt professioneel uit. Wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik loop echter meteen tegen een probleem aan.
Als ik de units instel op mm, wordt de sketch plane 8 x 8 mm. Nu uren zoeken ben ik er nog steeds niet achter hoe ik dit aan kan passen. Op 8 x 8 mm is niet te werken. Ook op het web kan ik er niets over vinden. Wel dat het probleem bestaat, maar niet hoe dit op te lossen. Weet jij misschien hoe dat zou moeten. Ik begrijp, dat je er al langer mee werkt. Ik wil er graag mee aan de slag en hoop, dat jij of een ander hier een antwoord op heeft.
alvast hartelijk dank voor de te nemen moeite.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. de sketchplane wordt inderdaad nogal klein weergegeven, maar.. een "plane" is oneindig groot.

nu is Oneindig natuurlijk wel erg groot, maar ik teken regelmatig onderdelen van een meter of langer, of oppervlaktes van meer dan 2 M², geeft geen problemen eigenlijk.. meestal begin ik mijn sketch, en dan zoom ik gaandeweg verder uit.

eigenlijk zie ik het probleem niet.. maar ja.. ik werk al een paar maanden professioneel met Alibre design ( expert )
en voor die tijd zat ik er thuis ook veel mee te klooien.. 't heeft mij nooit gehinderd in elk geval..
( ben nu ook bezig met een machine van 3000 x 1500 mm )
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door scyllatech »

Hoi Arie,

Bedankt voor je reactie,

Als het verder in de maatvoering geen problemen geeft, dan is dat simpelweg de oplossing.
Het lijkt me een super programma. Dus stug door gaan.

Leuk, dat je met een grote tafel bezig bent. Dat heeft toch iets facinerends. Vooral de stabiliteit en snelheden vormen een uitdaging.
Het grootse wat ik ooit bestuurd heb is voor een goede vriend, zie http://www.dehoutdraaier.nl De eigenaar heeft zelf een houtdraaibank gemaakt, waar hij 22 meter lang en 2.4 meter in diameter op kan draaien. Zelfs ovaal draaien kan hij nu. Dit heb ik voor hem bestuurd gemaakt met Mach3. Werkt super. Daarnaast heeft hij nu een freesbank, waar ongeveer 2 x 2 x 2 meter op gefreesd kan worden. Bijna ongelooflijk. Een vakman op tal van gebieden.

Nogmaal bedankt en veel draai- en freesplezier.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eigenlijk wil ik nog een keertje een tutorial gaan maken, want zelfs de gratis versie heeft voldoende functionaliteit om mooie 3D vormen te maken , en te bewerken..

ik heb al eens wat 3D werk gedaan met Alibre, onder andere een Radar Blister voor een Halifax bommenwerper in schaal 1:48

Alibre is in mijn ogen minstens net zo goed als alle andere programma's , en in sommige opzichten zelfs beter..
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door scyllatech »

Hoi Arie,

Zo'n tutorial met de basics zou erg mooi zijn. Maar volgens mij heb je het al druk genoeg, want ik kom je naam geregeld tegen. Zo werkt het bij mij ook. Ik heb plannen voor de komende 50 jaar, materiaal liggen voor minstens 25 jaar werk, maar ik loop al richting pensioen. Dus één of ander gaat zeker niet lukken. Maar leren en ontwikkelen blijft geweldig, dat zal waarschijnlijk tot aan de dag voor mijn dood wel zo blijven. Maar dat stellen we nog even uit. Ik blijf je volgen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door pcfil »

Ik zie net dat de verdeler van Ailbre in België onze vroegere CAM leverancier was toen ik nog in het bedrijfsleven zat. Ik ben ff gaan zien op hun website en lees het volgende.
Alibre Design levert 80% van de functionaliteit van de mid-range MCAD producten tegen 20% van de prijs. De resultaten zijn heel positief en leveren een ideale aanvulling aan de CAM producten. Tegen het einde van de vorige eeuw waren er enkele SolidModeling producten, toen nog nieuw op de markt, die het waagden de grote MCAD producten uit te dagen (CATIA,...). Ze hadden zowat 80% van de functionaliteit die de ontwerpers dagelijks gebruiken, en dit voor veel minder geld. Vandaag zijn deze producten de gevestigde waarden geworden en komt Alibre Design met producten die 80% van hun functionaliteit biedt voor 20% van de prijs. De geschiedenis herhaalt zich ...
Best een aardig pakket dus. Alhoewel het beste pakket is altijd het pakket dat je best kent en waar je dagelijks mee werkt. Ik zit al in de CAD/CAM wereld sedert autocad 2.5 en heb er al veel geleerd en gebruikt en ik kan nog altijd niet zeggen welke het beste is. Ik vind in ieder geval NX6 van Siemens het compleetste waar ik ooit mee gewerkt heb. Moet wel zeggen dat het ook één van de moeilijkste is.

Ik zal wel eens die Alibre testen maar ik heb voorlopig de luxe van met drie CAD(CAM) pakketten te werken met een full licentie. Voor het ogenblik ben ik bezig met een handleiding voor NX Cam module.
Laatst gewijzigd door Erik op 21 aug 2009 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote-tags toegevoegd
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor ons Hobbyisten is 80 % van de functionaliteit al meer dan voldoende..

voorbeeldje..in Solidworks kun je bij één enkele extrusion voor beide richtingen verschillende terminations kiezen, en 't heeft ook meer terminations dan Alibre of Inventor..

persoonlijk ben ik nog geen dingen tegengekomen die ik NIET kon construeren in Alibre, die me WEL zouden lukken in Solidworks.

bovendien.. hoe meer mogelijkheden, hoe langer je bezig bent om alles goed in te stellen, en om alles te leren..

Zelf werk ik tegenwoordig professioneel met Alibre, en ik kon er zo mee aan de slag, ondanks dat ik daarvoor een jaar lang met Inventor had gewerkt..
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door wstoof »

Z'n tutorial lijkt mij ook wel wat Arie/Jan , het gaat nog wel even duren voordat ik mijn draai gevonden heb in het pakket.
Maar is zeker naar de toekomst kijkend geen slechte investering geweest.

Tja 80% - 20 % allemaal leuk en aardig, maar voor vele toepassingen doet dit nauwelijks ter zaken.
Zelf deels werkzaam in de IT , krijg ik vaak vragen/opmerkingen van klanten: ik heb dit en dat software nodig anders kan ik NIET mijn werk doen...
Maar al te vaak blijkt dit toch echt niet noodzakelijk, meestal voldoet een "eenvoudig" sofware pakket uitstekend.
Over het algemeen hangt het niet op de software keuze, maar de inzicht(inspanning) van de gebruiker dat de beperkende factor is.
Tuurlijk er zijn voorbeelden ten over welke dit ook weer tegen spreken etc...
Feit blijft staan: dat men nu de kans heeft om voor weinig "pegels" legaal aan een GOED pakket kan komen.
Iedergeval beter dan de coreldraws en turbocad's van deze cnc-wereld...
En wie weet dient het nog zijn nut om ergens een "competetive upgrade" van los te krijgen
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door pcfil »

Arie Kabaalstra schreef:Voor ons Hobbyisten is 80 % van de functionaliteit al meer dan voldoende..

..
Ik kan niet anders dan je gelijk geven hoor Arie. We mogen al blij zijn als we 50 % van de mogelijkheden kunnen benutten van eender welk pakket. Ik werk al 4 jaar (waarvan 3 jaar professioneel) met NX en ik durf nu nog niet te zeggen dat ik 50% ken van het pakket.
Wat ik wel durf zeggen is dat er weinig midrange pakketten zijn die overweg kunnen met freeform. En dan spreek ik niet alleen over het tekenen van het product. Om bijvoorbeeld de zinkvonk electrodes te maken moesten we compleet nieuwe solids bouwen met bestaande faces. Om een voorbeeld te geven de tandenborstel Colgate 360°.

Afbeelding

Ik was in het bedrijf werkzaam waar de matrijzen werden gemaakt voor deze borstel. Ik heb volop meegewerkt aan de programmatie ervan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, daar heb je me... :).. bijna... :)..

voorbeeldje..

Afbeelding

Ok, niet in Alibre getekend, maar in Inventor ( daar werkte ik toen nog mee )

't is niet helemaal "Freeform", maar een Loft.
Electroden maken kan aan de hand van de solids, evenals de matrijzen die je als boolean subtract kunt maken..

Ik geloof dat ik toch binnenkort maar eens een Tutorial in mekaar moet gaan flansen.. gooi maar wat ideetjes op om te gaan tekenen..
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door pcfil »

Mooi gemaakt dat vliegtuig. Jij bent echt op hoog niveau bezig.
Idd een loft is geen probleem met de meeste cad pakketten.

Met het maken van de elektroden ga ik niet akkoord. Voor simpele dingen gaat jou manier van werken. Maar als ik je vertel dat voor die tandenborstel zeker een tiental elektroden nodig zijn dan gaat dat niet meer met het principe vn solids aftrekken van elkaar.
Je moet echt de mogelijkheid hebben om surfaces uit te lengen en te joinen met elkaar. Om het simpel te zeggen er worden als het ware vliesjes genomen van de vorm en aan de hand daarvan worden de elektroden opgebouwd.
Vroeger zaten we met Solid Designer te tekenen. Zolang het gewone vormen waren was het geen probleem. Tot alles complexer werd. Laat ons zeggen dat 80% van de CAD leveranciers bij ons zijn langsgekomen om een demo te geven. De enige die erin slaagden om aan de wensen te voldoen waren Pro Eng., Catia en Unigraphics (nu Siemens PLM).

Maar eigenlijk beginnen we over details te spreken waar de meesten hier niet mee in contact zullen komen. En eigenlijk heb ik de indruk dat we allebei wat eigenwijs zijn. Ik ben dat in ieder geval en jij hebt dat in een ander draadje ook al toe gegeven. :lol:
Maar ik zou zeggen zo houden we elkaar scherp.

Wie zou er nu het langst opblijven van ons twee :lol: jou post was om 2u27 de mijne iets na 4. Ik zal nu maar eens mijn bed gaan opzoeken, ik wil niet weten of jij nog wakker bent ;-)
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door Robo »

Pcfil je hebt gewonnen, althans je bent later naar bed gegaan :)

Als er dan toch een tutorial komt, ben ik wel erg benieuwd wat die elektroden uit onderstaande bericht nou inhouden.

Ik vind het zeer interessant om meer te leren over diverse cad pakketten en mogelijkheden, maar hier raak ik jullie helemaal kwijt : :oops:
Maar als ik je vertel dat voor die tandenborstel zeker een tiental elektroden nodig zijn dan gaat dat niet meer met het principe vn solids aftrekken van elkaar.
Je moet echt de mogelijkheid hebben om surfaces uit te lengen en te joinen met elkaar. Om het simpel te zeggen er worden als het ware vliesjes genomen van de vorm en aan de hand daarvan worden de elektroden opgebouwd.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: 3D Cad voor Weinig.. en nog legaal ook...

Bericht door create »

Heeej Arie, dat vliegtuig hoort bij de "mooiste werkstukken" thuis ;-) Erg mooi! Misschien meenemen naar de meeting om te laten zien wat je allemaal kunt met cnc-techniek??

top werk

gr Create
Plaats reactie