Mondiale M165 of Harrison M 300
Moderator: Moderators
Mondiale M165 of Harrison M 300
Hallo draaiers,
Ik ben al lang bezig met het kiezen van een draaibank . Hoewel ik de laatste tijd wat meer neigde naar een Chinees komt met vlagen toch weer de keuze voor een tweede hands ertussen.
Ik kan aan een Harrison M300 geraken. Deze heeft de laatste jaren voornamelijk relatief kleine alu dingen gedraaid. De machine is wat van zijn verf kwijt , de klauw ziet er gebruikt uit. De machine ziet er gebruikt uit maar (160) Wat ik tegenkwam bij het opzoeken van de handleiding is dat er in de trein(juiste woord?) enkele kunststofwielen worden gebruikt. Er zijn een aantal wissetandraderen beschreven in de handleiding , maar het was onduidelijk of die nu als optie gekocht moesten worden of erbij moesten zijn. In ieder geval worden er geen extra meegeleverd, ze zijn er niet.
Ik heb geen idee wat ik over kunststof tandwielen moet denken, duurzaam ? Is het erg dat er geen andere dan de gemonteerde tandraderen erbij geleverd worden? Het ding heeft een flinke Nortonbak aan boord, lijkt mij.
De machine heeft een 2.2 kw motor . Volgens het schema zouden 3 motoren zijn: Aandrijfmotor, motor voor hydraulica en één voor het koelvloeistof (emulsie). Geen idee of deze twee laatste er zijn. De sproeiinstallatie is er niet.
De M165 van het merk NV Mondiale 81 ( ik weet niet of die 81 iets met het kennummer te maken heeft) is een machine met heel weinig draaiuren. Die stond in een autogarage (autohersteller) voor moest er eens een stuk voor een wagen moeten gedraaid worden. Die draaide zo weinig dat de eigenaar de raad geeft om de olie te vervangen in de versnellingsbak en de Norton. De olie zou niet vloeibaar genoeg meer zijn. Hij wilde de draaibank maar even laten draaien, om schade te vermeiden. Moest eerst op zoek gaan naar de zekering, want die was afgeschakeld. Niet erg veel gebruikt dus, eerder een slapend leven. Er zit wat oppervlakkige roest op, maar die is er zo weer af. Banen zien er nieuw uit, vond ik. Ook hier zijn geen extra wisselraderen meegeleverd. Vloeistofpomp is er, de rest ontbreekt.
geen idee of er alle schroefdraad mee te maken is, wat maken jullie op uit deze tabel?
Voor plaatjes gelijke draaibank https://industry-pilot.de/de/Leit-und-Z ... -81/p44592
Beide hebben ongeveer 630 mm Harrison en ongeveer 650 voor de Mondiale, tussen hun centers en beide hebben iets van een 300 of 330mm als max diameter boven het bed.
Beide zijn trouwens erg kaal: geen extra dingen zoals vierklauwen, brillen en dergelijke wisseltandraderen. Wel de sleutels voor de drieklauw en dergelijke.
Wat opvalt is dat de drieklauw van de Mondiale (160mm) kleiner is dan die van de Harrison. Ik vind de maat van de klauw van de Harrison niet maar mischien is da maat van het camlock systeeem een aanwijzing nl no 4D-1 .De pinole van de losse kop bij de mondiale lijkt ook iets dunner, maar dat heb ik niet nagemeten.
Is een van deze machines een favoriet? Of zijn ze te kaal of zo.
alle commentaren welkom
groeten
Siob
Is
Ik ben al lang bezig met het kiezen van een draaibank . Hoewel ik de laatste tijd wat meer neigde naar een Chinees komt met vlagen toch weer de keuze voor een tweede hands ertussen.
Ik kan aan een Harrison M300 geraken. Deze heeft de laatste jaren voornamelijk relatief kleine alu dingen gedraaid. De machine is wat van zijn verf kwijt , de klauw ziet er gebruikt uit. De machine ziet er gebruikt uit maar (160) Wat ik tegenkwam bij het opzoeken van de handleiding is dat er in de trein(juiste woord?) enkele kunststofwielen worden gebruikt. Er zijn een aantal wissetandraderen beschreven in de handleiding , maar het was onduidelijk of die nu als optie gekocht moesten worden of erbij moesten zijn. In ieder geval worden er geen extra meegeleverd, ze zijn er niet.
Ik heb geen idee wat ik over kunststof tandwielen moet denken, duurzaam ? Is het erg dat er geen andere dan de gemonteerde tandraderen erbij geleverd worden? Het ding heeft een flinke Nortonbak aan boord, lijkt mij.
De machine heeft een 2.2 kw motor . Volgens het schema zouden 3 motoren zijn: Aandrijfmotor, motor voor hydraulica en één voor het koelvloeistof (emulsie). Geen idee of deze twee laatste er zijn. De sproeiinstallatie is er niet.
De M165 van het merk NV Mondiale 81 ( ik weet niet of die 81 iets met het kennummer te maken heeft) is een machine met heel weinig draaiuren. Die stond in een autogarage (autohersteller) voor moest er eens een stuk voor een wagen moeten gedraaid worden. Die draaide zo weinig dat de eigenaar de raad geeft om de olie te vervangen in de versnellingsbak en de Norton. De olie zou niet vloeibaar genoeg meer zijn. Hij wilde de draaibank maar even laten draaien, om schade te vermeiden. Moest eerst op zoek gaan naar de zekering, want die was afgeschakeld. Niet erg veel gebruikt dus, eerder een slapend leven. Er zit wat oppervlakkige roest op, maar die is er zo weer af. Banen zien er nieuw uit, vond ik. Ook hier zijn geen extra wisselraderen meegeleverd. Vloeistofpomp is er, de rest ontbreekt.
geen idee of er alle schroefdraad mee te maken is, wat maken jullie op uit deze tabel?
Voor plaatjes gelijke draaibank https://industry-pilot.de/de/Leit-und-Z ... -81/p44592
Beide hebben ongeveer 630 mm Harrison en ongeveer 650 voor de Mondiale, tussen hun centers en beide hebben iets van een 300 of 330mm als max diameter boven het bed.
Beide zijn trouwens erg kaal: geen extra dingen zoals vierklauwen, brillen en dergelijke wisseltandraderen. Wel de sleutels voor de drieklauw en dergelijke.
Wat opvalt is dat de drieklauw van de Mondiale (160mm) kleiner is dan die van de Harrison. Ik vind de maat van de klauw van de Harrison niet maar mischien is da maat van het camlock systeeem een aanwijzing nl no 4D-1 .De pinole van de losse kop bij de mondiale lijkt ook iets dunner, maar dat heb ik niet nagemeten.
Is een van deze machines een favoriet? Of zijn ze te kaal of zo.
alle commentaren welkom
groeten
Siob
Is
Laatst gewijzigd door siob op 07 jul 2019 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Ik heb ooit voor mijn kleinde HBM DC300 alu tandwielen gemaakt. Ik heb ze kort gebruikt en toen weer de kunsstof POM terug geplaatst. Dat loopt veel stiller. Ondanks mijn gestuntel is er nooit een tandwiel gesneuveld. Van mijn BF290 heb ik een stalen tandwiel vervangen door een (zelf gemaakt) kunsstof exemplaar. Dat is een heel stuk stiller. Ook die leeft nog altijd. En mocht die ooit een keer kapot gaan, dan is het beter dat het plastic tandwiel de geest geeft dan een ander metalen onderdeel.k heb geen idee wat ik over kunststof tandwielen moet denken, duurzaam ?
Afgaande op de foto's lijkt het dat je best veel draad kunt snijden zonder iets te wisselen. Maar dat hangt wel af van welke wisselwielen er nu in zitten. En je bent dan beperkt tot of metrisch, of withworth of MOD (wat dat ook mag zijn).
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Ik heb ooit voor mijn kleinde HBM DC300 alu tandwielen gemaakt. Ik heb ze kort gebruikt en toen weer de kunststof POM terug geplaatst. Dat loopt veel stiller. Ondanks mijn gestuntel is er nooit een tandwiel gesneuveld. Van mijn BF290 heb ik een stalen tandwiel vervangen door een (zelf gemaakt) kunststof exemplaar. Dat is een stuk stiller en ook die leeft nog altijd. Mocht die ooit een keer kapot gaan, dan is het beter dat het plastic tandwiel de geest geeft dan een ander duur metalen onderdeel.k heb geen idee wat ik over kunststof tandwielen moet denken, duurzaam ?
Afgaande op de foto's lijkt het dat je best veel draad kunt snijden zonder iets te wisselen. Maar dat hangt wel af van welke wisselwielen er nu in zitten. En zonder wissel wielen ben je beperkt tot of metrisch, of withworth of MOD (wat dat ook mag zijn).Is het erg dat er geen andere dan de gemonteerde tandraderen erbij geleverd worden
[/quote]
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Kunststof tandwielen kunnen gebruikt worden voor een stille loop en als veiligheid, deze tandwielen begeven het dan voor er andere dingen sneuvelen als het goed is
Wordt veel vaker gedaan en is zeker niks mis mee, een AI hembrug heeft dat ook en de bekende arboga boormachines ook.
Die mondiale is een stuk zwaardere machine als die harrison, maar een harrison is waarschijnlijk nog meer van de koop dan die mondiale.
Hier een stukje over die Harrison:
http://www.lathes.co.uk/harrison-m/page2.html
Je kunt de meeste metrische en inch draden snijden met de standaard wisselwielen, en dat is bij de mondiale waarschijnlijk ook zo(heb zelf een oudje en die heeft dat namelijk ook al, kan me niet voorstellen dat ze daar vanaf zijn gestapt)
Beide banken zijn in ieder geval stukken beter dan een chinees van 2000 euro, mits in goede conditie. Zijn beide relatief moderne machines in ieder geval.
Wordt veel vaker gedaan en is zeker niks mis mee, een AI hembrug heeft dat ook en de bekende arboga boormachines ook.
Die mondiale is een stuk zwaardere machine als die harrison, maar een harrison is waarschijnlijk nog meer van de koop dan die mondiale.
Hier een stukje over die Harrison:
http://www.lathes.co.uk/harrison-m/page2.html
Je kunt de meeste metrische en inch draden snijden met de standaard wisselwielen, en dat is bij de mondiale waarschijnlijk ook zo(heb zelf een oudje en die heeft dat namelijk ook al, kan me niet voorstellen dat ze daar vanaf zijn gestapt)
Beide banken zijn in ieder geval stukken beter dan een chinees van 2000 euro, mits in goede conditie. Zijn beide relatief moderne machines in ieder geval.
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Punten van aandacht voor de Mondiale:
Aandachtspunt kan zijn het Min en Max toerental van de hoofdspil. Bij Harrison is daar nogal wat variatie in.
Een koelinstallatie kost bij HBM € 180.
- Bevestiging klauwplaat? is dat Camlock?
De pinole is niet gehard, heeft een slag van slechts 100 mm en een MC 2 ipv 3. (bij de Harrison 200 mm en MC 3)
Aandachtspunt kan zijn het Min en Max toerental van de hoofdspil. Bij Harrison is daar nogal wat variatie in.
Een koelinstallatie kost bij HBM € 180.
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Dank jullie voor alle reactie's.
Ik zoek mij te pletter naar meer specificaties over de Mondiale m165.
Bij hun kleinere draaibanken vind ik steeds documentatie over de Celtic 12, Celtic 14 en dergelijke. Nergens is de volledige specificaties van de m165 te vinden. Ik ben ook nieuwsgierig naar de historiek van deze Mondiale m 165 draaibank tov bijvoorbeeld de Celtic draaibanken. Ook op lathes.uk (dank voor de link) is niets te vinden over de M165.
Jammer dat ook de site van Mondiale uitblinkt door afwezigheid van een historisch overzicht van hun productie. Ook hun zoekfunctie lat het afweten als M165 ingegeven wordt.
Dank voor de aanduiding dat de pinole maar van een MK 2 is voorzien. Vandaar dat die dunner leek dan die van de Harrison.
Weet iemand meer over deze draaibank, specificaties,handleiding gebruikservaring.... alles zeer welkom.
dank
groeten
Siob
Ik zoek mij te pletter naar meer specificaties over de Mondiale m165.
Bij hun kleinere draaibanken vind ik steeds documentatie over de Celtic 12, Celtic 14 en dergelijke. Nergens is de volledige specificaties van de m165 te vinden. Ik ben ook nieuwsgierig naar de historiek van deze Mondiale m 165 draaibank tov bijvoorbeeld de Celtic draaibanken. Ook op lathes.uk (dank voor de link) is niets te vinden over de M165.
Jammer dat ook de site van Mondiale uitblinkt door afwezigheid van een historisch overzicht van hun productie. Ook hun zoekfunctie lat het afweten als M165 ingegeven wordt.
Dank voor de aanduiding dat de pinole maar van een MK 2 is voorzien. Vandaar dat die dunner leek dan die van de Harrison.
Weet iemand meer over deze draaibank, specificaties,handleiding gebruikservaring.... alles zeer welkom.
dank
groeten
Siob
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Beide hebben Camlock
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Het lijkt er sterk op dat het bedrijf Mondiale NV uit Zele die achter mondiale.be zit niet veel te maken heeft met het oorspronkelijk bedrijf dat destijds de draaibanken maakte. Het werd opgericht in 2006. Heb verder geen idee hoe het komt dat ze die naam kunnen gebruiken in combinatie met draaibanken. Misschien zijn het wel heel serieuze mensen en hebben ze de rechten op één of andere manier verworven.
Maken ze zelf nog machines? Die M165 zou wel eens door een ander bedrijf kunnen gemaakt zijn. Vergelijk het model eens met andere merken.
Laatst gewijzigd door Swake op 07 jul 2019 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
Re: Mondiale M185 of Harrison M 300
Dat zou kunnen, heb geen idee.
Ze verkopen wel gebruikte Mondiale Celtic draaibanken.
Ik zie nu pas dat er een typefout staat in de titel: moet Mondiale M165 zijn. Kan de moderator dat veranderen?
groeten
Siob
Ze verkopen wel gebruikte Mondiale Celtic draaibanken.
Ik zie nu pas dat er een typefout staat in de titel: moet Mondiale M165 zijn. Kan de moderator dat veranderen?
groeten
Siob
Re: Mondiale M165 of Harrison M 300
dank je, na wat proberen uiteindelijk in gelukt.
Re: Mondiale M165 of Harrison M 300
Toevallig in de Tijd een artikel gevonden uit 1989. Zit achter een paywall maar kon toch een stukje overnemen:
https://www.tijd.be/algemeen/algemeen/f ... 21617.html
https://www.tijd.be/algemeen/algemeen/f ... 21617.html
When it fits stop using the hammer.
Re: Mondiale M165 of Harrison M 300
Deze draaibank lijkt als 2 druppels op een AVM MAS 165 , het is ook een van de weinige europese merken met een dubble prisma bed , dus ik vermoed dat het AVM is met een andere naam
Re: Mondiale M165 of Harrison M 300
Ik denk dat mondiale toen destijds al banken ergens anders in kocht om zo hun range compleet te maken.
Of AVM kocht ze juist in, wie het weet mag het zeggen
Of AVM kocht ze juist in, wie het weet mag het zeggen