Mijn ervaring frezen Printplaat

Moderator: Moderators

ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door ludo »

Kijk even naar majosoft ,visitor experience 2 ,daar kan je zien hoe ik dit heb opgelost.
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door Ferry »

Hoi Ludo,

Ziet er zeer strak uit, zeker de print die je met de bitumen-methode hebt gemaakt.

Ik doe iets om zo'n beetje een zelfde methode, maar ik gebruik hiervoor een bad met inkt, deze inkt wordt op mijn werk gebruikt voor het bedrukken van waarschuwingslint.

Nu mijn vraag, ik teken mijn printen meestal in diptrace, en exporteer dan naar Gerber, deze gerber file kan ik dan met heeeeel veel handmatig werk inlezen in mijn freesprogramma en dan is het gaan met de frees.

Ik ben echter opzoek naar een eenvoudige oplossing om niet meer zoveel met de hand bij te hoeven werken, welke software gebruik jij om vanaf pcbontwerp naar gcode te gaan of desnoods naar een mooie dxf waar de banen elkaar niet meer overlappen.


Ferry......
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door michelpet »

ik zat net te denken is het niet een id om een zwenkwieltje op de z as te monteren en onder veerdruk zo dat de pcb vlak gedrukt wordt.
let niet op mijn taal ben woord blind.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door BriBis »

Michelpet:

Dit zou helaas niet werken.

Een zwenkwieltje heeft altijd een moment nodig om te gaan draaien (deze zal nooit op hetzelfde punt gedraaid kunnen worden).
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door seldom »

Ik heb ook zitten emmeren met het vlak opspannen.

Mijn vacuumtafel is heel goedkoop: Een stukje geplastificeerd spaanplaat, (ik had nog een stukje van een ikea kast plank). Die moet je rondom afplakken of dat kantentape erop strijken. Nu is het plaatje volledig dicht.

Nu boor je aan de zijkant een gaatje voor een slangetje (goed vastlijmen) en aan de bovenkant een paar gaatjes waar het PCB komt. Het spaanplaat in de plank is immers poreus en laat lucht door.

Je plakt het PCB er met ducktape langs de randen op en spant het plankje op je freestafel.

De vacuum pomp is een oude koelkast motor of als je snel freest een stofzuiger en die sluit je aan op het slangetje.

werkt super! En het voordeel is dat je er gewoon in kan boren bij het maken van je printje.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door scyllatech »

Xeno schreef:ha :), die printplaat was de eerste die ik gemaakt had als een test, en inderdaad moesten de gaten nog geboord worden.
er was zeker sprake van stappen verlies, dit ontstond doordat PcNc problemen had met cirkel segmenten, en ik die moest vervangen door korte lijn stukjes.
maar nu dat ik moest overstappen naar WinPc-nc moet ik weer gaan checken of ik nog steeds stappen verlies heb, ik heb voor de zekerheid overgeschakeld om mijn backup aansturings kastje.

.

Wat ik op de foto zie is geen stappenverlies, maar een backslash-probleem. Met stappenverlies raak je de positie kwijt en daar lijkt me hier geen sprake van te zijn.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door hex173 »

@seldom. Ik heb een koelkastcompressor voor dit doel staan, maar moet nog aan een "vacuum" tafel beginnen.
Mijn vraag: wat voor slang gebruik je, wordt die niet platgedrukt, door de buitenlucht ?
Regel je de grootte van het "vacuum" met een by-pass klep ? (smokkelklep)
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door seldom »

hex,

Het loopt niet zo een vaart met dat platdrukken maar een dunne stevige kunstofslang is natuurlijk mooi. Ik gebruik slang van 4-6 mm. Daar zijn ook kunstof fittingen te koop waar je de slang in kan steken. Ik ben langs een bedrijf gegaan dat perslucht en compressoren doet. Mooiste is natuurlijk een buffertank en een regeling... ect. Maar je gaat er niet mooier van frezen.

Je hoeft het vacuum niet te regelen, het lekt altijd een beetje en de motor wordt na 2 uur vanzelf zo heet dat je hem wel uitzet (anders gaat dat vanzelf).

Als je een stofzuiger gebruikt zou ik het een beetje laten lekken. Vacuum of onderdruk is zo weg als het een beetje lekt, je moet er beetje mee spelen. Dit is niet te vergelijken met echte vacuum pompmen met een redelijk groot debiet,
laat maar weten maak ik een paar fotos
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door create »

Je hoeft het vacuum niet te regelen, het lekt altijd een beetje en de motor wordt na 2 uur vanzelf zo heet dat je hem wel uitzet (anders gaat dat vanzelf).
is dat zo?? die van mij is wel heet maar hij draait op dit moment al 4 1/2 uur en hij moet het 6 uur volhouden en dat zonder buffer.

Vacuum is echt super hij trek de onevenheden er zo uit.

gr Create
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door FilipCNC »

seldom schreef: Als je een stofzuiger gebruikt zou ik het een beetje laten lekken. Vacuum of onderdruk is zo weg als het een beetje lekt, je moet er beetje mee spelen. Dit is niet te vergelijken met echte vacuum pompmen met een redelijk groot debiet,
laat maar weten maak ik een paar fotos
Ben wel benieuwd naar je fotto's van je vacuumtafel. Heb nog een koelkastmotor liggen dat ik kan gebruiken.

Alavst bedankt
Laatst gewijzigd door Erik op 16 sep 2009 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig lange quote ingekort
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door hex173 »

nog een graveerdiepte regelaar http://einfach-cnc.de/gravurtiefenregler.html
alles wat ik maak, kan beter.
Dombo
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2008 00:07

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door Dombo »

Goed idee een vacuum paneel, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Ik zou graag toch wel eens een paar foto's zien hiervan, ook al is het met tape in elkaar gemaakt maakt niet uir, het gaat om het idee.
2e vraag, hoe diep fresen jullie op de printen om de koperlaag eraf te halen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

hoe diep?.. gewoon, net door het koper heen..
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Mijn ervaring frezen Printplaat

Bericht door scyllatech »

Hoi Arie,

Net iets door het koper heen is misschien iets te kort door de bocht. Ik heb al de nodige printjes gefreesd, maar als je dit doet met b.v. een 60 graden graveerstift, blijft onder in de groef vaak wat slijpsel hangen, die moeilijk te zien en te verwijderen is. Bij de punt wordt eigenlijk niet gefreesd, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. In de electronica is dat wel dodelijk om het maar even plastisch te zeggen. Dus de diepte in deze is zeer belangrijk.
Printjes frezen vind ik nog steeds een lastig verhaal. Zelf ben ik teruggekeerd naar het al oude etsen. Smerig, maar altijd trefzeker en vooral snel.
Laatst gewijzigd door Erik op 18 okt 2009 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Plaats reactie