klein draaibankje ombouwen tot cnc

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Geer
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2009 20:09

klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door Geer »

hallo
Ik ben Gerard en wil graag een klein draaibankje wat ik zelf gebouwd heb ombouwen tot een cnc machine
het gaat me alleen om wat ik nodig heb buiten de mechanica
De mechanica is geen probleem
De draaimachine zou geschikt moeten worden om met de x en y as gedefinieerde contouren te maken,denk aan ovaal vormen, mooi zou zijn als dit van een tekening kan. de draaispindel hoeft niet perse gekoppelt te zijn met de besturing.

De verspaningskrachten zijn erg klein.

Zou iemand me in begrijpelijke taal kunnen vertellen wat ik allemaal aan moet schaffen om dit te verwezelijken
en wat dit ongeveer gaat kosten

Alvast bedankt
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Geer,

Ik heb een Boxford CNC draaibankje, dat is ook een klein bankje,

De x-as word aangedreven door een 1Nm stepper en de z-as door een 2Nm.
Het besturingsprogramma is Mach en de interface komt van Leeuwinga:

Afbeelding

De stepper drivers komen bij stappenmotor.nl vandaan.
http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/m ... -32V-8.htm

De kosten van de onderdelen zijn makkelijk te vinden.

Gr. KvG
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door Leeuwinga »

Doe je voordeel met de Mach 3 interfacekaart
speciale aanbieding voor cnczone leden tot 31 december :mrgreen:
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door rsemotion »

Geer,

als eerste welkom op het forum.
maar wat is klein draaibankje?
schenk eens een foto zodat we weten waar het precies om gaat.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Geer
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2009 20:09

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door Geer »

De foto komt beslist en de voortgang zal ik op dit forum kenbaar maken
Maar ik ben me aan het orieenteren wat ik allemaal nodig heb
Ik heb een pc en een klein draaibankje
Het gaat me om een x y tafelje gedefinieerde bewegigen kan laten maken.
Ik heb er echt geen verstand van wat ik allemaal nodig heb om dit te bewerksteligen.
maar vind het reuze interessant om me hier in te bekwamen.
Ik heb wel een beetje ervaring met g-codes
kan je misschien op een rijtje zetten wat ik allemaal nodig heb.

vast bedankt
Laatst gewijzigd door Erik op 15 dec 2009 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik de reageer-knop
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

een draaibank "CNC-en" in den notendop: :lol:

wat heb je nodig..
1- een draaibank
2- stappenmotoren voor elke as 1
3- koppelingen voor tussen stappenmotor en as en een handjevol lagertjes om alles mooi op te sluiten
4- een Stepperdriver, voor elke stappenmotor 1
5- afhankelijk van je keuze voor een besturing: Hardware in de vorm van een Interface.
6- software om alles aan te sturen

te beginnen bij het laatste: er zijn verschillende pakketten die allemaal goed werken, maar 't één is bijvoorbeeld bekender, een ander is makkelijker in te stellen, of makkelijker te programmeren.
bediening is vaak persoonlijk, wat de een prettig vind werken, vind een ander weer een crime.

Hoofdmoot: Mach en USBCNC (in random order of appearance).
Zelf ben ik een USBCNC-adept, ik heb mijn eigen freesbank ermee uitgerust, en ook de draaibank op de zaak draait op USBCNC.
Vooral die laatste is voor mij de belangrijkste graadmeter voor gebruiksvriendelijkheid.. als er voor klanten een kogelomloop spil moet worden afgedraait, dan is een paar seconden programmeren ( dialoogje invullen ) voldoende om de bank weer een poosje onbemand zijn gang te kunnen laten gaan, en bijvoorbeeld ondertussen de freesbank ook weer even aan te schupp'n

Voor zowel Mach als USBCNC zijn er kant en klare interfaces, klaas heeft in zijn posting die van Mach al getoond.
die interface van USBCNC is in feite de "Besturing", mach kan oon zonder zo'n interface-kaart, 't is alleen netter en makkelijker, USBCNC heeft die kaart echt nodig om de machine mee aan te sturen..( de software doet het wel zonder kaart, en kan gebruikt worden om G-code te "plotten" en om programma's te schijven, en te testen ( daar gebruik ik het voor op mijn werk-pc om voor klanten die met USBCNC werken specifieke programma's te maken )

de signalen die uit de software komen gaan via een lpt kabel bij Mach, en een USB kabel bij USBCNC.
uit de interface komen signalen die naar de drivers voor de stappenmotoren gaan ( ohja!.. daar moet ook een voeding aan, die de stappenmotoren via de drivers van voldoende spanning voorziet )

stappenmotoren aan de machine knopen met lagertjes en koppelingen, dat hoeft denk ik geen verder betoog.

Vrolijke noot van de redactie: er zijn natuurlijk nog andere besturingsprogramma's zoals DESKCNC, TURBOCNC en ZEUS CNC, die respectievelijk via RS 232 en LPT werken..
mijn eerste besturing werkte met ZEUS, een FANUC-kloon onder DOS, die kun je dus ook via een interfacekaart aansluiten, maar ik had de LPT rechtstreeks op een 9-pins connector waar de signaaldraden voor de stepperdrivers inzaten.. zo kan het dus ook..

Yipe!.. nu ik die hele lap tekst zie..ehh niet echt in een notedop he?.. :oops:
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door kitman »

Zijn hier ook topics om een draaibank om te bouwen naar cnc, nml ook om schroefdraad te snijden. Dan zal er ook een kombinatie met het spiltoerental en de x as moeten zijn.
Ik zou graag weten hoe dat in zijn werk gaat.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door Mcgyver »

eigenlijk heel simpel...

De draadsnij routine zit in de besturing... en motoren op de 2 assen heb je waarschijnlijk ook al...

Op de hoofdas word een sensor gemonteerd met een gatenschijf...... een zogeheten index sensor...

Bij mach3 kan je er 2 op zetten (bij usbcnc weet ik het niet) 1 voor de timing (toerental meten ) en 1 voor de index (beginpunt per rotatie)

je kan ook met 1 sensor werken maar dan heb je als je meerdere gaten in je schijf hebt tenminste 1 bredere sleuf nodig..

als je de sensor hebt aangesloten dan kan je al draadsnijden...

ergens hier in de handleiding van mach3 staat een beetje beschreven hoe het werkt :

klikkerdeklik om te downloaden

zoek maar eens op "index" in de manual..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: klein draaibankje ombouwen tot cnc

Bericht door Roetsj »

ja da s allemaal niet makkelijk. Je kunt het wel goedkoop houden door zelf onderdelen te maken. Goed, ik zie mijzelf geen printplaten bakken en motoren wikkelen. Maar ja internet helpt je eind op weg.
Plaats reactie