Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 04 mei 2021 14:50 Precies de twee type machines die jij hebt Andre, een portaalfrees en een kolomfrees en dan een hobbiebudget van <7k€ , dus portaal met alu profielen gebouwd en de kolomfrees van staal gebouwd.
De portaalfrees voor grote oppervlaktes waarbij de brug "relatief" minder sterk is uitgevoerd dan bij een kolomfrees.
Nou heb jij een erg zware stalen portaalfrees die zijn mannetje wel kan staan maar dan resteert de vraag waarom heb je die kolomfrees nog gebouwd ? ;-)
22412
Appels en peren zeker, twee totaal verschillende concepten. Een portaal en een vmc, kan je nooit een vergelijking op maken. Waarom de vmc? Wat dacht je van 650mm z-slag! Daar kan tenminste wat onder! En een servomotor die al 42 kg weegt, dat wordt niets op je portaal denk ik 😉
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 04 mei 2021 14:54 Appels en peren zeker, twee totaal verschillende concepten. Een portaal en een vmc, kan je nooit een vergelijking op maken. Waarom de vmc? Wat dacht je van 650mm z-slag! Daar kan tenminste wat onder! En een servomotor die al 42 kg weegt, dat wordt niets op je portaal denk ik 😉
Dan heb je je eigen vraag beantwoord :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 04 mei 2021 15:55 Dan heb je je eigen vraag beantwoord :mrgreen:
Dacht het niet! Is geen vergelijking zoals ik al zei, je probeert je er nu gemakkelijk vanaf te raken.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Maar wat Andre zich afvroeg is waarom hij dan wel in staat is om nagenoeg alle producten op beide machine te maken.

Dus ondanks de verschillen in de machines (waar jullie van vinden dat je er 2 van nodig hebt) ervaart hij dat niet.

En ik heb mijn kleine portaal gemaakt met de intentie dat het bed in hoogte ingesteld kon worden met een relatief lange Z van ~270mm. Op de hoogste stand is het op zijn stijfst en frees ik ook gehard staal mee (gaat niet hard, maar het gaat, en het kan nauwkeurig). In de laagste stand kan er iets van ~ 700mm hoog onder liggen. Heb je stijfheid over het hele werkbereik nodig, ontkom je niet aan een VMC of een vergelijkbare machine. Natuurlijk kan dat ook met een portaal, maar dan heb je het over een erg serieuze machine.

Deze jongen (volg hem al een tijdje, interessante video's) heeft recent een mooie machine gekocht trouwens. Kimla. Lineaire motors en een werkbereik van 7000x1500 met een flinke Z. prno.. Daar wil ik de houten plankies en aluminium onderdeeltjes ook wel op frezen! :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=0A-I8z5XNHw&t=3s
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 04 mei 2021 16:38 Maar wat Andre zich afvroeg is waarom hij dan wel in staat is om nagenoeg alle producten op beide machine te maken.

Die vraag heb ik al beantwoord: budget.
Vraag maar eens wat hij voor zijn portaalfreesmachine heeft betaald, dat is niet <10k€
Ten tweede kan hij nagenoeg wel alle producten op zijn portaalfreesmachine maken maar hij kan geen plaat van >1m2 op zijn kolomfrees maken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Andre vroeg het hè, ik niet. Maar wat ik aangeef is dat ik er wel over nagedacht heb en de tegenwoordigheid van geest had om die tafel in hoogte instelbaar te maken. Jij liep meteen bij de montage van de klem al vast. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Klopt dat was dan ook een 15cm Gerardi klem eigenlijk gemaakt voor een echte kolomfreesmachine en niet voor een hobbie portaalfreesmachine :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Je moet er ook over nadenken voordat je op de bestel knop hamert
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 04 mei 2021 17:31 Je moet er ook over nadenken voordat je op de bestel knop hamert
Hoezo hij is toch geplaatst nu en werkt prima hoor.
Liep er 2e hands tegenaan destijds.
Je moet er alleen na de aanschaf goed over nadenken hoe je er mee kunt werken of weer verkopen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Had hetzelfde, heb nu 2x een 160mm klem die op de tafel kunnen. Gatenraster van de 40mm profielserie is trouwens ook weer perfect voor de 125mm 3 klauw die ik heb. Past ook zo onder de spindel incl. tool :mrgreen:

Denk niet dat mijn machine qua budget meer kost dan de jouwe. Hooguit wat meer aluminium profielen. Maar als je om wat voor reden ook vasthoudt aan een conventioneel ontwerp, moet je gewoon incasseren. De MKii waar ik het eerder over had toen het het over de plaat aluminium had was niet voor niets. Je weet het zelf ook. Alleen is het bij jouw geen kwestie van budget, maar staat je relatie op het spel. En dan is het tijd om de stekker eruit te trekken en naast je knappe bruid in de auto te zitten onderweg naar iets leuks wat je samen kan doen. (En dan zou een cnc meeting niet perse het eerste moeten zijn waar je aan denkt).

Moet je Johan straks horen als ie terugkomt en weer twee pagina's aan onzin treft in zijn topic.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 04 mei 2021 17:40 Moet je Johan straks horen als ie terugkomt en weer twee pagina's aan onzin treft in zijn topic.
En terecht 😂
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Tja het blijft een hobbie en onderdeel daarvan is ook de machine wat pimpen waar het kan en als het kan :mrgreen:
Staat best wat op de planning nu, maar daar zal ik dit topic niet verder mee vervuilen. Sorrie Johan.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 04 mei 2021 18:03
serum schreef: 04 mei 2021 17:40 Moet je Johan straks horen als ie terugkomt en weer twee pagina's aan onzin treft in zijn topic.
En terecht 😂
Ja, wordt tijd voor een nieuw topic: Mijn 3e freesmachine :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie