BZT machine aansturen

Moderator: Moderators

ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

BZT machine aansturen

Bericht door ronald »

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe BZT machine met kogelomloop spindels. Waarbij we de controller en pc van de oude BZT machine uit 2007 blijven gebruiken aangestuurd middels een parallel poort. Ik werk met EMC2 en deze is opnieuw ingesteld op basis van de kogelomloop spindels.

Echter als ik de snelheid van de nieuwe instellingen gebruik (max. velocity) gaan de spindels geen kant op. Ze blijven hangen. Zet ik de max. velocity op de waarde van de oude machine dan gaat het wel goed. Ik had hem in bijgevoegd voorbeeld nog iets te hoog staan maar dit is vele malen lager dan de machine aan zou moeten kunnen.

Ik heb me laten vertellen dat dit met het aantal pulsen heeft te maken die de pc doorgeeft aan de machine. Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Kan het aan de oude controller liggen of is de pc niet geschikt? 23431 snelheid is maar 3000 mm/min. Volgens de doc. van BZT zou dit max. 8000mm/min kunnen zijn.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door Tolp2 »

Emc2 als in LinuxCNC?

Om 8000 mm/min te halen moet je ook wat meer info geven over de drives (ivm timing), de frequentie die je computer kan halen en evt micro steps.

Bij mij bewogen de assen niet, omdat de pulse lengths te kort waren. Die verlengen loste het probleem op, maar leidt wel tot een langzamere machine.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door ronald »

EMC2 werkt onder Ubuntu linux. Ik denk dat het zoals LinuxCNC werkt. Nu ben ik wel een gebruiker en kan mijn weg enigszins vinden in de instellingen dus wellicht dat onderstaande info al wat meer zegt. Het is een Intel Core 2 6300 1.86 GHz pc.
23434
23433
23432
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

maximum velocity 35mm/sec is maar 2100 mm/min.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door ronald »

klopt dit is de snelheid waarmee de machine zonder problemen werkt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT machine aansturen

Bericht door Kjelt »

Het zou qua timing etc. wel moeten kunnen.
Wat ik vreemd vind is onderstaande plaatje, ze zeggen max steprate 33,3kHz maar de puls breedte is 5us+5us = 10us dus 100kHz.
Ik zou die eens aanpassen naar 15000ns step time en 15000ns step space, en dan eens kijken wat er gebeurt.
Ook de versnelling zou ik eerst wat lager zetten.
ronald schreef: 05 mei 2021 11:56 23434
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door ronald »

Ik heb de step time en space op 15000 gezet. Max. acceleration op 300mm/s2.
De max. velocity tot 50mm/s gaat goed. Daarboven gaat het mis.

Zijn er nog meer opties of is dit het max. bereik wat de pc aan kan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT machine aansturen

Bericht door Kjelt »

PC parallele poort moet veel sneller kunnen.
Bitrate PP: 150 kB/s, EPP: 2 MB/s ECP: 2.5 MB/s
Stel je neemt een conservatieve 50kB/s voor de PP setting dan zou je op 1 datalijn 50kHz kunnen halen met je motor op 800 microsteps per rev zou dat op 62,5 rev/s uitkomen en je spindel spoed van 10mm/rev zou dat 625mm/s ofwel 37m/min zijn, dus dat zal niet de beperkende factor zijn.
Er staat denk ik ergens iets niet goed ingesteld de vraag is alleen wat. Ik ken die software niet dus kan je daar niet mee verder helpen, zelf zou ik een scope aan de uitgang hangen en kijken wat er nou eigenlijk uit die poort wordt gestuurd. Wie weet gaat het ergens met het OS of een driver mis.
Wel zou ik de versnelling eerst eens helemaal terugzetten naar 50mm/s2 .
Laatst gewijzigd door Kjelt op 05 mei 2021 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door hilberth »

ronald schreef: 05 mei 2021 11:56 EMC2 werkt onder Ubuntu linux. Ik denk dat het zoals LinuxCNC werkt.
Kan het zijn dat je software van een nogal bejaarde versie is? EMC2 heeft inmiddels een baard zoals Methusalem en is inmiddels flink geevolueerd, en ook de naam is gewijzigd naar Linuxcnc. Er zijn heel makkelijk Live CD's met een recente versie van LinuxCNC te vinden, mischien voelt zich dat ook beter op jouw pc. Wel eerst even de huidige instellingen op een USB stick oid zetten, je zal een nieuwere versie waarschijnlijk van niets moeten configureren.
Kjelt schreef: 05 mei 2021 17:09 Wie weet gaat het ergens met Windows of een driver mis.
Aangezien EMC2 met Ubuntu wordt gebruikt denk ik niet dat je het probleem in Windows moet zoeken.
Think it, draw it, make it.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BZT machine aansturen

Bericht door Kjelt »

Nou ja het OS dan :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door Ballegooijen »

Kan er ook nog sprake zijn van een mechanisch probleem? Iets wat scheef of los zit waardoor de boel vastloopt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door Sven »

de max jitter is volgens mij nogal aan de hoge kant.

Als dat (als je even wat onderzoek doet op de verstandige getallen) idd zo is dan kan je met een andere pc waarschijnlijk heel andere resultaten halen.

Ik meen dat mijn pc iets van 12000 max jitter heeft maar dat sommige pc's 8-9000 halen.

Maar je hoeft daar niet meteen mee aan de slag, en pas upgraden als je gewend raakt aan de snelheden.
En misschien kan de machine zelf de hoge snelheden niet eens aan.. Of er in ieder geval niet mee frezen. Voor ijlgang kan je er natuurlijk best wat aan hebben.
Laatst gewijzigd door Sven op 06 mei 2021 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door hainjedaf »

Als je een multicore cpu gebruit, kan je ook het linuxcnc proces aan een specifieke core toewijzen.
Dat scheelt ook performance.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
ronald
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2016 22:10
Contacteer:

Re: BZT machine aansturen

Bericht door ronald »

bedankt voor alle suggesties. Ik ga beginnen met een andere pc te voorzien van LinuxCNC en dan eens kijken of ik daarmee wat snelheid kan winnen.
Door het feit dat de kleine aanpassingen zoals Kjelt aangaf al een verschil maakten heb ik niet het idee dat er iets krom is maar dat ik het echt moet gaan zoeken in de aansturing.
Plaats reactie