Mdf spoilboard vlakken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Mdf spoilboard vlakken

Bericht door 3Design »

Ik heb wat problemen .et het vlakken van .in mdf spoilboard op mijn nieuwe stepcraft m700.

Ik heb al frezen van 20 en 32mm geprobeerd, meeloop en tegenwoordig frezen met 25% overmaat, maar ik blijf de overgang tussen 2 freesbank voelen.

Iemand tips?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Mdf spoilboard vlakken

Bericht door remon_v »

Je moet er voor zorgen dat je spindle haaks staat t.o.v. Je brug... Je zou shims of iets dergelijks kunnen gebruiken, stukje aluminiumfolie of een stukje cola blikje bijv.

Zoek op YouTube: Spindle tramming

Even snel zoeken, bijvoorbeeld deze:
https://youtu.be/BXuILLXSpqs
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mdf spoilboard vlakken

Bericht door Sven »

Met een kleiner freesje wordt waarschijnlijk het resulterende probleem ook kleiner. (en de tijd die het vlakken kost groter ;)

Maar idd, dat stand van de spindle tov het bed moet kloppen en die moeite moet je eigenlijk toch nemen.

Edit:
De dubbele klok die je in de thumbnail hierboven ziet is totaal onzinnig, je kan ook een klok in een zelf gemaakte arm gebruiken. Met twee klokken meet je niet beter, het wordt alleen moeilijker.

Edit2:
Je spindle moet in lijn staan met de beweging van de z-as en de (beweging van de) z-as moet haaks staan tov je bed.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mdf spoilboard vlakken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 06 mei 2021 16:47 Edit:
De dubbele klok die je in de thumbnail hierboven ziet is totaal onzinnig, je kan ook een klok in een zelf gemaakte arm gebruiken. Met twee klokken meet je niet beter, het wordt alleen moeilijker.
Die dubbele klok.. daar heb ik nooit wat van begrepen.. en ik heb in mijn leven al een aanzienlijk aantal machines rechtgezet..
Ik gebruik op mijn machine de arm van zo'n HBM Magneetstatiefje, ik heb daar een "G-Klem" aangemaakt die ik zo op de spindelmoer kan zetten (moet ie wel vast zitten.. dus een freesje erin, of een paspennetje).. omslagmeting is dan zo 'piept..

als je de machine eerst vlakt met een klein freesje.. dan is de "oppervlaktefout"ook kleiner.. en heb je een redelijk zuiver vlak om de kop echt recht te zetten..
Als de kop dan goed staat.. pak je de grootste frees die je hebt..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mdf spoilboard vlakken

Bericht door serum »

Tramming met zo'n ding is onzin. Alleen bruikbaar als je een andere meting hebt gebruikt om te bepalen of je spindel haaks is tav je bed. Je weet niet of je bed krom is, en zegt niets of je spindel haaks beweegt.

Dit is moeilijker dan je aanvankelijk zou denken; beweeg je je x/y om ergens de hoogte van te bepalen (of om je bed te vlakken of om bv een vlakke referentie te stellen die je wilt gebruiken om je spindel recht te stellen met die dubbele meetklok) dan doe je al een aanname dat je x/y perfect lineair bewegen en dat ze Z daaraan ook nog eens lineair en haaks beweegt.

Eigenlijk moet je met 1 as beginnen. (is afhankelijk hoe je machine is opgebouwd) Meestal de X of de Y en van daaruit werk je de nauwkeurigheid verder uit naar de rest van je machine.

Begin hier eens mee; doe een lange ronde staaf in je spindel, zo recht mogelijk, dat werkt makkelijker. beweeg je Z op en neer. Meet met een meetklok de afwijking van die staf; maar ook hier ga je er vanuit dat de staaf recht is en dat je spindel geen runout heeft. En dat is niet zo. Draai de spindel rustig met de hand, en neem het gemiddelde van de meting als 0-punt. Dan heb je die fout opgelost. Z as omhoog/omlaag bewegen en zo de spindel recht stellen. En dan de meting 90 graden verdraaien (meette je eerst in de X richting, meet je nu in de Y richting) en dan nog eens kijken hoeveel hij onder 90 graden uitwijkt. Een evt. niet lineariteit van die Z kan je zo trouwens ook meten/interpreteren in je meting. (want ook bij deze meting doe je weer de aanname dat de as lineair beweegt).
Plaats reactie