Sorotec Hobby-Line XL

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dionisos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2021 11:38
Locatie: Oss

Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door Dionisos »

Hallo allemaal,

Ik heb mijn Sorotec Hobbyline vorige week in elkaar gezet.
Hij werkte gelijk goed en 1e testen waren allemaal goed gegaan.
Ik heb toen 1e projectje ermee gestart alleen toen ik bijna klaar was begon de CNC slechte geluiden te maken (zie filmpje in bijlage).
Het geluid komt van de Y as vandaan. Deze wordt aangestuurd met 1 motor die 2 trapezoidal assen.
Het geluid komt volgens mij van 1 van de 2 kanten vandaan (muurkant in het filmpje).
Ik heb de lagers opnieuw afgesteld op de geleiders maar dit lijkt het niet te zijn.
Is dit de lager op de trapezoidal as?
Iemand idee waar dit vandaan zou kunnen komen?

Groeten Dennis
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door benkr »

Het blijft gokken, maar ik zou eens heel goed nameten of het portaal echt goed haaks staat en of de geleiders van de betreffende as wel exact parallel staan, beide dingen geven dit effect.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door benkr »

Geef in je profiel aan waar de machine woont, wellicht woont er een medeforumlid bij je in de straat die je live kan helpen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door Kjelt »

Wat Ben zegt lijkt op een vastloper door foutieve uitlijning van geleiders of komspil tov geleiders, of te vast zetten van de as in het lager. Motor en ko moer loskoppelen en voorzichtig met de hand de brug bewegen onderwijl met een grote blokhaak de haaksheid een beetje goed houden en dan zien of je de hele slag in de lengte kunt maken of dat je weerstand voelt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door serum »

Dit lijkt mij typisch gevalletje van te weinig tot geen vet op de trapeziumassen. Smeer dat ding maar eens in met lithiumvet oid. Hij staat nu te dansen/resoneren in het bronzen lager. Vet erop en je bent 10:1 je resonantie kwijt.

Die resonantie komt omdat je een beetje speling tussen je as en de spindel hebt en begint de spindel met hoge snelheid rondjes te draaien binnen de beschikbare ruimte. Dat maakt precies dit geluid.

het is aannemelijk dat juist op het stille deel je een minder goede uitlijning hebt tussen de moer en de spindel dan op het deel waar je machine resoneert.

Zorg ervoor dat je trapezium spindels recht zijn. En ik kan je vermoedelijk op een briefje geven wat hoogstwaarschijnlijk de eerste upgrade aan deze machine wordt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door benkr »

serum schreef: 13 nov 2021 15:42 Dit lijkt mij typisch gevalletje van te weinig tot geen vet op de trapeziumassen. Smeer dat ding maar eens in met lithiumvet oid. Hij staat nu te dansen/resoneren in het bronzen lager. Vet erop en je bent 10:1 je resonantie kwijt.

Die resonantie komt omdat je een beetje speling tussen je as en de spindel hebt en begint de spindel met hoge snelheid rondjes te draaien binnen de beschikbare ruimte. Dat maakt precies dit geluid.
Ik heb weinig tot geen ervaring met trapesium draadspindels, maar met de Igus spindels van de Tron machine (die ik uiteindelijk gesloopt heb) werd het resoneren en rammelen alleen maar erger met vet er op.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door serum »

benkr schreef: 13 nov 2021 15:48 Ik heb weinig tot geen ervaring met trapesium draadspindels, maar met de Igus spindels van de Tron machine (die ik uiteindelijk gesloopt heb) werd het resoneren en rammelen alleen maar erger met vet er op.

Die ervaring deel ik niet. Ik realiseer mij dat ik er dik vet op deed. (maar ik werk het liefst met POM moeren en RVS spindels) Bij POM hoef je niet te smeren en bij brons gebruikte ik superlube;

https://nl.farnell.com/loctite/superlub ... dp/3072472

Enige dat ik mij voor kan stellen is dat je er erg dun vet of olie op hebt gedaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door benkr »

serum schreef: 13 nov 2021 15:53
benkr schreef: 13 nov 2021 15:48 Ik heb weinig tot geen ervaring met trapesium draadspindels, maar met de Igus spindels van de Tron machine (die ik uiteindelijk gesloopt heb) werd het resoneren en rammelen alleen maar erger met vet er op.

Die ervaring deel ik niet. Ik realiseer mij dat ik er dik vet op deed. (maar ik werk het liefst met POM moeren en RVS spindels) Bij POM hoef je niet te smeren en bij brons gebruikte ik superlube;

https://nl.farnell.com/loctite/superlub ... dp/3072472

Enige dat ik mij voor kan stellen is dat je er erg dun vet of olie op hebt gedaan.
Nee, juist heel dik vet, ik wilde de ruimte van slijtage, speling dus, opvullen met vet maar dat werkte dus helemaal averechts.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door serum »

Heel bijzonder. Had jij de uitlijning wel goed? :mrgreen: Staat haaks op mijn ervaringen met die trapeziumspindels.
Dionisos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2021 11:38
Locatie: Oss

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door Dionisos »

Bedankt voor de reacties!
Mijn CNC woont in Oss. Als ie iemand in de buurt zit en zou willen komen kijken graag! (Ook aangepast in profiel)
Ik zal nog eens goed naar de haaksheid kijken maar volgens mij staan deze goed haaks.
Ik heb alle lagers ingevet zoals in de handleiding beschreven stond. Nadat de machine dit geluid begon te maken nogmaals gedaan dus ik denk niet dat invetten het probleem is.

Is er een kans dat ik nu al iets gesloopt heb en moet vervangen?

Ik zal een update geven als ik haaksheid gecheckt heb.
Laatst gewijzigd door Dionisos op 13 nov 2021 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat Ben zegt klopt, maar dat waren moeren van dat speciale igus materiaal. Dat verkopen ze ook als droog gebruik.
Ik had er 2 meegenomen van Ben, een beetje schoongemaakt met remmenreiniger en het was gelijk al een stuk beter.
(maar ik blijf het ook een merkwaardig verschijnsel vinden)
Dus als ze zeggen dat je iets niet hoeft te smeren, moet je er geen vet op doen. :mrgreen:

Maar we weten natuurlijk niet welke moeren er in de machine van de topicstarter zitten.
Ik zou ook zeggen dat er ergens een passing iets te ruim is en staat te rammelen, of er is ondertussen weer iets losgelopen, want eerder was er geen probleem.

ps. het heet een trapeziumdraad as ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 nov 2021 16:32 Wat Ben zegt klopt, maar dat waren moeren van dat speciale igus materiaal. Dat verkopen ze ook als droog gebruik.
Ik had er 2 meegenomen van Ben, een beetje schoongemaakt met remmenreiniger en het was gelijk al een stuk beter.
(maar ik blijf het ook een merkwaardig verschijnsel vinden)
Dus als ze zeggen dat je iets niet hoeft te smeren, moet je er geen vet op doen. :mrgreen:
Ik had ze eerst schoon gemaakt, geen verbetering, toen dik vet er op, werd alleen maar erger, toen weer een beetje schoongemaakt, maar niet met remmen reiniger. Omdat de machine mechanisch helemaal scheef in elkaar was gelijmd en er totaal geen stelmogelijkheden waren, en omdat de machine ook niet meer uit elkaar te halen was ben ik er toen mee gestopt, ik vond dat er geen eer aan te behalen was. De lange assen bleken zo ongeveer 3 mm verschil in parallelliteit te hebben tussen begin en eind, dan moet je het niet vreemd vinden dat het niet soepel loopt, zeker als je dat ook niet meer na kunt stellen. Het was voor mij wel een verklaring waarom die spindels zo'n rammelend geluid maakten, speling, puur door mishandeling.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Sorotec Hobby-Line XL

Bericht door DaBit »

Dionisos schreef: 13 nov 2021 16:28 Mijn CNC woont in Oss.
De mijne ook :mrgreen:

Ik wil best een keertje kijken, maar eerst even een paar andere hulpbehoevenden uit de brand helpen.
In de tussentijd: duw eens met een stukje hout tegen de trapeziumdraadspindels aan als ze draaien, grote kans dat het dan weg is. Dan rammelen ze inderdaad in de moeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie