Machine voor startend bedrijf

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Machine voor startend bedrijf

Bericht door Markus »

Je kunt met hulp van mensen op het forum zelf een (hele) goede machine bouwen voor 6000 a 9000 euro

stap 1 koop een uitstekende basis zoals deze

https://www.ebay.de/itm/133667598594

stap 2: vKoop en monteer kogelomloop spindels klasse C5 of C3 met hun kogellager blokken (bijvoorbeeld BK12 , BF12)

stap 3: monteer de lineaire geleidingen

stap 4: monteer servo/strappen motoren

stap 5: bouw besturing met 3 x servo/stappen motoren drive en EDINGCNC besturing of MACH3 of MASSO, Linux cnc

stap 6: kabels, behuizing, balg, frees spindel

en dan eindig je met zoiets



opbouw kan er zo uitzien (iets ander model zelfde fabrikant)



met elke stap kun je hier op het forum hulp krijgen

Andere optie koop een Chinese VMC

EBOS op dit forum heeft er een geloof ik (niet zeker)


https://uk.syil.com/small-cnc-mill

Deze nederlander heeft ervaring



Review ??



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine voor startend bedrijf

Bericht door Sven »

If Alu is good enough for Stefan G., it is good enough for me too ;)
Leuk draadje om door te lezen als je zelf een machine bouwt, der Mann kann er wass von!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Spul_Maken
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2022 17:12

Re: Machine voor startend bedrijf

Bericht door Spul_Maken »

Bedankt voor de leuke suggesties. Zelfbouw had ik niet aan gedacht, maar er zijn hier duidelijk enthousiastelingen met goede ervaringen :)

- Zelfbouw; zelf eerst niet overwogen. Het ziet er best wel rigide uit en het onderzoeken waard. Het is wel een flinke tijdinvestering en belangrijkste is de vraag of we dat moeten willen (versus tijd in bedrijf stoppen). Ik kan er nu weinig over zeggen zonder er eerst verder in te verdiepen. Geen idee wat voor beperkingen bijvoorbeeld die voorgestelde besturingen hebben en wat ik moet verwachten van die spindels wat betreft power curve of runout bijvoorbeeld. Op eerste gezicht lijkt je voor een paar duizend euro best ver te komen.

- Datron; Zo'n beetje de machine waar ik op begonnen ben. Erg makkelijk, vaak hoogtoerig, best compact en netjes (icm ethanol koeling). Echter waarschijnlijk buiten budget.

- FANUC Robodrill of Brother Speedio; moet ik volledig uitgaan van wat ik lees. Voor mijn budget kom je wellicht rond bouwjaar 2006-2008 uit? Wel geregeld met 15k of 24k spindel en/of een extra as, machines zijn redelijk compact en met de XYZ travel kun je mooie dingen maken. Robodrill heeft BBT opname. Tools uitwisselen lijkt me minder ideaal. Waarschijnlijk vaak intensief productie mee gedaan. Wellicht is dan eea versleten, maar misschien is het ook vergelijkbaar met 'snelwegkilometers' bij een gebruikte auto ;)

- HAAS (of Hurco); ook hier moet ik volledig afgaan op wat er online te vinden is. Model bijvoorbeeld VF-2 of mini mill 2. Gezien de lage nieuwprijs moet rond jaar 2010 wel binnen budget te vinden zijn. Minder vaak met hoogtoerige spindel. Ik lees dat de besturing wat makkelijker is en de post-processor direct beschikbaar in Fusion360. Mooie open machine, wellicht handiger voor prototyping en kleine series. Ik lees dat de betrouwbaarheid wat minder kan zijn, maar de ondersteuning juist weer goed.

- Syil; veel machine voor weinig geld en snelle reactie vanuit China. Geen enkele vorm van ondersteuning en daardoor ben ik bang dat ik of zelf met problemen kom te zitten óf dat de verkoopwaarde vrij laag is.

- DMG, Hermle, OKUMA, MAZAK en dat soort 'premium' merken; ben bang dat het te duur is. Voor mijn budget zit je dan rond bouwjaar 2000 gok ik en dat is wellicht mechanisch nog OK maar op gebied van de besturing niet echt meer toegankelijk.

Verder had ik nog niet zoveel op de lijst staan. De andere suggesties van 't weekend maar eens bekijken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Machine voor startend bedrijf

Bericht door skillalot »

PB je mobiele nummer anders even, dan kan ik je in contact brengen met een klant van me die nog een machine te koop heeft.

Is een makkelijk te bedienen machine met EdingCNC, teknomotor spindle met wisselaar met 8 posities, servo's op X, Y en Z, en een extra 4e en 5e as.
Is een degelijke machine, professioneel opgebouwd.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Machine voor startend bedrijf

Bericht door P1-Engineering »

Als je de machine wilt kopen om geld te verdienen en niet een nieuwe hobby zoekt zou ik een gebruikte professionele machine kopen, niet met zelfbouw aan de gang.
Voor het budget zou een gebruikte Haas een mooie optie zijn, daar is zoveel info online van te vinden dat je het ook makkelijk jezelf kan aanleren.

Voor een dergelijke machine moet je trouwens ook nog rekening houden met een flink budget voor de tooling en het opspan gereedschap. Kan je gerust €5k voor uit trekken.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Machine voor startend bedrijf

Bericht door arjancnc »

Helemaal eens met P1 engineering. Ik heb hier een Haas staan, originele EMCO en omgebouwde machines.

De Haas en de EMCO is starten-lopen, de zelfbouwmachines werkt er vaak iets net niet helemaal zoals verwacht. Natuurlijk kun je de zelfbouwmachine dicht richting een koopmachine krijgen, maar dan is de vraag of je wil engineeren en werken aan je eigen machine of aan producten dan de klant. Dat laatste levert direct geld op. Verlies je 3 dagen aan prutsen aan een zelfbouw machine ben je tegen tarief van een beetje engineer ook €75*24=1800 armer aan niet facturabele uren.

Een Haas of Hurco of voor wat je wil zwaar genoeg en betrouwbaar. Ga je nu dagelijks grote brokken staal wegstampen, dan zou je naar een zwaardere machine hunnen kijken. Postprocessor voor Haas in Fusion is zeer goed. Voor meeste andere merkten vergt het een kleine of grote aanpassing.

Mocht je keuze hebben in verschillende types Haas:
  • VF serie: Snel, stabiel, nauwkeurig, flink Z as bereik dus geen problemen met hoge stukken/klemmen. Kies je groter dan de VF4 dan worden ze wat traag
  • TM serie: Flexibel, niet te zwaar, groot bereik tov footprint, groot Z bereik (wel iets kleiner dan VF), betaalbaar. Genoeg ruimte voor 4e of 5e as
  • Minimill: Compact om neer te zetten, relatief degelijk (zelfde onderdelen als TM), beperkt Z bereik, snel in de knoei met lange gereedschappen/hogeklemmen/hoge werkstukken
PS: Doe jezelf een plezier en zoek er een waar al een taster bij zit.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Spul_Maken
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2022 17:12

Re: Machine voor startend bedrijf

Bericht door Spul_Maken »

arjancnc schreef: 04 feb 2022 10:44 Helemaal eens met P1 engineering. Ik heb hier een Haas staan, originele EMCO en omgebouwde machines.

De Haas en de EMCO is starten-lopen, de zelfbouwmachines werkt er vaak iets net niet helemaal zoals verwacht. Natuurlijk kun je de zelfbouwmachine dicht richting een koopmachine krijgen, maar dan is de vraag of je wil engineeren en werken aan je eigen machine of aan producten dan de klant. Dat laatste levert direct geld op. Verlies je 3 dagen aan prutsen aan een zelfbouw machine ben je tegen tarief van een beetje engineer ook €75*24=1800 armer aan niet facturabele uren.

Een Haas of Hurco of voor wat je wil zwaar genoeg en betrouwbaar. Ga je nu dagelijks grote brokken staal wegstampen, dan zou je naar een zwaardere machine hunnen kijken. Postprocessor voor Haas in Fusion is zeer goed. Voor meeste andere merkten vergt het een kleine of grote aanpassing.

Mocht je keuze hebben in verschillende types Haas:
  • VF serie: Snel, stabiel, nauwkeurig, flink Z as bereik dus geen problemen met hoge stukken/klemmen. Kies je groter dan de VF4 dan worden ze wat traag
  • TM serie: Flexibel, niet te zwaar, groot bereik tov footprint, groot Z bereik (wel iets kleiner dan VF), betaalbaar. Genoeg ruimte voor 4e of 5e as
  • Minimill: Compact om neer te zetten, relatief degelijk (zelfde onderdelen als TM), beperkt Z bereik, snel in de knoei met lange gereedschappen/hogeklemmen/hoge werkstukken
PS: Doe jezelf een plezier en zoek er een waar al een taster bij zit.
Bedankt! Ik ga eens kijken. Ook wat betreft CE veiligheid / verzekering zie ik zelfbouw nog niet direct zitten.

Ik verwacht een offerte voor een gebruikte Robodrill. Zo'n VF geeft toch wel iets meer werkruimte, dus zal ook daar eens voor kijken.
Plaats reactie