toepassen vorm en plaats toleranties

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aangezien het fenomeen vorm en plaats toleranties in mijn opleiding tijd nog niet zo in onze wereld paste, en ik het ook nooit nodig heb gehad. (als je de onderdelen zelf maakt, weet je wel waar je op moet letten)
Zit ik nu te puzzelen hoe ik een simpel blokje aluminium van de juiste tolerantie velden voorzie, zodat het voor de maker duidelijk is wat ik bedoeld heb, en het voor de klant niet een onbetaalbaar onderdeel wordt.
2022-03-02 10_53_48-Window.jpg
Het idee is dat de 2 contactvlakken nauwkeurig genoeg zijn voor het optimaal geleiden van warmte, en evenwijdigheid is nodig omdat anders de boel verderop scheef gaat trekken in de montage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door xander janssen »

Dit staat m.i. nu goed op tekening. Let wel, de twee bovenvlakken kunnen theoretisch in slechtste geval 0.04 evenwijdig worden tov elkaar, maar op een gemiddelde machine moet je daar echt je best voor doen om het zo slecht te krijgen. ;-) maar je kunt het productdaarop niet afkeuren.

Misschien nog wel iets overdat stapje zeggen? Een maximale radius opgeven als dat in de toepassing uit maakt.

Hoe komen de onderdelen aan te liggen? De kreet "Rondom minimaal ontbramen", om te voorkomen dat eventuele bramen nog boven vlak uit steken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kijk, dat zijn de leerzame momentjes, bedankt.
xander janssen schreef: 02 mar 2022 11:38 Dit staat m.i. nu goed op tekening. Let wel, de twee bovenvlakken kunnen theoretisch in slechtste geval 0.04 evenwijdig worden tov elkaar, maar op een gemiddelde machine moet je daar echt je best voor doen om het zo slecht te krijgen. ;-)
Dat lijkt mij ook, maar daar kan ik nog mee leven.
Misschien nog wel iets over dat stapje zeggen? Een maximale radius opgeven als dat in de toepassing uit maakt.
volstrekt onbelangrijk binnen een gebied van +/- 1mm, eigenlijk lastig, ze mogen dus ook een vlakfrees met platen onder 45 graden gebruiken.
Misschien moet ik daar ook een note bij zetten.
Hoe komen de onderdelen aan te liggen? De kreet "Rondom minimaal ontbramen", om te voorkomen dat eventuele bramen nog boven vlak uit steken?
Is inderdaad een puntje, de getrapte zijde is aan de rand niet kritisch, de vlakke zijde inderdaad wel. Dat daar dan weer geen symbool voor is, toch merkwaardig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door bartL »

Zelf ben ik meer voorstander van het plaatsen van de GTOL op de maatvoering omdat dit de tekening wat overzichtelijker houdt, zeker bij complexere onderdelen scheelt het al gauw een aantal leaders. Maar dat is een persoonlijke keuze, en is niet beter oid.
Vwb de scherpe randen. Bij bewerkte onderdelen staat er bij mij standaard "remove all burrs and sharp edges" als note op de tekening.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door xander janssen »

bartL schreef: 02 mar 2022 14:01 Bij bewerkte onderdelen staat er bij mij standaard "remove all burrs and sharp edges" als note op de tekening.
Bij mij ook, vandaar de opmerking. Veel aangenamer voor de handen en in mijn geval handschoenen omdat ik op het werk veel laat maken voor gebruik in cleanroom. Daar dragen ze altijd dunne nitril handschoenen en als de kanten gebroken zijn maken ze ook minder krassen op tegendelen en daarmee minder deeltjes die vrij komen bij gebruik.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door xander janssen »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mar 2022 12:52 Volstrekt onbelangrijk binnen een gebied van +/- 1mm, eigenlijk lastig, ze mogen dus ook een vlakfrees met platen onder 45 graden gebruiken.
Misschien moet ik daar ook een note bij zetten.

Dan zou ik het erbij zetten, scheelt weer in de kosten en laat meer bewerkingstechnieken toe.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 02 mar 2022 14:01 Vwb de scherpe randen. Bij bewerkte onderdelen staat er bij mij standaard "remove all burrs and sharp edges" als note op de tekening.
Dat afbramen zit als automatisme zo diep in ons DNA, dat ik het bijna een belediging vind om het er op te zetten. :lol:
Communicatie is ook een lastig iets, voor de een zo logisch dat ie het niet noemt, voor de ander volslagen onbekend.
Blijkbaar is er geen overall kwaliteitskeurmerk wat er voor zorgt dat zo'n onderdeeltje eigenlijk helemaal geen toleranties nodig heeft. :mrgreen:
Of zou dan DIN 2768-1 f alles moeten afdekken. Niet evenwijdige vlakken kun je per slot niet nameten, dus dan klopt de maatvoering ook niet.
Iedereen die 'normaal' freest, z'n klem schoonmaakt bij omspannen, moet wel heel 'knap' zijn wil die standaard niet binnen mijn verwachtte toleranties zitten.
Ik meet dit soort onderdeeltjes niet eens na, dat klopt gewoon als het uit de klem komt.

zoals jullie merken, ben ik volledig ongeschikt voor dit soort werk, nu de klant daarvan zien te overtuigen :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door xander janssen »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mar 2022 14:43 Dat afbramen zit als automatisme zo diep in ons DNA, dat ik het bijna een belediging vind om het er op te zetten. :lol:
Bij vakmensen (die ooit nog conventioneel aan de handwielen van oude groene knollen hebben staan draaien) wel ja.

Komt het van een CNC bedrijf waar de operator maar twee dingen moet kunnen: groene knop drukken en materiaal in/uitspannen, dan zijn randen vaak heel scherp.

En afkeuren kan niet want voldoet aan tekening en CAD model want daarin is alles scherp getekend.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door mjeuring »

Het is gebruikelijk om de vlakheid van het referentievlak 2x zo nauwkeurig te maken als de tolerantie van het evenwijdigheidsvlak. Je wilt evenwijdigheid niet meten vanaf een krom referentievlak.
In dit geval zou ik voor het ondervlak een vlakheid van maximaal 0,01mm aanhouden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mjeuring schreef: 02 mar 2022 16:31 Het is gebruikelijk om de vlakheid van het referentievlak 2x zo nauwkeurig te maken als de tolerantie van het evenwijdigheidsvlak. Je wilt evenwijdigheid niet meten vanaf een krom referentievlak.
In dit geval zou ik voor het ondervlak een vlakheid van maximaal 0,01mm aanhouden.
Dat is ongeveer wat ik bedoelde, met na kunnen meten.
Als het vlak tov 0.01 wel te meten is, moet 0.02 ook kunnen, dus dat voelt onlogisch.
Daar zou anders een principe fout zitten.

Ik ben weer een stuk wijzer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mar 2022 14:43 Dat afbramen zit als automatisme zo diep in ons DNA, dat ik het bijna een belediging vind om het er op te zetten. :lol:
Tsja, je kan het ook niet doen. Ik vind die note op tekening erbij zetten heel wat minder werk (en ergenis) als zelf zo'n onderdeel nog na moeten bewerken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 02 mar 2022 20:51
hugo stoutjesdijk schreef: 02 mar 2022 14:43 Dat afbramen zit als automatisme zo diep in ons DNA, dat ik het bijna een belediging vind om het er op te zetten. :lol:
Tsja, je kan het ook niet doen. Ik vind die note op tekening erbij zetten heel wat minder werk (en ergenis) als zelf zo'n onderdeel nog na moeten bewerken.
O, maar ik zal het ook zeker doen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: toepassen vorm en plaats toleranties

Bericht door mjeuring »

Ik heb een standaard note op m'n tekeningen.

Tenzij anders aangegeven:
-Maten in millimeters
-Alle toleranties +/- 0,1 mm (pas ik per tekening aan)
-Scherpe kanten ontbramen 0,05x45° max
-etc
-etc
Plaats reactie