Materiaalkeuze HPL of PVC

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door Oscar f1 »

Voor een restauratie projectmoet ik wat afdekplaten maken voor een nissan leaf motor.
Die komt in een Mercedes G klasse.

De platen dekken de motorcontroller en de motor af.
Daar komen dan nog terminals in ( 3 polen).

Mijn eerste plan is om het te frezen uit 20mm HPL,
maar het kan ook uit PVC.

HPL is wat beter bestand tegen hitte,
maar PVC is weer een uistekende isolator.

Beide zijn erg goed te verspanen.

Of is er nog een materiaal waar ik niet aan gedacht heb?
leaf-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hardweefsel.
(o.a. celleron als handelsnaam)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door motormuis »

denk eraan PVC begint bij70 graden te vervormen
de isolatiewaarde van Haardwefsel is nagenoeg gelijk aan PVC
wat zijn de afmeting kan ik kijken of ik wat heb liggen
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door FreesKever »

PVC wordt inderdaad erg snel slap bij hogere temperaturen. Als de temperatuur oploopt wordt het steeds "rubber achtiger" en bij 130c is het ongeveer vergelijkbaar met binnenband van een fiets en kun je het over een vorm trekken.

Zo ongeveer alle plastic soorten zijn goede elektrische isolatoren. Een noemenswaardige uitzondering is iets waar koolstofvezels in zitten. Dat zijn redelijk goede geleiders en dus zeker ongeschikt.

HPL splijt heel erg gemakkelijk, net als hout en dit kan ook een probleem zijn, afhankelijk van de vorm die je wilt maken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door Mcgyver »

FreesKever schreef: 09 apr 2022 14:44 PVC wordt inderdaad erg snel slap bij hogere temperaturen. Als de temperatuur oploopt wordt het steeds "rubber achtiger" en bij 130c is het ongeveer vergelijkbaar met binnenband van een fiets en kun je het over een vorm trekken.

Zo ongeveer alle plastic soorten zijn goede elektrische isolatoren. Een noemenswaardige uitzondering is iets waar koolstofvezels in zitten. Dat zijn redelijk goede geleiders en dus zeker ongeschikt.

HPL splijt heel erg gemakkelijk, net als hout en dit kan ook een probleem zijn, afhankelijk van de vorm die je wilt maken.
Vandaar dat hardweefsel een betere optie is, chemisch gezien vrijwel gelijk aan hpl, alleen versterkt met ik dacht katoen weefsel

Petp (arnite) zou ook een leuke en nog betaalbare optie zijn. En kan langere tijd op 115 graden belast worden. Goed te verspanen en enorm slijtvast.

Anders kom je in de high end plastics, maar die zijn niet fijn voor de portemonnee :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door motormuis »

Mcgyver schreef: 10 apr 2022 15:53
FreesKever schreef: 09 apr 2022 14:44 PVC wordt inderdaad erg snel slap bij hogere temperaturen. Als de temperatuur oploopt wordt het steeds "rubber achtiger" en bij 130c is het ongeveer vergelijkbaar met binnenband van een fiets en kun je het over een vorm trekken.

Zo ongeveer alle plastic soorten zijn goede elektrische isolatoren. Een noemenswaardige uitzondering is iets waar koolstofvezels in zitten. Dat zijn redelijk goede geleiders en dus zeker ongeschikt.

HPL splijt heel erg gemakkelijk, net als hout en dit kan ook een probleem zijn, afhankelijk van de vorm die je wilt maken.
Vandaar dat hardweefsel een betere optie is, chemisch gezien vrijwel gelijk aan hpl, alleen versterkt met ik dacht katoen weefsel

Petp (arnite) zou ook een leuke en nog betaalbare optie zijn. En kan langere tijd op 115 graden belast worden. Goed te verspanen en enorm slijtvast.

Anders kom je in de high end plastics, maar die zijn niet fijn voor de portemonnee :mrgreen:
Pet P is ook niet meer goed voor de portemonnee hen twee schijven besteld rond 310 x 70 kosten 3 jaar geleden 126 € /st nu 352 € /st :|
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door Mcgyver »

Nou ja alle kunststoffen zijn duurder geworden, pom en pvc ook.

Maar peek pei pai etc zijn helemaal niet te betalen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Materiaalkeuze HPL of PVC

Bericht door hfjbuis »

Hitte bestendig is ook teflon, ver boven de 200°. Alleen kruipt het onder druk en is het erg zacht.

Als ik het goed herinner, wordt in de auto industrie wordt voor de lucht inlaat ook wel nylon6 gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie