Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 05 sep 2022 17:07
Daarnaast wilde ik wat fans op de platen zetten met magneten, ze zeggen dat dat zo'n 20% aan verbruik kán schelen.
ook dat hebben ze al voor je klaarliggen. https://www.zelfenergiebesparen.nl/gas- ... entilator/
Ik had ook nog een ideetje maar de vrouw verklaarde me voor gek.
Ik zeg tegen haar als je eerst de piepers kookt en als ze gaar zijn uit de pan haalt en daar dan de groente in doet scheelt een hoop stroom.
Ze liep maar weg...
Daar gebruikten ze vroeger een snelkook pan voor. https://www.lidl.nl/p/tefal-snelkookpan ... hwQAvD_BwE
Daar is in principe niets mis mee, schijnt dat je wel een beetje moet kunnen plannen om het op de juiste manier toe te passen.

(Serum heeft het al bevestigt zie ik. :lol: )

Een vaatwasser waarbij het kortste programma 1.5 uur is kan nooit zuiniger zijn dan wanneer ik het in 15 min. doe. 1 teiltje water meestal voldoende aan. (nu zijn wij wel opgevoed dat we ons bord leeg eten :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Zo'n ding wil ik wel van 5 a 10kW :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kilopower
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

De term kilopower, nucleair, Stirling en ruimte, toen ben ik gestopt met lezen. Laat een ander maar beoordelen of dit een broodje aapje aap is. Verder is nucleair de meest ideale manier om zo snel mogelijk met zijn allen naar de kloten te gaan. Een beetje minderen en weer normaal met de aarde omgaan gaat gewoon echt niet vrijwillig gebeuren. Echt, keer op keer staat er iemand op die denk dat hij slimmer is dan de rest. Einstein had daar een woord voor: waanzin. Keer op keer hetzelfde proberen en verwachten dat er een ander resultaat uit komt dan Harrisburg, Sellafield, Tsjernobyl, Fukushima, plus nog wat andere. Nee, dit keer gaan we onze kamer wel opruimen wordt er dan gezegd terwijl ze tot aan de knieen in de troep staan, grote mensen zijn net kinderen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Portje »

Heb je ook gezien wat die krengen kosten Hugo.
Ik heb hier een stapel fannetjes in een metalen frame liggen, die knoop ik wel aan mekaar.
Onder de vensterbank zie je er niks van.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Swake »

Die fans op zich gaan geen energie besparen.... Wat ze doen is het vermogen van de radiatoren verhogen bij eenzelfde temperatuur van het water omdat de oppervlakte van die radiatoren virtueel verhoogd (door actief te 'koelen'). Een radiator is niks anders dan een water/lucht warmtewisselaar. Hoe groter de oppervlakte hoe hoger het vermogen, bij eenzelfde temperatuur. Dus met die ventilatoren is het alsof er een grotere radiator aan de muur hangt.

Die ventilatoren maken geen energie aan, de energie moet nog altijd uit de CV komen en net dankzij deze grotere radiator oppervlakte kan de aanvoertemperatuur uit de CV verlaagd worden en laat dat nu net gunstig zijn voor een condensatieketel die bij een lagere temperatuur van het water meestal een beter rendement heeft. Dus heel belangrijk is dat de ketelinstellingen ook worden aangepast hieraan.

Deze instellingen aanpassen kan alleen op voorwaarde dat je al niet op een lage temperatuur zit te verwarmen. Een beetje moderne installatie (<15 à 20 jaar) zou al op lage temperatuur moeten uitgewerkt zijn met standaard grotere radiatoren (soms ook genoemd lage temperatuur radiatoren). Zeker ook als de ketel is uitgerust met een voeler voor de buitentemperatuur is de kans groot dat die nu al automatisch de vertrektemperatuur aanpast zodat het rendement het hoogst is.

Een ouder huis zonder isolatie had een 'grote' CV. Als dat huis ondertussen geïsoleerd werd heeft het huis nu voldoende met minder vermogen (=minder oppervlakte aan radiatoren en een kleinere CV), anders gezegd: de radiatoren zijn nu overbemeten en kunnen op een lagere temperatuur gezet worden.

Wat doe je nu?
1-> Kijk de instellingen na op de ketel en maak zeker dat je met een zo laag mogelijke temperatuur zit. Denk eraan dat een systeem meestal berekend is op de koudst mogelijk dag (-15°C of zoiets met nog wat extra marge) en dat die dag maar zeer zelden voorkomt.
2-> Als er geen thermostaten op de radiatoren zitten moet het systeem waterzijdig ingeregeld zijn. Bij de minste aanpassing van het systeem moet dat opnieuw gebeuren.
3-> Verhoog de oppervlakte van de radiatoren door die te vervangen door grotere of dankzij die ventilatoren, maar bereken eerst eens of dit wel het verwachte financieel rendement kan hebben. Die fans verbruiken ook iets.

ps: op een temperatuur stoken lager dan het condensatiepunt is af te raden op een ketel dat hiervoor niet voorzien is omdat er zich dat stoffen ontwikkelen dat in de kortste keren door de elementen van de ketel vreten. Dit fenomeen is nog erger bij houtgestookte ketels.
ps2: Als je aan de instellingen van de ketel prutst dan gaat dat mogelijks gevolgen hebben op iets anders zoals bvb op de beschikbaarheid van het sanitair warm water.
ps3: Merk op dat die ventilatoren naast ietwat lawaai ook 'wind' maken en dat dit soms zal aangevoeld worden als tocht (zet een zetel net naast die radiator en je hebt prijs).
ps4: Vloerverwarming? Dan zit het ding al op lage temperatuur te puffen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Bjornski1976 »

Hier staat het e.e.a. wat interessant is m.b.t. cv ketels.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2027810
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 05 sep 2022 22:22 Heb je ook gezien wat die krengen kosten Hugo.
Ja, dat komt er van als het gewoon in Nederland geproduceerd wordt. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Robbie »

Tja, is veel geld voor een paar ventilatortjes. Maar als je het nu aanschaft, heb je het met de huidige energie tarieven toch snel terugverdiend.
Wij hebben in de 1e helft van het jaar 30% minder M3 gas gebruikt tov 2021, waarvan 13% tgv het zachte voorjaar (gewogen graaddagen) en de rest tgv die ventilatortjes.

groet,
Rob.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 sep 2022 18:42 Een vaatwasser waarbij het kortste programma 1.5 uur is kan nooit zuiniger zijn dan wanneer ik het in 15 min. doe. 1 teiltje water meestal voldoende aan. (nu zijn wij wel opgevoed dat we ons bord leeg eten :mrgreen: )
Als een vaatwasser 5 liter water warm moet maken en jij hebt er 10 nodig dan maakt het nauwelijks meer uit hoe lang de vaatwasser er over doet...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

Ik verbruik al jaren maar zo,n 300m3 gas per jaar.
Was eigenlijk meer kwijt aa het vastrecht dan aan het gas.
Nu propaan pitten voor gasstel gehaald, een 15KW propaan geiser ( MP ) .en een drukregelaar met voldoende opbrengst voor de geiser.
120 liter LPG tank heb ik nog wel liggen.
totale investering goed € 100.
Moet nog frame in elkaar bakken voor tank, paar ogen eraan zodat ding met motortakel vlot achterin de Yaris te proppen is.
LPG is 79 cent de liter.
Eerste jaar niet afsluiten van het gas maar slot op de meter, kosten € 60 per jaar in plaats van goed 300 vast recht .
Verder kan je haast voordeliger een biefstukje eten ( 2 x 2 minuten op het vuur) Dan sudderlapjes die twee uur op moeten staan.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Muis »

Volgens mij mag je (officieel) geen LPG tanken in een losse tank. Persoonlijk ben ik geweigerd bij een tankstation :cry:
Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Ballegooijen »

Muis schreef: 07 sep 2022 10:27 Volgens mij mag je (officieel) geen LPG tanken in een losse tank. Persoonlijk ben ik geweigerd bij een tankstation :cry:
Gr. Ût Snits
Jan
Dat mag wel maar je moet een officiele LPG tank hebben. Ik haal regelmatig LPG maar heb daarvoor een groene gasfles speciaal voor LPG.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Muis »

Nou dat is mij anders uitgelegd, wij hadden een originele tank met 80% vul veiligheid dus daar was ook niets mis mee in mijn beleving. Volgens de pomphouder (eigenaar) stond er een behoorlijke boete op ook. Nu heb ik dit ook niet verder onderzocht omdat ik een ander tankstation gevonden had. Maar deze bevestigde bovenstaande wel.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Muis »

Nog even een aanvulling: lees maar eens op het “ caravan-forum.nl “
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Plaats reactie