Machine waterpas kopen?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Machine waterpas kopen?

Bericht door Oscar f1 »

Ik kan een oude machine waterpas kopen,
Maar zijn dat betrouwbare instrumenten?
waterpas.jpg
0,05mm/meter

wat is een redelijke prijs voor zoiets?
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Machine waterpas kopen?

Bericht door tuonov4 »

dat is van heel veel dingen afhankelijk bijv grootte,nauwkeurigheid,dwarslibel,nastelbaarheid en varieert tussen de 150 en 1000 euro
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Machine waterpas kopen?

Bericht door benkr »

Dit is geen machine waterpas maar een raamwaterpas.
De nauwkeurigheid is 0,05 mm/mtr, dat is denk ik op het randje van wat bruikbaar is voor het stellen van een machine.
Ikzelf gebruik er eentje van 0,02mm/mtr.
Hoe nauwkeuriger, of hoe beter de resolutie is, maakt wel dat het steeds langer duurt voordat je een stabiele uitlezing hebt, en ook het meetbereik wordt kleiner naarmate de resolutie toeneemt daarom is er een afweging die je moet maken tussen resolutie (gevoeligheid) en het gebruiksdoel.
Ik heb ooit gewerkt met een ronde waterpas waarin een libelle zat met een nauwkeurigheid van 0,001mm/mtr, dat ding was alleen in heel geconditioneerde omstandigheden te gebruiken, in een normale ruimte was alleen de doorbuiging van de vloer als je daar overheen liep al te groot om er zinnig mee te kunnen werken. Ik heb gewerkt in situaties waarbij je een auto buiten het gebouw voorbij kon zien rijden, het duurde vele seconden, zelfs minuten, voordat een meting stabiel was, dat moet je opstelling en omgeving wel toelaten, anders kun je gewoon niet meten met die waterpas.

De gangbare prijs voor een dergelijk waterpas ligt ergens tussen 50 en 100 Euro, afhankelijk van de toestand en nauwkeurigheid van het waterpas. Een nieuw raamwaterpas kost tussen de 125 en 250 Euro zo ongeveer.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Machine waterpas kopen?

Bericht door André-R »

een heel eenvoudige manier om te controleren of hij zuiver is: op een vlak (aanrecht) blad zetten en uitlezen. Bij een grote afwijking er iets onder leggen wat niet kan vervormen. dan 180 gr. omdraaien, op precies dezelfde plek zetten natuurlijk. Dan moet je dezelfde uitlezing krijgen. Ik heb ooit ter goeder trouw een machine waterpas gekocht en toen ik een paar maanden later wide gebruiken bleek ie niet zuiver te zijn...verkoper wist van niets .verliespotje..
ps Crispyn heeft er een duidelijk filmje van gemaakt op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=rTY9PuvSvk4
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Machine waterpas kopen?

Bericht door benkr »

André-R schreef: 17 dec 2022 17:49 een heel eenvoudige manier om te controleren of hij zuiver is: op een vlak (aanrecht) blad zetten en uitlezen. Bij een grote afwijking er iets onder leggen wat niet kan vervormen. dan 180 gr. omdraaien, op precies dezelfde plek zetten natuurlijk. Dan moet je dezelfde uitlezing krijgen. Ik heb ooit ter goeder trouw een machine waterpas gekocht en toen ik een paar maanden later wide gebruiken bleek ie niet zuiver te zijn...verkoper wist van niets .verliespotje..
ps Crispyn heeft er een duidelijk filmje van gemaakt op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=rTY9PuvSvk4
Dat klopt niet, elk ding, dus ook een waterpas, heeft een onnauwkeurigheid. Bij een omslagmeting (die 180 graden draaien) bepaal je de omslagfout.
Zolang dat binnen de schaalverdeling past kun je er mee handelen, de afwijking van het waterpas is het halve verschil van beide metingen, het echte nulpunt ligt midden tussen beide aanwijzingen in. De meeste waterpassen kun je justeren, dus je kunt de afwijking corrigeren.
Voorwaarde is wel een echt stabiele meetplaat, en daar schort het bij de meeste mensen aan, die hebben zoiets niet en dan lukt dat justeren ook niet.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Machine waterpas kopen?

Bericht door André-R »

AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie