retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 23 dec 2022 17:23 Budgettair kan dit nog net. Vraag het anders maar als kerstcadeau :mrgreen:

Zoek maar op arduino led module

https://nl.aliexpress.com/item/32784458 ... 8153797_19

Deze modules verdragen normaal 5V. Bij 24V moet er een weerstand tussen. 5mA door led, 19V = 3k9 weerstand
Dit is nog wel te overzien ja. :lol: Het enige wat me dan weer tegenstaat is dat de verzendkosten 7x de productprijs zijn. Het ligt dus toch aan mijn zoekskills...
hugo stoutjesdijk schreef: 23 dec 2022 17:51 En als het budget op moet kun je ook zoiets proberen. :mrgreen:
https://www.conrad.nl/nl/p/wago-2001-13 ... ivEALw_wcB
Ah juist, dan had ik het toch goed dat die dingen bestonden! Maar gezien de grote vracht sensoren op de machine is dat niet echt een optie voor die prijs!
Ik vraag me nu wel af of zoiets op de 1 of andere manier zelf op een contact element te klussen zou zijn.🤔 Maar eens even over verzinnen....
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 23 dec 2022 18:41 Dit is nog wel te overzien ja. :lol: Het enige wat me dan weer tegenstaat is dat de verzendkosten 7x de productprijs zijn. Het ligt dus toch aan mijn zoekskills...
Dat is misschien bewust. Ik had laatst een collet afgekeurd en kreeg prompt de €0.50 voor de collet teruggestort. De verzendkosten die 2 euro waren niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door HD13 »


Ah juist, dan had ik het toch goed dat die dingen bestonden! Maar gezien de grote vracht sensoren op de machine is dat niet echt een optie voor die prijs!
Ik vraag me nu wel af of zoiets op de 1 of andere manier zelf op een contact element te klussen zou zijn.🤔 Maar eens even over verzinnen....
Je kan ook zelf een aantal leds en weerstanden op een stuk gaatjesprint solderen.
Mischien even googlen op "led array" .
Verzendkosten blijft een dingetje.....

Heel veel sensoren zijn er ook in een uitvoering met interne led, maar ja dat is achteraf info waar nu niks meer mee kunt.
Zo zijn er ook voor de pneumatische/hydraulische kleppen connectoren met ingebouwde led.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

HD13 schreef: 24 dec 2022 16:06 Je kan ook zelf een aantal leds en weerstanden op een stuk gaatjesprint solderen.
Ja die optie staat ook nog open idd. Ik moet even gaan verzinnen waar ik ze wil hebben. In de elektrokast, of ergens op de voorkant van de machine in het zicht.
HD13 schreef: 24 dec 2022 16:06 Heel veel sensoren zijn er ook in een uitvoering met interne led, maar ja dat is achteraf info waar nu niks meer mee kunt.
Dat is bekend maar op deze machine zijn alle sensoren weg gestopt. Er is er werkelijk geen 1 die je kan zien zonder wat (of heel veel) los te moeten schroeven. Als ik dan ergens centraal wat indicatie ledjes kan plaatsen maakt dat eventuele opsporingen van defecten wel een stuk makkelijker.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Gisterenavond heb ik de motorbevestiging voor de Z richting (1kw servo) in orde gemaakt. In eerste instantie wilde ik hiervoor een nieuwe pulley maken maar uiteindelijk bleek het mogelijk met een verloopasje de bestaande pulley te gebruiken.
20221224_194002.jpg
Omdat ik nu bijna zover ben dat ik hem kan testen op de machine heb ik nog een vraag over de Lichuan servo settings.
Wat is nu een beetje een logische instelling voor aantal steps/rev. Volgens de manual kan je die zelf instellen maar ik heb geen idee wat een logische setting is in mijn geval. Ik neem aan dat dit afhangt van de computer+mesa kaart+gewenste snelheid?
20221225_105417.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Bij mij staat hij op 2500 steps/rev. Intern werkt de servo toch met de 10.000 steps/rev.
Als ik hoger ga, loopt ik tegen de limiet van (33k steps/s) van mijn grbl controller aan. Ik ga niet hoger dan 10k (ruime marge).

Als je een steps/mm hebt van meer dan 200, zit je goed. De steps/mm moet je instellen op de mesa en die is afhankelijk van de overbrenging, spindel spoed en de ingestelde steps/rev op de servo.
Je kunt wel met een micron resolutie gaan positioneren, maar in werkelijkheid haal je dat niet.
Ook de mesa heeft een max pulsfrequentie en die pulsen moeten ook door de lichuan driver goed ontvangen worden. 'Deze kan 600k differential en 200k single ended hebben (1 gemeenschappelijk ground of +v5).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Ok bedankt!
Aan die 200steps/mm kom ik ruim bij een 2500steps/rev.
Ik heb namelijk een vertraging van 1:3,67 op de tandriem en een KO pitch van 5,08. Dan kom ik dus op 2500 x 3,67 / 5,08 = 1806steps/mm.
Misschien moet ik dan eerst maar eens kijken hoe hoog ik kan komen in de stepfreq. om vervolgens terug te rekenen naar een mooie waarde ivm die lastige ratio en imperiale maten.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Heb ik weer... de eerste waardes waarbij ik voor beide een heel getal krijg zijn 4191steps/rev en 3025steps/mm. Ik zal dus even moeten gaan kijken of je in linux of in de driver met decimalen kan werken om dat naar beneden te kunnen krijgen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

In de lichuan driver kun je een electronic gear ratio instellen met 2 hele getallen (multiplier en divider). De instelling steps/mm moet dan op 0 staan!

Ook in Linux kun je vast en zeker steps per mm met decimalen instellen al was het alleen maar om zowel metrisch als imperial te kunnen werken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie