Vegen tijdens het vlakken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 24 jun 2023 17:22 En niemand vind 800 rpm een beetje laag voor vhm platen?
Een lager toerental kan niet zoveel kwaad dan een hoger toerental.. dan sta je je platen weg te fikken..
(weet wel.. ik ben niet op de hoogte van de juiste snijsnelheid voor RVS.. ik bewerk dat spul zo min mogelijk... Draadvonken.. en draaien.. daar wil ik me nog wel aan wagen.. frezen niet..
assink schreef: 26 jun 2023 10:46 Zit je niet te poetsen met die 0,3mm afname? Ik weet niet wat de neusradius van de plaat is?
Want als je met de halve neusradius in je materiaal zit, krijg je ook geen mooie afname?
Doorgaans.. hebben freesplaten net als draaiplaten een 0.4 neusje.. hoewel er ook grotere radii zijn, ik heb veel gefreesd met een 120520 plaat (geen SNKX, maar een R390.90 van Sandvik.. (mantelkopfrees) of.. met een houder met OEMX (wel ISO dit keer) 1205 platen met een 2mm schuin kantje op de hoeken.. die platen stonden ook onder 45° in de houder.. echt een vlakfrees.. met positieve geometrie.

op zich moet 0.3 mm niet zo'n probleem zijn.. dat paste ik ook wel toe bij REMX wisselplaten.. 1205..rond, dus een 6 mm radius.. prima frees voor 3D werk ook, en daar haalde je ook niet altijd volle bak materiaal eraf..dat was ook "tiendewerk" bij het nasnijden.. meestal liet ik er 0.1-0.2 op staan als ik radii voorfreesde, en dan de rest er in een keer af..
Is de opspanning stabiel, vervormt het materiaal niet onder het verspanen?
camali
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2023 16:57

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door camali »

Hallo allen!

Ik ben de afgelopen week bezig geweest en heb een aantal verschillende dingen geprobeerd.

Het geen wat succes bracht is het verlagen van het toerental van 800 naar 650. De voeding heb ik niet gewijzigd.
De conclusie wie ik dan trek is dat er minder warmte optreedt waardoor de wissel platen minder snel slijten en het oppervlak geen tot minder vegen achterlaat.

Het resultaat is nog niet optimaal, ik zou eigenlijk de voeding en de toeren nog wat dichter naar elkaar toe willen brengen. Alleen is de machine hier niet geschikt voor.

De afname van 0.3 mm heb ik gelaten voor wat het is. De tool leverancier adviseert een snede diepte van 0.3 - 3 mm. de neus radius is dan ook 0.3 mm.

Bedankt voor de tips, ben een hoop wijzer geworden wat betreft het vlakken van RVS!

Zie onderstaand het verbetert resultaat.

Afbeelding
camali
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2023 16:57

Re: Vegen tijdens het vlakken

Bericht door camali »

xander janssen schreef: 24 jun 2023 16:30 Gaan de eerste 2 producten goed en de volgende producten niet meer goed? Of gaan de eerst 2 bewerkingen op één product goed en de 3e bewerking op datzelfde product fout?

Wat is de neusradius van de inserts? Typisch is de snedediepte niet kleiner dan de neusradius om de plaat goed te laten verspanen.
Snedediepte van 0.3 lijkt wat aan de lage kant, dat is meer poetsen dan verspanen, zeker bij een flinke neusradius.

N.B. RVS kan harden door de bewerking. Kan dus zijn dat je het onbedoeld aan het harden bent en volgende snedes daar last van hebben.
Ik vermoed dat het harden inderdaad de aanleiding is geweest van mijn probleem. Bedankt!;)
Plaats reactie