Een groot ding op een klein bankje

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Een groot ding op een klein bankje

Bericht door JanSr »

Mijn eeuwenoude AI freesbanken is niet groot, maar wel erg stabiel.

De handwiel as van de ankerlier van een grote klipper had geen rem. De as is 1,8 m lang, Ø 45 mm.
Voor het strijken van de mast met de draadtrommel van die lier is een rem absoluut noodzakelijk voor de veiligheid.
Daartoe moest er een spiebaan van 12 mm breed in de as komen.
Dus op de AI.
Dat ging zo:
Groot en klein.jpg
Spiebaan handwielas.jpg
De remtrommel en de rvs remband zijn ook al klaar, met mijn eerste, zelfgemaakte interne spiebaan met een steekset die ik kocht bij Crispijn.
Remtrommel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Een groot ding op een klein bankje

Bericht door FreesKever »

Voor zulke grote of lange dingen heb ik zelf een lange spiraalveer klaar liggen.
Daar kan ik dan zovel trek kracht op zetten dat het gewicht ongeveer gebalanceerd is, terwijl bij beweging van de assen tegelijkertijd de kracht ongeveer hetzelfde blijft.

Dit kan ook door een eenvoudig geknutselde unster (van een pijp of een balk o.i.d) aan het plafond te hangen.

Ook wel leuk. Deze:
An Engineer's Findings
Borderline Machining on the Mikron WF-1: Pumping Iron

https://www.youtube.com/watch?v=cFIHVHlf53E

... heeft een contragewicht van 360kg aan z'n werkstuk gehangen om het uit te balanceren 8)
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Een groot ding op een klein bankje

Bericht door JanSr »

Ja, inspirerend filmpje. Ik heb ook zo'n motorlift in mijn werkplaats. Helaas is de fotoprint van zo'n ding vrij onhandig. Voor je het weet ben ik meer aan het verhuizen dan aan het verspanen.

Deze heer heeft ook de luxe van een Mikron. Ook ik droom wel eens van een Deckel of een Aciera. Gezien de prijzen kies ik nog steeds voor ff nadenken om de vrijwel onbegrensde mogelijkheden van mijn AI FR1 uit te nutten. Als het weer eens gelukt is, smaakt het biertje daarna weer optimaal.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Een groot ding op een klein bankje

Bericht door keesfrees »

Een lichte bovenloop kraan, takel bevalt mij erg goed, bij geen gebruik, geen last van.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een groot ding op een klein bankje

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 28 jun 2023 20:10 Ook ik droom wel eens van een Deckel of een Aciera. Gezien de prijzen kies ik nog steeds voor ff nadenken om de vrijwel onbegrensde mogelijkheden van mijn AI FR1 uit te nutten. Als het weer eens gelukt is, smaakt het biertje daarna weer optimaal.
Ik droom stiekum nog wel eens van een AI FR-1.. gewoon omdat het zo'n leuk bankje is.. niet veel groter dan de Beagle, maar wel veel zwaarder..

Lang geleden heb ik eens een setje Tuibuizen moeten maken voor de Cornelis van Beveren brug in Rotterdam.
deze buizen zitten bovenaan de pyloon, met 12 voor de kleine en 16 gaten voor de grote tuien, en onderin een ring, waar de "mantel" van de tui in hangt.
Afbeelding
Die mantel is van Kunststof, de Ring is er op gelast, waarna het hele spul opgehesen is, en aan de Pyloon bevestigd is na het inrijgen van de Tuikabels
die buizen.. die waren weliswaar niet zo extreem lang.. Ik denk zo'n 1200 mm, maar dat is nog altijd te lang om zomaar in de 3klauw van het Verdeelapparaat te klemmen, de gaten moesten op de omtrek van de buis geboord worden.
Ik heb dat toen opgelost door een stalen schraag te pakken, 2 bouten, 2 Kogellagers, een stukje afval staalplaat, en een paar stevige lijmtangen..
de bouten op het plaatje gelast, lagers erop, moertje ervoor.. en dat middels de voormeldde lijmtangen aan de schraag geknoopt..nadat ik eerst de buis waterpas gezet had middels "Trapblokken en vulplaatjes..schraag op zijn plek, vulplaatjes en Trapblokken weg, en boren maar.. de volgende buis van dezelfde maat kan er dan zo op.. alleen maar even opnieuw afstellen als de andere maat buis erop moet..

een in hoogte verstelbare "Bril" dus.. mogelijk kun je zelf ook zoiets in elkaar knutselen.. makkelijk weg te halen, makkelijk te plaatsen en af te stellen..
Plaats reactie