alu platen vlak frezen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

alu platen vlak frezen

Bericht door noteborn »

Hallo ,

ik worstel met een verspanings probleem ondanks ik al ruim 40 jaar in het vak zit.

het volgende ik heb een stapel 235st alu platen 355x125x10mm welke binnen 0.02/0.05 vlak moeten worden gefreesd.
de uiteindelijke maat moet 8mm worden.
ik heb ze als laten gloeien en zijdelings gespannen maar de beste is nog steeds 0.1 krom.
daarna gaan ze de vacuum plaat op om verder te bewerken.

wie heeft het ei van columbus hiervoor.

groet Rob
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door hfjbuis »

Rob,
Van wat ik op dit forum heb gelezen, moet je "gegoten toling plate" hebben.
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door rien1959 »

Rob, je schrijft zijdelings gespannen. Wat bedoel je daarmee ? In de klem zou problemen opleveren op zo'n dunne plaat. Op een vacuumplaat zou misschien gaan mits je steeds de plaat omkeert na elke keer vlakken. Net zoals je dat op een vlakslijpmachine doet. Dus eerste vlak een dunne laag er af, dan omkeren en dezelfde bewerking, enz. Ik zou eerst 0,8 mm per kant af frezen en daarna 0,2 mm per kant. Op een vlakslijpmachine kun je aluminium ook gewoon vlakken, dus als je die mogelijkheid hebt .... Je sluit de plaat dan op tussen stalen stripjes.
Het vlakste aluminium plaatje ( 5 mm dik) dat ik ooit heb bewerkt deed ik met seconden lijm .... Gewoon de plaat op het bed lijmen en los maken met aceton. De seconden lijm deed ik niet onder de plaat maar alleen aan de rand op enkele plekken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vastvriezen is ook een methode, hoor je eigenlijk weinig van. Zal ook wel z'n beperkingen hebben.
Misschien zou warme lijm ook kunnen werken, maar dan zit je al snel aan 200 graden, weet niet of dat invloed heeft.
Moet je ook een opspanplaat verzinnen die verwarmt kan worden, dun laagje warme lijm sporen er op, plaat er op leggen en af laten koelen, gaat natuurlijk veel te langzaam als je er 235 moet doen.
En dan nog eens zorgen dat er niet weer spanning inkomt van het frezen.

En 0.05 op 355mm bij een plaat van 8mm is natuurlijk ook niet niks. Dan vraag je je al snel af of er geen inschattings foutje bij engineering gemaakt is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2023 08:43 Vastvriezen is ook een methode, hoor je eigenlijk weinig van. Zal ook wel z'n beperkingen hebben.
Dat zal je heel gecontroleerd en precies moeten doen
De uitzettingscoëfficiënt van aluminium

De lineaire uitzettingscoëfficiënt van aluminium (α) bedraagt 23,2 voor zuiver aluminium en 23 voor gewalst aluminium. Deze uitzettingscoëfficiënt wordt uitgedrukt in micrometers (µm) per meter per kelvin. Ter illustratie: Een aluminium staaf van 1 meter zal bij een temperatuurstijging van 1 graad 23·10−6 m = 23 µm = 0,023 mm langer worden.
link

Als je onder 0.1 mm precies wil, zit ik inderdaad ook te denken aan vlakslijpen.

En dus na elke bewerking laten afkoelen. Van bewerken wordt het heet, dus zet uit. Dat geeft nieuwe stress. En reststress in de plaat komt er ook nog eens uit bij bewerken.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door TestCase »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2023 08:43 Dan vraag je je al snel af of er geen inschattings foutje bij engineering gemaakt is.
Dat kom je al eens tegen.

Misschien best eens verifiëren bij die mannen of er geen foutje of vergissing (of iets anders!!!) ingeslopen is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door Sven »

Vullende Secondenlijm op papieren applicatiefolie?

Applicatie folie is zeg maar schilderstape op rol van 30/60 cm breed.

Folie op je plaatjes plakken dan plaat met sec lijm aan de folie op de ondergrond.

Proefjes kan je met schilderstape doen, app folie is sneller voor deze hoeveelheid.

Maareh, kan je klant niet beter overnieuw beginnen met inderdaad, tooling plate?
Of heeft ie een gekke dikte nodig, of een afwijkende alu soort?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 18 jul 2023 10:44
hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2023 08:43 Vastvriezen is ook een methode, hoor je eigenlijk weinig van. Zal ook wel z'n beperkingen hebben.
Dat zal je heel gecontroleerd en precies moeten doen
De uitzettingscoëfficiënt van aluminium

De lineaire uitzettingscoëfficiënt van aluminium (α) bedraagt 23,2 voor zuiver aluminium en 23 voor gewalst aluminium. Deze uitzettingscoëfficiënt wordt uitgedrukt in micrometers (µm) per meter per kelvin. Ter illustratie: Een aluminium staaf van 1 meter zal bij een temperatuurstijging van 1 graad 23·10−6 m = 23 µm = 0,023 mm langer worden.
link
Als die vriesplaat ook aluminium is, praten we toch over dezelfde uitzetting?

Als je onder 0.1 mm precies wil, zit ik inderdaad ook te denken aan vlakslijpen.

En dus na elke bewerking laten afkoelen. Van bewerken wordt het heet, dus zet uit. Dat geeft nieuwe stress. En reststress in de plaat komt er ook nog eens uit bij bewerken.
Vlakslijpen is minstens zo'n zelfde uitdaging, hoe span je op zonder te vervormen. En.. willen degen die ooit aluminium op de vlakslijpbank gehad hebben even hun ervaring delen. :mrgreen:

Ik realiseer me nu dat het waarschijnlijk niet om 235 platen gaat maar dat de legering 235ST zou moeten zijn, dat zal wel een type fout zijn, google kent hem niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door DaBit »

Dat vriezen heb ik ook wel eens gedaan. Werkt opzich helemaal niet onaardig, maar de 'kleefkracht' is wel significant minder dan die van secondenlijm. Ik heb zelfs nog een viertal dikke TECs liggen om het wat minder houtje-touwtje te maken dan 'dikke klont alu in de diepvries, water op het werkstuk, tegen elkaar drukken en gauw frezen'. Maar stiekum vind ik waterdunne secondenlijm eigenlijk wel handiger, en het spul kost bij big bazaar, action, etc. niet zoveel. Of op schilderstape (kunststof/composiet), of direct op het metaal. Na frezen dan even de gasbrander erop en het komt heel makkelijk los; erg warm hoeft het niet te worden daarvoor. Graad of 80-120 ofzo? Resten zijn met aceton zo weggepoetst.

Voor rubber werkt vriezen wel ideaal overigens. Rubberdelen die bewerkt moeten worden in een bak met water, compleet invriezen op standje deepfrost -30C en met ijs en al bewerken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2023 11:49Als die vriesplaat ook aluminium is, praten we toch over dezelfde uitzetting?
Ik bedoel vooral dat de maten dus veranderen met temperatuur. Dus als je heel strakke toleranties hebt, moet je de temperatuur ook heel precies reguleren en maten aanpassen.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door FreesKever »

Ik zou zelf aluminium tooling plaat van 8mm kopen en de platen die je nu hebt voor een ander klusje bewaren.

Vlak geslepen plaat (staal of aluminium) is een standaard produkt, en dit wodt vaak op een blanchard slijpmachine gedaan.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door rien1959 »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2023 11:49
Vlakslijpen is minstens zo'n zelfde uitdaging, hoe span je op zonder te vervormen. En.. willen degen die ooit aluminium op de vlakslijpbank gehad hebben even hun ervaring delen. :mrgreen:
Een klant van mij doet dat bijna dagelijks. Hij gebruikt een speciale slijpsteen met een zeer open structuur.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door noteborn »

nou wat een reactie's ...dank je wel

wat betreft het vast vriezen of lijmen of slijpen gaat gezien de aantallen niet lukken.
die tooling plate ga ik nakijken of dat mag.
de platen zijn nu 10mm dik ik dacht dat iemand een idee had om ze spanningsvrij op te spannen
zodat ze aan een zijde vlak gefreesd konden worden en daarna de vacuumplaat op.
ik span ze nu met exentrische zij spanners maar deze drukken de platen alsnog naar beneden waardoor er alsnog spanning op komt.
ik zelf denk nl. dat ondanks dat ze zijn gegloeid er in de "schil" nog spanningen zitten die vrijkomen als de schil weggefreesd is.
....het lijkt makkelijk maar je komt steeds weer voor verassingen te staan.

groet Rob
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: alu platen vlak frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2023 11:49 Vlakslijpen is minstens zo'n zelfde uitdaging, hoe span je op zonder te vervormen. En.. willen degen die ooit aluminium op de vlakslijpbank gehad hebben even hun ervaring delen.
Nou.. geen Alu, maar wel een ander Non-Ferro klusje.. een plaat Messing, maar die was 20 dik, en al aan 2 zijden vlakgedraaid.
ik heb de plaat toen inderdaad tussen stukken staal gelegd op de slijpmachine (plaat van 350 x 350 x 20)
en dat ging als van een Leien dakje.. maar goed.. dat messing had ook het nodige gewicht.. die bleef wel liggen.. lichte snedes.. 0.01 per keer.. slijpmachines zijn toch automaten.. dus die gaat wel.. om de 10 minuutjes de kop weer 0.01 laten zakken.. en dan meten.. omdraaien, en de andere kant doen..

een Open structuur steel is wel aan te raden ja.. anders loopt je steen vol.. en dat wil je niet.. want dat geeft te veel wrijving.. en dan gaat ie weer..

Gewalste plaat, of profiel heeft altijd spanning.. Ik heb dat met de X-as geleidingen van mijn freesbank ook gehad, omdat ik de Y-as runnerblocks in de rails verzonken heb.. dus moest ik er een paar happen uitfrezen.. en Presto!.. een "Kattenrug" de spanningen van de andere kant krijgen de overhand.. dus Krom als een hoepel..met de Pers rechtgedrukt tot 0.1 mm, en daarna uitgevuld met Strippen "Voelerband" om de spanningen van het magnetisch spannen te voorkomen.. geslepen, omgedraaid, geslepen, weer omgedraaid.. en weer geslepen.. ja.. toen waren ze recht.. in elk geval binnen 0.01 mm over de volle lengte..

Superglue, ofwel een klem in een Tube is een prima middel om non-ferro materialen spanningsvrij op te spannen.. zorg gewoon voor een paar moederblokken (stuk stempelplaat ofzo) die je zo in en uit de machine kan schuiven.. paar gaten erin om de plaat eventueel van onderen "los te tikken" Flesje Aceton erbij..and Bob's your Uncle..
Ik heb voor een Zwitserse Horlogefabrikant eens een aantal prototype onderdelen gemaakt, Messing plaat 1 en 1.5 mm moesten ook absoluut vlak blijven.. dus "Lijmen die hap", plaatje aluminium waar ik ze op geplakt heb, somminge delen moesten 0.05 mm afgefreesd worden op bepaalde plekken,, ze moesten dus 0.95 mm dik zijn op die plaats.. gaten met ±0.003 (ja.. 3µm) tolerantie..ohja.. gaatjes 0.68.. :shock: dus dat was 0.6 boren, en dan 0.68 ruimen..wanneer mag ik weer?
Plaats reactie