Drycutter op 230..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Drycutter op 230..

Bericht door Bytheax »

Ik heb laatst een drycutter van hbm voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken. Echter nu bij het opstarten klap de zekering er dus gelijk uit... Hoogstwaarschijnlijk is dit een oorzaak van de groter opstartstroom.

Heb een inschakelstroom beveiliging geprobeerd (of deze werkt niet) maar dit was geen succes met zelfde resultaat (zo'n kastje met stopcontacten aan beide zijden)

Iemand andere ideeën om de aanloop van deze zaag te vlakken zodat ik hem op mijn b karakteristiek kan gebruiken. Is namelijk een mooie toevoeging naast de lintzaag. Frequentie regelaar is allicht overkill
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Drycutter op 230..

Bericht door FreesKever »

De standaard manier voor zware audio eindversterkers is om een dikke (10 tot 20 Ohm) weestand in het netsnoer te stoppen, en die dan na een paar seconden met een relais kort te sluiten.

Wat je ook kunt proberen is een "standaard" zware licht dimmer, en den de regelknop omhoog te draaien.

Maar 't is ook best mogenlijk dat dat ding zo goedkoop was omdat ie defect is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Drycutter op 230..

Bericht door Kjelt »

Wat staat er op het typeplaatje?
Bij hbm staat 2600W dan zou dit nooit je 16A automaat mogen laten afschakelen.
Ik vermoed dat er op dezelfde groep nog iets zit wat ook meer dan een paar honderd watt trekt ? Dat zou ik eerst eens checken en het makkelijkste is er een C karakteristiek in je meterkast te zetten, dat is 10 minuten werk.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Drycutter op 230..

Bericht door benkr »

Zet er eerst eens een heel lang verlengsnoer tussen, b.v. een 30 of 50 mtr. haspel met niet al te dik draad.
Mocht dat geen resultaat opleveren dan ben ik heel bang dat de motor overleden is, maar ik weet niet of je zo'n oud kookplaatje hebt van 2kW of zo, die kun je er ook mee in serie schakelen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Drycutter op 230..

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 07 sep 2023 22:55 De standaard manier voor zware audio eindversterkers is om een dikke (10 tot 20 Ohm) weestand in het netsnoer te stoppen, en die dan na een paar seconden met een relais kort te sluiten.

Maar 't is ook best mogenlijk dat dat ding zo goedkoop was omdat ie defect is.
Voor versterkers met vooral ringkern trafo's zijn er speciale NTC weerstanden op de markt, wellicht kun je die hiervoor ook gebruiken.

https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebe ... 5watt.html
p258c0-ntc-weerstand--5-ohm--5-watt-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Drycutter op 230..

Bericht door Bytheax »

Goedkoop... Wasnogsteeds 250,- direct bij Herman vandaan (nieuw zonder verpakking).
Motor is volgens mij 2300w loop dit zo nog na.

Zekering wil ik eigenlijk niet vervangen omdat ik de zaag ook in andere delen van huis wil kunnen gebruiken naast de schuur.

De weerstanden etc ervoor. Zat zelf bijvoorbeeld aan zo'n echte softstarter te denken die ook in slijptollen zit.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Drycutter op 230..

Bericht door MeMoRy »

Een vfd kan ook helpen. Ook niet goedkoop, maar die kan de motor rustig in een ingestelde tijd laten opstarten.
Je hebt ook vfds voor 1 fase 230v naar 1 fase 230v.

Ik heb hetzelfde en tijdje geleden gehad met een oudere 2300W haakse slijper zonder soft start. Was gewoon niet te gebruiken thuis. Direct doorverkocht

Er is trouwens nog een trucje: 50+m verlengsnoer eraan hangen. En dan liefst eentje die opgerold 2300W mag hebben, zodat alles niet te warm wordt.
Het verlengsnoer werkt dan als een soort spoel die de piek opvangt.
edit: wat ben zegt. Ik zou dit moeten weten, maar te lang geleden.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 08 sep 2023 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Drycutter op 230..

Bericht door assink »

En waarom je automaat niet vervangen door een C?
Zo'n ding heeft wel een hoge aanloopstroom inderdaad.
Frequentieregelaar op zo'n motor gaat niet werken in mijn ogen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Drycutter op 230..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 08 sep 2023 08:03 En waarom je automaat niet vervangen door een C?
Of een porseleinen met een slakkenhuis.

Maar als dat een serie motor is (met koolborstels dus) zijn er misschien betere ideeën.
assink schreef: 08 sep 2023 08:03 Frequentieregelaar op zo'n motor gaat niet werken in mijn ogen?
Dat lijkt me dan ook niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Drycutter op 230..

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 08 sep 2023 07:42 Er is trouwens nog een trucje: 50+m verlengsnoer eraan hangen. En dan liefst eentje die opgerold 2300W mag hebben, zodat alles niet te warm wordt.
Het verlengsnoer werkt dan als een soort spoel die de piek opvangt.
Dat is dus wat ik 4 reacties eerder ook al had geroepen.
Het is niet de spoel die het doet, maar puur de Ohmse weerstand.
En wel de haspel helemaal leeg rollen, anders krijg je al snel rooksignalen van dat snoer.
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Drycutter op 230..

Bericht door bartbrouwer »

Ik had hetzelfde probleem met mijn Evolution 14” CPS drycutter. C16 automaatzekering geplaatst (voorheen B16) en het is opgelost.

De opstartstroom is simpelweg te hoog voor een fractie van een seconde, waar de B-karakteristiek te fanatiek op reageert.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Drycutter op 230..

Bericht door Kars-cnc »

Zoals Ben zegt, gewoon eens een verlengsnoer proberen. Wij hebben een (Bosch, 900Watt) magnetron die 1 op de 3 keer de B-karakteristiek automaat liet trippen. Direct na aanschaf de magnetron weer omgeruild bij de MediaMarkt met het idee, dit kan niet goed zijn, maar nummer twee deed precies hetzelfde. Dus de automaat maar vervangen door een C-karakteristiek. Bij het aanpassen van m'n installatie onlangs kwam ik er echter achter dat een verlengsnoertje van slechts 2.5m (heel goedkoop type uit de bouwmarkt 8) ) het probleem al oploste.
benkr schreef: 07 sep 2023 23:43
Voor versterkers met vooral ringkern trafo's zijn er speciale NTC weerstanden op de markt, wellicht kun je die hiervoor ook gebruiken.

https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebe ... 5watt.html
p258c0-ntc-weerstand--5-ohm--5-watt-1.jpg
En anders is zo'n NTC inderdaad ook een prima oplossing. Gebruik ik in mijn CNC frees omdat de 1.5KW VFD en de 1kW Mean Well voeding samen af en toe een problem gaf.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Drycutter op 230..

Bericht door Bytheax »

En die ntc weerstand, die zet je in serie met? Zekering vervangen zal inderdaad zo kunnen echter zullen de ouderen deshuizes dat niet zo waarderen haha
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Drycutter op 230..

Bericht door benkr »

Bytheax schreef: 08 sep 2023 17:54 En die ntc weerstand, die zet je in serie met? Zekering vervangen zal inderdaad zo kunnen echter zullen de ouderen deshuizes dat niet zo waarderen haha
Ja, inderdaad, gewoon in serie. Maar let op, dat ding wordt goed warm, dus zorg dat die warmte niet voor een nader probleem gaat zorgen.

Maar ik zou het eerst proberen met een flink verlengsnoer met niet al te dikke draden.
Plaats reactie