CNCzone "Brabant" dag

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door Kjelt »

Beterschap hainjedaf!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 14 okt 2023 19:44 Beterschap hainjedaf!
Thanks man....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door Peter Bijlholt »

Ben,
Hartelijk bedankt voor deze geweldige dag.
Het was leuk een aantal bekende gezichten te zien.
Wilbert, Bram en Peter
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef: 14 okt 2023 19:10
andrefc101 schreef: 14 okt 2023 18:16Dombo
Dat dus en de wetenschap dat het echt veel beroerder tussen mijn oren zit dan ik hoopte...
Kijk maar uit voor jezelf hè…. das het allerbelangrijkste!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 14 okt 2023 20:19
hainjedaf schreef: 14 okt 2023 19:10
andrefc101 schreef: 14 okt 2023 18:16Dombo
Dat dus en de wetenschap dat het echt veel beroerder tussen mijn oren zit dan ik hoopte...
Kijk maar uit voor jezelf hè…. das het allerbelangrijkste!
Daar ben ik achter aan het komen... en dat is afzien.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

Peter Bijlholt schreef: 14 okt 2023 20:18 Ben,
Hartelijk bedankt voor deze geweldige dag.
Het was leuk een aantal bekende gezichten te zien.
Wilbert, Bram en Peter
Peter, het was leuk om je na een aantal jaren weer eens te zien, jullie bedankt voor jullie aanwezigheid.
Je bent alleen je mest en broodplank vergeten mee terug te nemen, laat me even weten hoe je die terug wil gaan krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

benkr schreef: 13 okt 2023 22:27 Die VFD durf ik ook nog wel aan te beginnen, de instellingen van mijn machine en dan een klein beetje tweaken voor 3 kW motorvermogen en dus ook iets meer stroom verwacht ik, maar dat staat allemaal op het typeplaatje, alleen die verdomde V/F curve dus.

Die servomotoren heb ik helemaal geen kaas van gegeten, maar wat ik van Caesar heb gehoord was het alleen maar één parameter wat minder scherp zetten. Ik heb Caesar een berichtje gestuurd, misschien kan hij zo antwoord geven, maar hij zal wel in Schotland zitten voor zijn werk.
Uiteindelijk is het goed gekomen met de VFD en zelfs ook met de motoren.
Ik was al begonnen om alle relevante parameters in te geven en had de VFD draaiende met bediening door de potmeter op het bedienpaneeltje van de VFD, dat is wat ik altijd als eerste doe, als dat werkt is de volgende stap om de 0 - 10V input vanaf de controller te gaan gebruiken (of zoals in mijn geval controle d.m.v. de RS485 interface). En dat kreeg ik zo snel niet werkend, mede denk ik omdat ik Eding totaal niet ken. Op dat punt heeft Serum het over genomen en heeft het uiteindelijk ook werkend gekregen.
Daarna moest het alarm circuit van de motoren nog op de juiste manier aan Eding worden geknoopt. Kjelt had een en ander al hardwarematig bedraad, maar ook daar moest nog het een en ander worden getuned, ook dat is uiteindelijk gelukt.
Kees ofwel Elvis3 heeft zijn machine inmiddels al weer thuis staan en kan nu gaan frezen, ik hoop heel binnenkort de eerste werkstukjes van hem te zien.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

Grafjan schreef: 14 okt 2023 19:44 Leuke middag hoor! En ik heb geleerd dat hapjes uit een airfryer best te nassen zijn!😁
Dat wisten wij al langer, daarom was het ook zo goed bezocht hier denk ik.

Ik heb met jou haarliniaal gezien waar het probleem met mijn machine zit, eigenlijk precies op de plek waar ik al vermoedde, maar met die haarliniaal is het wel echt goed zichtbaar te maken.
Ik ben er alleen niet aan toe gekomen om de rails goed uit te lijnen, dat moet ik dus op een ander tijdstip nog doen.
Maar zoals afgesproken breng ik as. maandag de haarliniaal terug bij je, dan loop ik denk ik ook meteen langs je baas om te vragen of ik hem een paar dagen langer mag lenen, maar dat vraag ik hem dus liever zelf dan dat ik jou voor dat karretje span. Hebben we het maandag nog wel over.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

Hoewel de belangstelling in het begin maar magertjes was, is het naarmate de dag naderde toch nog onverwacht druk geworden, en daardoor denk ik ook een hele mooie dag geworden.
Ik heb er geen idee van hoe het verhaal van Eric is over gekomen, ik had wel het idee dat iedereen er wel dingen in kon herkennen. Voor mij is duidelijk geworden dat dit pakket van 20.000 Euro (per werkplek) eigenlijk nog helemaal niets brengt, pas na heel erg veel input ga je vruchten plukken, en die input moet dan komen van een ervaren iemand, niet alleen ervaren op software gebied, maar ook op, in dit geval meubelmakers gebied.
Ik kende Eric al van voordat hij ca. 5 a 6 jaar geleden ergens anders ging werken, toen ik hoorde dat hij op zoek was naar een andere baan heb ik Herman Thijs, de directeur / eigenaar van het bedrijf waar ik achter woon, ingelicht dat hij vacant was, dat heeft na een paar gesprekken geleid tot het feit dat hij nu weer hier werkt. Zowel hij als Herman zijn op dit moment erg tevreden en dat vind ik dan weer fijn.

Ik weet niet of er nog een volgende keer bij mij gaat komen, mede door de gezondheid van mijn vrouw, maar ook omdat ik goed merk aan mezelf dat de leeftijd zijn tol begint te eisen zijn wij al stilletjes aan het rondkijken naar een toekomstig nieuwe woonplek. Gisteren hoorde mijn vrouw dat er in Valkenswaard, waar mijn zoon woont, plannen worden gemaakt om midden in het centrum op 2 plekken nieuwe woonruimte te gaan creëren, beide locaties spreken zowel mij als mijn vrouw wel aan dus wie weet wat de toekomst gaat brengen. We hebben nu 10 jaar op deze heerlijke plek gewoond, maar wij beiden zijn ons bewust van het feit dat we erg ver van alle vitale zaken zoals openbaar vervoer, winkels en zorg vandaan zitten, dat is op dit moment zeker nog geen probleem, maar zodra ikzelf minder of geen auto meer kan rijden zal dat een probleem gaan worden.

Daarom ben ik nu ook al aan het denken aan een kleine CNC freesmachine, een klein CNC draaibankje en een echt goede 3D printer, op dit moment heb ik een gebruikte 3D printer staan die ik nog nooit zelf gebruikt heb, maar als het zo ver komt dat wij gaan verhuizen denk ik aan b.v. een Bambu of zoiets, een mooie en goede machine in ieder geval, en wellicht ook nog een kleine lasermachine. Het lijkt me dat ik me dan niet hoef te gaan vervelen en daar gaat het uiteindelijk toch allemaal om.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door Kars-cnc »

Ben bedankt! Het was weer een leuke, gezellige middag met veel bekende gezichten.
Volgens mij was dit de drukst bezochte Brabant dag ooit, dat zegt wel iets over de organisator 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 14 okt 2023 21:59 Ben bedankt! Het was weer een leuke, gezellige middag met veel bekende gezichten.
Volgens mij was dit de drukst bezochte Brabant dag ooit, dat zegt wel iets over de organisator 8)
Of over de AirFryer!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door kawarider »

Bedankt Ben, het was een zeer geslaagde middag.

Goed te horen dat ambacht belangrijker is dan cnc. Zonder het eerste is de tweede niet goed uit te voeren.

Goed om jouw frees en die van Kees live te zien en het begin van je volgende project. Wordt vervolgd.

Bedankt.
nico
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door nico »

Bedankt Ben, het was een zeer gezellige middag.
M.V.G. nico
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben, bedank voor de organisatie van deze dag, misschien niet meer op 'jouw' adres, toch heb ik het idee dat we echt nog lang niet van je af zijn. ;-)
Het was weer erg gezellig, dat worstenbroodje smaakte heerlijk.
En met zo'n taxi kan ik natuurlijk helemaal niet klagen. Kars ook bedankt voor de haal en breng service.

O, Kawa sorry hè van die cesar. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie