CNCzone "Brabant" dag

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door serum »

Ik vind de combinatie zuiden/reisgezelschap/tompouce eigenlijk wel prima Hugo.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2023 13:20 Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat het gezamenlijke karakter, ons kent ons, het allemaal toch net nog iets laagdrempeliger maakt dan dat we te gast zijn bij een bedrijf.
Naast Tilburg zijn er toch een paar leuke locaties, alleen iets noordelijker zou denk ik welkom zijn. En meer dan 3x per jaar is denk ik al snel teveel
Ja, ik denk inderdaad dat 3 tot 4 keer per jaar echt het maximum moet zijn, meer zal leiden tot minder toeloop schat ik zo in.
En inderdaad dat 'ons kent ons' gevoel maakt het denk ik wel bindender.

Hugo, ik heb je niet voor niets zo gepusht om ook bij jou een meeting te organiseren. Die is toch beide keren goed bezocht en zeker nog eens voor herhaling vatbaar wat mij betreft, of jij, jullie, daar ook zo over denken weet ik natuurlijk niet, maar dan zeker niet volgend jaar maar pas het jaar daarna weer eens.
Eentje in Oost en eentje in West Nederland op de hoogte van globaal Utrecht zou voor iedereen ideaal zijn denk ik, maar waar vinden we die?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 15 okt 2023 13:28 Ik vind de combinatie zuiden/reisgezelschap/tompouce eigenlijk wel prima Hugo.
Aan de andere kant, als we richting Zwolle gaan, kan ik Andre lokken met een tompouce en koffie, en heb ik ook weer een lift. :mrgreen:

Ik zal het lijstje even invullen:
Bergen op Zoom, Drongelen, Wijk en Aalburg, Elst (utr), Zwolle en Veendam. Zitten we toch mooi diagonaal verdeeld over Nederland.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2023 13:47
serum schreef: 15 okt 2023 13:28 Ik vind de combinatie zuiden/reisgezelschap/tompouce eigenlijk wel prima Hugo.
Aan de andere kant, als we richting Zwolle gaan, kan ik Andre lokken met een tompouce en koffie, en heb ik ook weer een lift. :mrgreen:

Ik zal het lijstje even invullen:
Bergen op Zoom, Drongelen, Wijk en Aalburg, Elst (utr), Zwolle en Veendam. Zitten we toch mooi diagonaal verdeeld over Nederland.
Oh, nu snap ik waar jullie het over hebben onderweg in de auto vanuit het noorden naar ons hier in het zuiden.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

En dan regelen we hainjedaf, Marout voor de ingewijden, om een rondje Nederland te doen met de bus.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 15 okt 2023 14:03 En dan regelen we hainjedaf, Marout voor de ingewijden, om een rondje Nederland te doen met de bus.
Dan is het verlengsnoer de grootste uitdaging. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door elvis3 »

Ben,
Bedankt voor de gastvrijheid, leuk als de opkomst zo groot is.
Van mijn kant echt bedankt voor het meehelpen om mijn machine draaiend te krijgen, dat had ik zelf zeker niet voor elkaar gekregen.
Dus ik gebruik het woord "allen" om zeker niemand te vergeten, die ervoor gezorgd hebben dat ik weer verder kan.
Ook heel leuk dat mensen zelfs uit Groningen de rit naar het zuiden hebben gemaakt om bij Ben naar andere met dezelfde afwijking te komen kijken.
Bart, ik hoop dat je weer genoeg stof hebt vergaard om je machine op dat grote onderstel verder te kunnen bouwen.
Gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door benkr »

Kees, nog een opmerking over je machine, ik vond het homen echt retetraag, die mag je best een heel stuk sneller zetten.
Hoe snel mag je zelf bepalen maar in elk geval stukken sneller.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door Kars-cnc »

Ik weet niet hoe traag "retetraag" is in dit geval maar misschien moet je hier toch nog even voorzichtig mee zijn. Eding 4.03x loopt tot voorbij de home sensor met de ingestelde snelheid en dan op 10% daarvan terug om de home positie vast te leggen. Sneller kan een iets minder nauwkeurige home positie opleveren heb ik gemerkt. Maar wat nog belangrijker is; stoppen op een digitale input is niet Eding's sterkste kant. Als de uitloop ruimte achter de sensor klein is (denk aan millimeters) dan loopt 'ie al gauw tegen de aanslag bij wat hogere homing snelheden. Dat heeft weinig met massatraagheid te maken maar alles met de delay tussen het binnenkomen van het signaal en daadwerkelijk beginnen met afremmen.

Als je wat meer ervaring hebt kun je het misschien best wat hoger zetten maar voor nu kun je misschien beter even joggen tot in de buurt van de home positie en dan pas het homen starten. Zo doe ik dat in ieder geval en volgens mij vele anderen ook.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door Kjelt »

Inderdaad Kars, ik gebruik zoals velen een G30 (G28) commando met voorgeprogrammeerde coördinaten dicht bij de homing positie. Ik parkeer daar net voor ik afsluit zodat de volgende keer je snel gehomed bent.

Toch heeft Ben wel een punt. De huidige instelling is bewust destijds zeer laag gezet omdat we problemen hadden. Deze zijn nu opgelost en nu kan de homing snelheid op een hogere instelling worden gezet. Echter om de redenen die jij ook benoemt nog steeds relatief laag tov normale snelheden.

Het is nu aan Elvis om eerst eens wat meer ervaring met de machine, besturing en software op te doen want tot nu toe heb ik het idee dat hij meer passagier dan stuurder was en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan komen dit soort zaken vanzelf wel goed ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door andrefc101 »

Ik parkeer mijn machines na het frezen ook altijd nabij de home positie. Vind ik fijn, en inderdaad na het opstarten zo gehomed. Uitstekende opmerking Kelt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zet die home sensoren gewoon een stuk verder van het eind.
Helemaal nergens voor nodig om helemaal achterin te gaan zitten. Kwestie van het 'vaantje' juist bedenken.
Of begrijpt EdingCNC ook niet dat als het homing signaal er al is als je de cyclus begint dat ie er eerst vanaf moet lopen ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 okt 2023 08:16 Zet die home sensoren gewoon een stuk verder van het eind.
Helemaal nergens voor nodig om helemaal achterin te gaan zitten. Kwestie van het 'vaantje' juist bedenken.
Of begrijpt EdingCNC ook niet dat als het homing signaal er al is als je de cyclus begint dat ie er eerst vanaf moet lopen ?
Jawel dat laatste begrijpt de SW goed.
De enigste vereiste is dat als je voorbij het homing punt bent de homingsensor altijd aktief moet blijven.
In andere woorden, als je de sensor in het midden zou plaatsen dan wordt het wel een heel lang vaantje. Maar een stukje er vanaf en een langer vaantje is natuurlijk prima.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNCzone "Brabant" dag

Bericht door serum »

Inderdaad, homen bij de sensoren in de buurt en als je hem dan 1x in zijn leven op een aanhanger knoopt en daarmee je homing afstand wat ongewoon ver weg is zou ik er niet te hard mee zitten.

Langzamer homen is met inductieve sensoren nauwkeuriger.
Plaats reactie