Tool om snijsnelheid te berekenen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door Jantje2k »

Ik heb hier wel eens een tool voorbij zien komen, volgens mij een website, waarop je snijsnelheid kunt berekenen. Dus hoe hoog de feed en rpm e.d. moeten zijn, afhankelijk van materiaal en type freesje.

Ik kan deze site helaas even niet meer terug vinden, maar heeft iemand misschien een idee welke site dat is?
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door thebigbozz »

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door hfjbuis »

Met die site kom je een heel eind.
Is de stijfheid van de machine minder, dan zul je ergens wat omlaag moeten. De eerste instellingen waar ik aan draai zijn de diepte en de step over. Om het geluid te reduceren draai ik vaak de RPM omlaag en dan moet/kan ook de voeding wat omlaag. Niet optimaal, maar beter voor mij en de buren. Voor de rest is het vooral veel proberen en soms gaat het beter als je wat harder gaat. Één instelling per keer veranderen en opschrijven zodat je de volgende keer een betere start hebt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
otto gompie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2023 14:29

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door otto gompie »

als je handig met microsoft excel bent is dat ook zo gepiept

Afbeelding
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door Jantje2k »

Uiteindelijk heb ik de tool die ik me herinnerde gevonden, het ging om FSWizard
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

ø10π => S=10Vc
Voorbeeld: Diameter van je werk: 31.4 mm (10π), VC = 200m/min, S = 2000
Dus.. heb je een onderdeel van pak em beet ø40, dan geldt 10π= ¾ x D (ongeveer), dan is je toerental ¾ van 2000 = 1500.. "eitje"...
ik gebruik dit Ezelsbruggetje al eeuwen.. ooit geleerd van een Collega, en het mooie is nog wel.. ik paste dit ooit toe in een bedrijf, toen ik een Haas Freesbank stond te programmeren, en een stagiar van de LIS vroeg me "heb jij al die waarden in je kop ofzo?" - "Eh.. Nee?.. die reken ik gewoon uit.."- "Hoe dan?.. ik zie je geen rekenmachine gebruiken!" - "Heb ik ook niet nodig.. dat doe ik gewoon uit mijn hoofd.. " - "Huh?..N=V/πD.. uit je hoofd?.. " - "Nee.. ø10π => S=10Vc, da's veel simpeler..'k heb nu een boor 8 mm, die mag 20 meter in dit stuk materiaal, dus Boor 31.4 gaat dan 200 toeren.. we zitten op een kwart van die diameter.. dus 800 toeren.. Heb je dat op de LIS niet geleerd dan?"
Bleek dus van niet.. dus de volgende dag een papiertje meegenomen voor hem dat ie op school maar eens onder de neus van zijn leraar moest houden.. bleek inderdaad dat de leraar dat niet kende.. hij heeft het toen wel opgenomen in zijn lesprogramma..

'k heb ook een Rekenliniaaltje om dat soort dingen uit te rekenen.. 'k moet er eigenlijk eens een hele stapel van maken.. maar ik denk eraan om ze in een andere vorm te gieten waardoor je ze makkelijker in je zak kan stoppen..en makkelijker door kan rekenen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door DaBit »

Ja, en nou ga ik regulier warmgewalst staal uitkameren met een 10mm AlTiN gecoate VHM frees met 4 snijkanten, 20mm diep (2xD) diep met radiaal 1mm aangrijping (0,1xD). Wat moet ik dan ongeveer aan toerental en voeding programmeren?

Antwoord: grofweg 11000rpm en voeden met grofweg 6,5 meter/minuut als je haast hebt en je machine het aankan.
Hobbymachines zou ik de snedediepte reduceren tot 10mm, spindel ergens rond de 10000rpm en voeden met 4 meter/minuut anders red je het niet met een 2.2kW spindel en de beperkte stijfheid van de alu profieltjes.

Ik zal niet zeggen dat jouw regeltjes niet kloppen, maar ze zijn wat te simpel voor de hedendaagse CAM- en VHM-realiteit om ze in grote dikgedrukte letters weer te geven. Doet U mij maar FSWizard op m'n telefoon ipv een rekenlineaal; het is geen 1928 meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door Quepee »

Inderdaad een handige App bedankt hiervoor !

En een stagiar van de LiS die weet wat snijsnelheid is moet ik nog tegenkomen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 31 okt 2023 15:20 Doet U mij maar FSWizard op m'n telefoon ipv een rekenlineaal; het is geen 1928 meer.
't is inderdaad geen 1928 meer.. maar elke keer je streelteel uit je zak graaien, em aanzetten/unlocken om dan met je vette fikken een paar gegevens in te moeten toetsen?.. dat vind ik dan weer omslachtig...
een rekenlineaaltje heeft als voordeel dat je met 1 keer schuiven naar de snijsnelheid voor een bepaald materiaal meteen alle toerentallen voor alle diameters frezen kan aflezen.. (dat is nog steeds een voordeel van de "Gokstok")
'k had ooit op mijn werk een Kartonnen rekenliniaaltje van Kennametal, en die bewaakte ik met mijn leven.. Mijn collega's snapten niets van dat ding.. dus lag ie altijd op mijn werkbank of op de Lessenaar bij de Freesbank..
't belangrijkste is toch wel dat je weet, of snel kan opzoeken welke gereedschappen welke snijsnelheden mogen hebben, en hoeveel je per snijkant voor kan zetten..
Sommige mensen houden nog vast aan Vuistregels uit 1928, zoals Volle breedte van de frees, niet dieper dan ¼D, maar die kunnen met huidige gereedschappen naar het rijk de Dinosauriërs verwezen worden.. ooit getest met een Ruwfrees.. 1½D diep Vol materiaal.. gereedschapsstaal (1.2379), Voeding 500 mm/min, Snijsnelheid 180 m/min.. :shock:
aan de ene kant.. schrijf ik zelf software om mijn machines makkelijk "aan de machine" te kunnen programmeren.. aan de andere kant, heb ik niet veel met al die Electronische hulpmiddeltjes.. of ze moeten... (IDEE!! Even opschrijven) Deel uitmaken van je Programmeersoftware..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 31 okt 2023 19:08 't is inderdaad geen 1928 meer.. maar elke keer je streelteel uit je zak graaien, em aanzetten/unlocken om dan met je vette fikken een paar gegevens in te moeten toetsen?.. dat vind ik dan weer omslachtig...
Voor het merendeel van de mensen hier op het forum zijn er zijn grofweg 3 situaties:

1) Je gebruikt CAM om je G-code te maken. Dan doet die CAM de snijsnelheid/voeding berekening voor je. Of je gebruikt iets als FSWizard of G-Wizard want je zit toch comfortabel achter je PC-tje met een bakje warm bonensap ernaast (of festivalsinas als de zon al lang onder is). Dat zal voor velen, zo niet de meesten hier >95% van de freesklussen zijn.

2) Je werkt aan de machine, maar met materiaal en gereedschap wat je al vaker in handen hebt gehad. Dan weet je wel hoe hard je moet draaien en voeden om het lekker te laten lopen.

2a) Weet je dat nog niet omdat je onervaren bent, pak dan de gegevensbladen van de frees/beitel in kwestie erbij, kijk wat de fabrikant aanraad, gebruik de echte formules om je toerental en voeding uit te rekenen, en vraag het hier op het forum als je het niet snapt. En start daarna eens die FSWizard/G-Wizard op en speel met uitsteeklengte en radiale aangrijping om te kijken wat de invloed is op je parameters. Sorry voor het huiswerk, maar die basis moet je wel hebben.

3) Je werkt aan de machine, met nieuw gereedschap of onbekend materiaal. Of het loopt niet lekker en je wil bevestiging hebben dat je wel goed bezig bent. Dat komt, euh, 1x per week voor ofzo? Nou, dan pak ik die streeltegel wel. Mijn streeltegel heb ik in een fractie van een seconde ontgrendeld, een appje opstarten is 2 tikjes, en als-ie daarna onder de snijolie zit hou ik 'm samen met de klauwtjes onder de kraan en poets ik 'm schoon. Toch een voordeel boven een kartonnen rekenlineaaltje.
Sommige mensen houden nog vast aan Vuistregels uit 1928, zoals Volle breedte van de frees, niet dieper dan ¼D, maar die kunnen met huidige gereedschappen naar het rijk de Dinosauriërs verwezen worden.. ooit getest met een Ruwfrees.. 1½D diep Vol materiaal.. gereedschapsstaal (1.2379), Voeding 500 mm/min, Snijsnelheid 180 m/min.. :shock:
En die parameters waren jou verteld door het rekenlineaalje?

Integreren in je besturing is inderdaad ook prima te doen (ik zou een tabbladje extra kunnen maken met die FSWizard erop), maar ik heb het aan de machine zo zelden nodig dat ik dan maar even de streeltegel pak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door Kjelt »

Om ook nog een duitje in het zakje te doen.
Dan heb je de snijsnelheid berekend , loopt je programma, dan blijkt je zelfgebouwde frees van een paar honderd kg aluminium geen professionele 4tons ijzer machine stabiliteit te hebben :mrgreen:
Kortom beginnen met een proefstukje , low feedrate en opschroeven tot het zingt, er spanen af vliegen en als het gaat klagen/janken daar zeker 10% onder blijven.
Dat kan geen enkele calculator, jouw machine beperkingen weten ;-)
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door keesfrees »

Inderdaad, theorie en praktijk.
Je kunt voor de test een stuk vd rand van een plaat af frezen en dan steeds een beetje meer.
( tot dat het freesje breekt en dan iets minder :-> )
En vergeet niet dat de ideale afname per tand alleen gehaald wordt op de (lange) rechte stukken, in de bochten zeker niet.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool om snijsnelheid te berekenen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon opvoeren tot ie knapt en de volgende keer 20% lager gaan zitten. :mrgreen:
Zo heb ik dat 30 jaar (of zo) geleden bij Elvis3 op het werk laten zien, hadden net een nieuwe machine.
Had nog een Dormer boor 8 over van een demo. Stuk goed staal in de machine, programma met tig gaten naast elkaar voeding 5x veel te hoog.
Nu gaan we boren. Elk gat de % knop een stap omhoog. We kwamen echt veel hoger uit dan iedereen voor mogelijk gehouden had. De baas is gelijk nieuwe boren gaan halen. :lol:
En in de regel interesseert het me geen biet, als m'n werk maar goed is en ik niet teveel frezen slijt. Zal best dat de freestijd de helft korter kan, daar heb ik niet zoveel aan. Frezen is bijzaak voor veel Lissers ;-) . Als het productie wordt kun je het beter uitbesteden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie