Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik vind die manier om ze op spanning te zetten met 3 Blokjes van gelijke breedte wel een mooie manier., zo kun je de bekjes over de volle lengte bewerken..

En,
hfjbuis schreef: 11 okt 2023 13:49 Ik vond een voor mij nieuwe manier om de runout van een 3 klauw te verminderen. De bekken worden niet geslepen maar met een binnendraaibeitel bewerkt.
Waarom slijpen als je het ook kan draaien.. Ik weet het, het bewerken van gehard staal is niet zo gangbaar onder hobbyisten, Persoonlijk ben ik er niet zo bang voor.. 'k heb op mijn freesbankje al eens gaten 8H7 staan frezen, in een geharde slijpklem.. gewoon met een Sühner spindeltje..
op mijn horlogemakers draaibankje, ben ik ook al wat gehard staal te lijf gegaan.
VHM gereedschappen, op de draaibank bij voorkeur inserts, omdat die gesoldeerde hardmetalen plaatjes doorgaans niet zo heel hard zijn, of te bros.
een Binnendraaibeiteltje met een insert daar kun je tot pak em beet 60 HRc wel mee bewerken.. snedediepte, 0.05-0.1 mm, rustig voeden..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Ik zou de blokjes van staal maken om indrukken door het klemmen te voorkomen. Ook een beetje smaller zodat de radius op de bekken ook kleiner wordt.

Hij merkt op dat niet alleen zijn bekken versleten zijn maar ook de schijf achter de bekken en dat de minste runout is op de diameter waar de bekken geslepen zijn.

Mijn eerste ervaring met beitelplaatjes was het uitdraaien van een gehard stalen bus op de kleine HBM. Het waren de eerste blauwe spanen die ik op dat ding gemaakt heb. Het ging met een alie 7 mm beitelhouder en beitelplaatje van samen € 10,--. Na dit klusje was de snijkant van het beitelplaatje op. De HSS beitel die ik als eerste probeerde kon er amper een krasje in maken en was al bot bij de eerste pass.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Hessel Oosten »

Cliff Hall, een zeer ervaren precisie metaalbewerker van het leerzame kanaal Threadsexpress,
https://www.youtube.com/@Threadexpress/videos

noemt als nadeel van uitdraaien t.o.v. slijpen (los van het verschil in "fijnheid") de grotere hoeveelheid materiaalafname bij uitdraaien.

Als de bekken een oppervlakte harding /case hardening hebben gehad, ben je dus (nog) sneller door het geharde deel heen en aan zachte bekken heb je in -deze- situatie natuurlijk niks.

https://www.youtube.com/watch?v=EoqOypLm4dI

Hessel
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door XL500SZ »

hfjbuis schreef: 11 okt 2023 16:19 Ik zou de blokjes van staal maken om indrukken door het klemmen te voorkomen.
Volgens mij is het juist beter met kunststof blokjes, die drukken wat in en vangen eventueel verschil/speling op van de klauwen.

2 bijkomende voordelen, je kunt gewoon door het kunststof heen draaien dat binnen de klauw uit steekt; en mocht er een blokje uit vliegen is het geen stalen projectiel door je werkplaats.

Mijn kennis komt uit het volgende filmpje, vanaf een minuut of 15.

Heb zelf alleen last met goede wisselplaatjes vinden die tegen onderbroken snede kunnen.


Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Onderbroken snedes zijn altijd de achilleshiel voor snijgereedschappen, en hoe harder, hoe brosser..
Wat ik zelf wel gedaan heb voor het bewerken van gehard staal is een negatieve fase aan de snijkant maken, een Negatieve spaanhoek zeg maar..'t klinkt gek, maar Keramische snijplaatjes hebben dit ook.. en met Keramiek heb ik heel wat gehard staal weg staan pellen in mijn leven..'
Het maakt de snijkant ook minder dun, wat ook weer beterder is
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door WillyH »

Geen YouTube video, maar toch een opmerkelijke 17 sec. clip op Reddit die ik hier wil delen.
https://www.reddit.com/r/CNC/comments/1 ... insertion/
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Met veel bewegende assen kun je aardig wat uitdagingen oplossen. Ook de kosten zijn dan een uitdaging. Desalniettemin, mooi om te zien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Heel mooi, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als er iets fout gaat :shock:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Als je Engels verstaat red je het niet met deze man, maar alles wat ie deed was voor een techneut de moeite van het bekijken waard:
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Etch Anything, Even Diamond.

When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Hobby 1000watt laser cnc



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Bouw een aluminium smeltoven van een oude elektrische gloei kook plaat, hele duidelijke bouw video



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

Schroefdraad tappen in een walnoot 8)

Is geen titanium of desmodromische klep maar toch gewoon 'nuts' ;-)

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ook gezien vandeweek.. nou zit ik te denken.. als je dat in een Noot kan frotten.. maak em iets groter, en print een mooie platte behuizing.. dat zou toch ook een gaaf speakertje opleveren?..
Ik heb ook al mooie oplossingen gezien van mensen die een Psion Toetsenbordje met Bluetooth gemaakt hebben om hun mobiele telefoon van een Toetsenbord te voorzien.. als ware het een moderne interpretatie van de Psion 5, maar dan goedkoper dan een Planet Computers AstroSlide
Plaats reactie