Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

De machine staat eindelijk in de schuur! Even snel aangesloten en wat bewegingen gedaan. Nu wilde ik de chiller/koeler gaan vullen, nu blijkt de dop van de drainage te missen... :shock: Heb de verkoper om te checken of hij hem nog heeft liggen, maar als dat niet het geval is... kan ik zo'n dop los bestellen?

Zo te zien is 3D printen ook een optie… neem aan dat ie ook op de CW-3000 past:
https://cults3d.com/en/3d-model/tool/cw ... -drain-cap
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

Nu dat de chiller werkt, heb ik de spindel er in gehangen en aangesloten. Als ik de spindel nu aan zet begint de VFD op te lopen en stopt ie met een fout code. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het is een Vevor VFD.

Afbeelding

OC staat voor ‘over current’?

EDIT: even de manual er bij gepakt... OC -u staat voor 'Acceleration overcurrency'

Net even naar de waarde gekeken... hij staat op 10S
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door hfjbuis »

De 10 seconden zijn waarschijnlijk 10 ms. Dat is de tijd die de spindel nodig zal hebben om op xxx RPM te komen. Die kun je, zeker om te proberen, best flink hoger zetten (1000). Is het daarmee opgelost, dan kun je hem weer verlagen.
Acceleratie kost vermogen en kan een stevige stroom piek geven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 10 nov 2023 18:47 De 10 seconden zijn waarschijnlijk 10 ms. Dat is de tijd die de spindel nodig zal hebben om op xxx RPM te komen. Die kun je, zeker om te proberen, best flink hoger zetten (1000). Is het daarmee opgelost, dan kun je hem weer verlagen.
Acceleratie kost vermogen en kan een stevige stroom piek geven.
Ik snap m... heb hem op de hoogste waarde/langzaamste tijd gezet (650), maar ook dan hetzelfde probleem. Kan het zijn dat alles bij elkaar teveel stroom trekt?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door hfjbuis »

Het is een dikke (buitenmaat) 2.2kW spindel, die trekt wel wat stroom bij het starten. Op de VFD moet je (denk ik) ook de maximale stroom instellen samen met wat andere parameters. De VFD instellingen moeten passen bij de aangesloten motor.

Je zou eens kunnen proberen op een lagere snelheid. Als ik het goed begrepen heb, heb je een werkende freesmachine gekocht. Dan zou de VFD toch ook ingesteld moeten zijn!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 10 nov 2023 22:16 Het is een dikke (buitenmaat) 2.2kW spindel, die trekt wel wat stroom bij het starten. Op de VFD moet je (denk ik) ook de maximale stroom instellen samen met wat andere parameters. De VFD instellingen moeten passen bij de aangesloten motor.

Je zou eens kunnen proberen op een lagere snelheid. Als ik het goed begrepen heb, heb je een werkende freesmachine gekocht. Dan zou de VFD toch ook ingesteld moeten zijn!
Ik wil best wat instellingen nalopen, ik heb alleen nog nooit met een VFD gewerkt… Ik heb hem werkend gezien bij de verkoop, dus hij zou goed ingesteld moeten staan. Maar ik heb geen idee of het goed ingesteld staat natuurlijk.

Kan iemand een suggestie geven van aantal instelling/parameters die ik kan nalopen?
Ik zal eerst eens zoeken naar de ‘maximale stroom’

Pn 02:
initial startup frequency by panel or other method

Pn 10:
Maximum runtime frequency with range: 000.10Hz - 400.00Hz

Pn 12:
Motor rating frequency with range: 000.10Hz - 400.00Hz

EDIT: even een aanvulling, als ik de spindle start (ingesteld op 160Hz) dan begint ie te lopen van 0 tot +/- 90 Hz voordat ie de stopt en de foutmelding geeft.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zelfbouw CNC aangeschaft

Bericht door remon_v »

Het is al opgelost… de W draad was losgekomen, waarschijnlijk tijdens transport. :oops:
Plaats reactie