Kogellagers voor MGN12

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Kogellagers voor MGN12

Bericht door ocf81 »

Ik moet wat 3/32" kogels hebben voor MGN12 wagentjes. Ik ben echter niet zo bekend met deze markt en ik weet dus ook niet waar ik zoiets zou moeten halen. Bij indi.nl kost een zak van 500 kogellagers €66.55. Dat is mij wat te gortig als ik er maar ca. 10 nodig heb. Sowieso lijkt 13 ct. per kogel mij wat aan de hoge kant, maar wellicht heb ik dat bij het verkeerde einde.

Heeft iemand nog tips voor adressen waar ik dit soort kogels in kleinere hoeveelheden kan krijgen, eventueel wat schappelijker geprijsd?
¡Onafhankelijk denker!
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door JoepS »

https://www.mcmaster.com/products/bearing-balls/
Maar of ze (goedkoop) naar Nederland verzenden weet ik niet
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door ocf81 »

JoepS schreef: 11 nov 2023 19:07 https://www.mcmaster.com/products/bearing-balls/
Maar of ze (goedkoop) naar Nederland verzenden weet ik niet
Dank voor de suggestie. Ik weet het niet zeker, maar mijn inschatting is dat de verzendkosten dan meer zullen bedragen dan de besparingen.
¡Onafhankelijk denker!
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door JoepS »

Hier dan?
https://www.lager-techniek.eu/kogels?start=24

Ik zoek met google op "lager kogels"

Edit: Of google naar "2,381mm kogels"

https://www.atd.nl/kogel-chroomstaal-g2 ... -mm-11561/

Edit 2: Op ali kan het vast nog goedkoper, maar dan duur het even voordat je het binnen hebt.
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door ocf81 »

Ja, dat lijkt me qua totaalprijs wel een stuk behapbaarder. Bedankt voor de link!
Maar wat ik mij nu afvraag is of 15ct voor een balletje van een maar mm³ echt redelijk is?
¡Onafhankelijk denker!
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door xander janssen »

ocf81 schreef: 11 nov 2023 19:21 Ja, dat lijkt me qua totaalprijs wel een stuk behapbaarder. Bedankt voor de link!
Maar wat ik mij nu afvraag is of 15ct voor een balletje van een maar mm³ echt redelijk is?
Ligt eraan, als je halfweg de maand al geld tekort komt om eten te kopen wel, als er een machine van vele duizenden euro's op stil ligt niet.

Typisch zie ik (ben zelf wat kogellagers aan het bestellen voor een project) dat kogellagers enkele euro's tot enkele tientallen (uitschieters naar honderden) euro's kosten bij de verschillende gerenommeerde merken. Als ik bij de goedkopere versies dan tel hoeveel kogeltjes daarin zitten en dat maal 15ct doe, kom ik toch al een stuk richting de prijs, rekening houdend dat er ook nog een binnen- en buitenschaal bij moet. Ordegrootte lijkt me 15ct / stuk niet echt verkeerd.

Je kunt ook kijken of je ergens een goedkoop/gratis kogeltaatslager kunt vinden waarin de juiste kogeldiameter zit en deze eruit te halen. Echter gezien de hoeveelheid zoekwerk (kost ook geld) lijkt me dat niet te lonen.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door André-R »

Ik heb wel eens wat gevonden bij Lagerboer.nl
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ocf81 schreef: 11 nov 2023 19:21 Maar wat ik mij nu afvraag is of 15ct voor een balletje van een maar mm³ echt redelijk is?
Denk je dat bij alles wat je koopt?

Kopje koffie in het restaurant kost ook geen €0.28 van het koffie padje wat ze gebruiken, water is ook zo duur niet.
En die kogeltjes worden ergens in een fabriek gemaakt. Stel even dat dat niets kost.
Vervolgens transport naar Europees handelspunt, dan leveren naar eindverkoper, dan moet er dus een bakje in een magazijn staan waar ze terug te vinden zijn, dan komt jouw wereld order binnen, wordt er een orderbon geprint, magazijn medewerken gaat kogeltjes zoeken, stopt die in een envelop, adresetiket er op, in de post container. Ondertussen zit ik al op €30.- overhead kosten minimaal.

Je kunt ze natuurlijk ook zelf maken. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door ocf81 »

Dat snap ik ook wel, maar dat is voor 95% geautomatiseerd
En de kosten per balletje zijn denk bij lange na geen €15ct. Het feit dat je ze in de VS voor 40% minder kan krijgen versterkt dat beeld bij mij. Transport uit Azië naar de VS is ook niet gratis...
¡Onafhankelijk denker!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ocf81 schreef: 12 nov 2023 12:55 Dat snap ik ook wel, maar dat is voor 95% geautomatiseerd
En de kosten per balletje zijn denk bij lange na geen €15ct. Het feit dat je ze in de VS voor 40% minder kan krijgen versterkt dat beeld bij mij. Transport uit Azië naar de VS is ook niet gratis...
Tsja, die automatisering moet ook terugverdiend worden, en in Amerika moeten ze gewoon harder werken voor hun geld.
Wij Europeanen zijn gewoon een stelletje geldwolven. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door Kjelt »

ocf81 schreef: 12 nov 2023 12:55 Het feit dat je ze in de VS voor 40% minder kan krijgen versterkt dat beeld bij mij. Transport uit Azië naar de VS is ook niet gratis...
Hangt er vanaf welke kwaliteit, welk materiaal.

Op YT filmpje van JBWorxStudio gezien die zijn lineaire wagens reballed.
Hij kocht ze bij de firma hieronder omdat deze zeer precies en kwaliteit hoogwaardig is.
Het hangt van de afmeting af tussen de $0.14 tot over de $1 per stuk :shock:
Kun je beter een nieuw wagentje kopen.

https://www.precisionballs.com/catalog/ ... 003a7e265a
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door Kjelt »

3/32 is 2.38 mm
Grade 100 roestvast staal $7.50 per stuk :shock: ;-)

Afbeelding
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door tuonov4 »

700 stuks voor 11 euro ex BTW, kan je er nog eens 1 laten vallen :)

https://www.superspark.nl/shop/fietscom ... gKdz_D_BwE
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: Kogellagers voor MGN12

Bericht door ocf81 »

Inmiddels de balletjes besteld bij ATD. Iedereen bedankt voor de reacties :thumbsup:
¡Onafhankelijk denker!
Plaats reactie