Stepover bij spoilboard vlakken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door deepred_tv »

Na een zoekactie op het forum hier dan toch maar een vraag:

Ik ben mijn mdf spoilboard aan het vlakken. Ik gebruik nu 50% stepover. Dus met een frees van 3 cm een stepover van 1.5 cm. Kan dat minder? Want het duurt zo lang…
Het resultaat qua vlak-heid (is dat een nl woord?) ben ik heel tevreden mee. Ik voel helemaal geen randje. Heel fijn.

Wat wel vervelend is dat het mdf licht kromtrekt. De hoekjes zijn iets omhoog gaan staan. Mijn plan is nu om de hoekjes vast te zetten met lijmklemmen, nog 2 mm van het spoilboard af te halen en het dan om te draaien. Dan moet het wel perfect vlak zijn.

Ja, ik zal als de frees langs een lijmklem komt deze even loshalen en de plaat met de hand goed tegen m’n tafel aanhouden. Om dit proces goed mogelijk te maken laat ik het buitenste randje lekker langzaam uitvoeren.

Hoor graag jullie input! Alvast dank.

Groet,

Manuel
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door clements »

hi.
is gewoon gas geven totdat je niet meer tevreden bent met het resultaat. MDF is hardgeworden stof.
ik weet niet hoe je bed eruit ziet, maar ikzelf ben er op uitgekomen om de boel met een paar schroeven vast te zetten. Wel diep genoeg dat je deze niet raakt.
met de hand de boel naar beneden houden gaat goed, totdat het fout gaat...
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door serum »

Geen idee hoe hard je machine kan en hoe stabiel je machine is, maar in MDF kan je echt gas geven. stepover mag ook gerust 2,95 zijn hoor.
MDF is harder op de buitenkant dan in het midden, als je de harde buitenkant weghaalt, heb je onbalans in je plaat, dan gaat hij doorgaans wel kromtrekken.

Ik heb mijn MDF spoilboard ook vaak krom door het vacuum dat ik erdoor trek; dan is de ene kant gewoon vochtiger dan de andere kant en trekt hij zo krom als een hoepel. Ik draai dan het spoilboard om en frees dan weer een paar platen, hij is dan zo weer recht/vlak.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door Arie Kabaalstra »

deepred_tv schreef: 11 dec 2023 11:13 Dus met een frees van 3 cm een stepover van 1.5 cm. Kan dat minder? Want het duurt zo lang…
Tuurlijk kan dat minder, maar dan duurt het nog langer...

Wat van belang is, is dat het totaal volume verspaand materiaal een beetje constant blijft.. als ik zou moeten vlakken met een Frees van 30 mm, Mwah.. even uitgaande van een Wisselplaten freesje.. dan moet je er minimaal 0.8 mm aftrekken vanwege de radii aan de wisselplaatjes, anders krijg je wel randjes op je plaat, je komt dan effectief op 29.2 mm. ach.. 25 zal ook wel gaan.. heb je nog een paar milimeter overlap..

"Gang is alles!"
deepred_tv schreef: 11 dec 2023 11:13 Wat wel vervelend is dat het mdf licht kromtrekt. De hoekjes zijn iets omhoog gaan staan. Mijn plan is nu om de hoekjes vast te zetten met lijmklemmen, nog 2 mm van het spoilboard af te halen en het dan om te draaien. Dan moet het wel perfect vlak zijn.
Ja.. dat heb je met "Veredeld Karton"
Ja, ik zal als de frees langs een lijmklem komt deze even loshalen en de plaat met de hand goed tegen m’n tafel aanhouden. Om dit proces goed mogelijk te maken laat ik het buitenste randje lekker langzaam uitvoeren.
Eh... "Don't put your fingers where you wouldn't put your Pecker"

Hoe ligt je spoilboard vast op de machine?.. dat moet voldoende zijn..

'k heb zelf ook een Spoilboard.. met verzonken boutjes trek ik die op mijn machine, en zolang ik de boutjes niet raak als ik er een haartje afschil... kan ie nog even mee.. NO Way! dat ik tijdens het frezen mijn Fikken in de machine steek..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door andrefc101 »

Ik vlak mijn spoilboard met een 100mm frees, overlap 95%, en met een gang van 20 mtr/min. opschieten dus ;-)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door Quepee »

Wat is een spoilboard ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door hainjedaf »

Een plaat verspilbaar materiaal op het bed je router/frees waar je je werkstukken op bevestigt.
Daar mag je doorheen frezen zonder je bed te beschadigen.

Als je er doorheen freest, kun je het vlakken voor de volgende klus.

Als het spoilboard opgebruikt is, leg je een nieuwe op je bed.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door Quepee »

Ahh oke duidelijk.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef: 11 dec 2023 18:47 Als het spoilboard opgebruikt is, leg je een nieuwe op je bed.
Oh.... noem je dat zo..... :lol: Daar ben ik een groot voorstander van ;-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 11 dec 2023 19:00
hainjedaf schreef: 11 dec 2023 18:47 Als het spoilboard opgebruikt is, leg je een nieuwe op je bed.
Oh.... noem je dat zo..... :lol: Daar ben ik een groot voorstander van ;-)
Nee Andre, niet DAT bed :mrgreen: :lol: 8)

Dan denk ik meer aan (satijnen) lakens
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door deepred_tv »

Goed, het vlakken van m’n spoilboard is gister helemaal fout gegaan. Het was een mdf plaat van 255 x 170 cm en 18 mm dik. Vooral door de breedte een exotisch formaatje. Ik moet het ook laten leveren. Erg jammer allemaal want dat is een dure grap.

Om het proces te versnellen heb ik de feed rate naar 3000mm/pm, spindle rpm naar 20000 en de cut depth naar 3 mm veranderd. Ik heb de overlap laten staan maar begrijp nu dat ik deze ook nog iets kan verkleinen. Dat ga ik de volgende keer toepassen. Bedankt voor de tips!

Voor ik gister begon met frezen heb ik wat zware stenen op het spoilboard gelegd en m’n vacuüm pomp aangezet. Toen bleek dat als de vacuüm eenmaal z’n werk deed, de stenen niet meer nodig waren. Ik heb toen het frezen gestart maar ergens midden in het process bleek het vacuüm toch niet sterk genoeg en schoot m’n spoilboard los met een flink hoogteverschil tot gevolg.

Afbeelding

Ik heb de boel toen nog proberen te redden met lijmklemmen en stenen maar dat lukte niet. Ik wil liever niet boren in mijn vacuüm tafel. Vandaar dat ik met stenen en lijmklemmen in de weer ben. Enfin, eind deze week, begin volgende week een nieuwe poging.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door Oscar f1 »

MDF is soms best lastig materiaal,
opvallend is dat de buitenkant een andere samenstelling heeft dan de binnenkant.

Ik smeer zelf vaak een laagje epoxy over het spoilboard,
dan hoeft er minder af en wil het ook minder kromtrekken.
Die epoxy zuigt er helemaal in.
Maar als je vacuum door je mdf heen trekt is epoxy geen goed idee lijkt me.

Er zijn ook zeer verschillende kwaliteiten MDF dat merk je pas
als je het bewerkt en schildert.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stepover bij spoilboard vlakken

Bericht door serum »

Ik heb een redelijke vacuümpomp, 280m3 bij -950mbar, bed is 1500x3050, maar als je MDF wilt vlakken moet je toch met de verschillende zones per keer werken. Anders krijg je hoogteverschil door het verloop van je onderdruk als je het gaat vlakken. En het trekt zo krom als een hoepel zoals ik eerder zei.. geen feestje.

Doe jezelf een lol en pak 3mm mdf/hdf. Ik gebruik niets anders meer. De platen die ik tot nu toe gebruik zijn mooi vlak. Nadeel is dat je er niets op kan schroeven, voordeel is dat ik toch alleen maar met vacuüm werk en niets vast hoef te schroeven. (En dat je het plaatje gewoon aan twee kanten kan gebruiken). Ik frees er max 0,1mm diep in, draai je hem om dan dicht de rubberen pees het weer af.

Geen idee of je vacuümpomp dat trekt. Zijkanaalpompen hebben eerder een redelijke flow dan onderdruk. Bij --230mbar mag je met een 1 traps variant al blij zijn. En bij --230 houd je nagenoeg geen flow over en dat nekt je.
Plaats reactie