KiCad vraagjes

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lui, ik ben momenteel weer in de PCB voor een Matrix Toetsenbord gedoken, teneinde een CNC Bedieningspaneel te kunnen maken.

Ik heb een raster aangemaakt van 96 Toetsen ( 8 Rijen, 12 Kolommen, Keurig volgens het boekje 't schema getekend, Annotaties gemaakt, Footprints toegewezen, en de PCB aangemaakt.

Dan krijg je je tekenscherm met alle toetsen erop, en het Rat's Nest, ofwel alle verbindingen in witte lijntjes, en dan is het je taak om alle paden te maken.
Nou lukt dat ook wel, maar een Toetsenbord is geen Keurig paneeltje van 8 x 12 toetsen.. dus moeten er schakelaars verplaatstworden, de Functietoetsen moeten een stukje omhoog,de Shift (op de eerste kolom) is 2 toetsen breed, dus moet de schakelaar opgeschoven worden..

Hoe kan ik mijn schakelaars verschuiven, zodanig dat de getrokken sporen eraan vast blijven zitten?, want dat zou het een stuk makkeljker maken tenslotte,Als ik een Pad versleep, dan blijft het een pad, en loopt het keurig om de andere "pads"
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Tolp2 »

Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 13:43 Hoe kan ik mijn schakelaars verschuiven, zodanig dat de getrokken sporen eraan vast blijven zitten?, want dat zou het een stuk makkeljker maken tenslotte,Als ik een Pad versleep, dan blijft het een pad, en loopt het keurig om de andere "pads"
Niet... Je kan met de knop ook traces selecteren en dan schuiven die ook mee. Alleen ergens ga je in mijn ervaring altijd een gat krijgen, die je daarna moet opvullen met een stuk trace.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. weten we dat ook weer.. Knap Kødt dat het niet zo werkt.. maar goed.. dan knopsel ik gewoon handmatig verder.. 't Rat's nest zal me wel moeten redden.. :lol:

Ik was in QCad ook al een eind gekomen, maar daar moet je elk lijntje van een Spoor apart bewerken.. da's nog meer werk.. een Pad verslepen om em weer vast te knopen aan een Knop is dan minder werk..

'k heb bedacht dat ik met slim plaatsen van de knoppen, en gebruik maken van de Interne verbinding tussen de pootjes van een 12 mm TactSwitch, een Matrix Keyboard kan maken met de sporen aan één zijde.. 2 zijden is makkelijker, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan.. moeilijk qua bewerken dan.. de Fabricage is dan wel weer stukken eenvoudiger.

Ik kan nu bij wijze van test gewoon een stuk enkelzijdig verkoperd Printplaat op de machine kleven, en daar even met een Frees overheen fietsen, om sporen en gaatjes te krijgen, dan de gaatjes even doorprikken op de Kolomboor, Schakelaars erin drukken, en even ferm de Soldeerpook hanteren..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ander Vraagje..

Hoe breed maak ik mijn Sporen?.. default in KiCad is 0.25 mm, Maar dat vind ik een beetje dun.. zeker als ik het ga frezen.. is 0.5 een goed idee?.. en moet ik eenzelfde afstand tussen de sporen aanhouden?..

de boel komt met een Pokeys verbonden, da's USB, dus er lopen geen hoge stromen, en al helemaal geen hoge spanning tenslotte.
'k heb de Grid in Kicad nu op 17.78 mm ingesteld, da's 700mills, ofwel 7 gaatjes op een gaatjesprint.., dat maakte het makkelijk om alle toetsen keurig op een Grid uit te lijnen, op die manier past het allemaal niet te krap op een printplaat van 20 x 30 Cm, de grootste maat die ik kon vinden..
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Tolp2 »

Met frezen op mijn machine hield ik 0,5 mm track width aan. Dit zorgt er voor dat als de printplaat niet helemaal recht is, dat je dan in ieder geval wat over houd. Wellicht wil je ook de pads vergroten, want bij frezen vallen die ook wel eens wat kleiner uit.

Mijn ervaring is dat de printplaat nooit recht is....
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: KiCad vraagjes

Bericht door keesfrees »

Interessant.
Maar,
Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 14:48 met een Frees overheen fietsen, om sporen en gaatjes te krijgen, dan de gaatjes even doorprikken op de Kolomboor
Waarom niet boren met de freesmachine ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 13 dec 2023 18:08 Waarom niet boren met de freesmachine ?
Omdat ik een Grote Vacuumtegel op mijn machine heb liggen, en daar wil ik geen gaatjes in, die machine (niet de Beagle) is niet zo heel zuiver..de Vacuumplaat is gevlakt,op de machine, dus daar zal het niet aan liggen, maar:
Tolp2 schreef: 13 dec 2023 17:33 als de printplaat niet helemaal recht is,
Wat ze dus meestal ook niet zijn.. dan hou ik inderdaad wat over..

Voorlopig ligt er nog geen plaat op de machine, Dus is er nog geen man overboord, maar ik heb't liefst dat "iedereen goed kan zwemmen" zodat ik niet bij voorbaat al de Sloepen uit moet zetten..

'k heb op de Beagle al eens wat kleinere printjes gemaakt, dat is verder niet heel spannend.. die had ik gewoon met Dubbelzijdig Tape op een Spoilboardje geplakt, met wat schruufkes eromheen, om er voor te zorgen dat ie ook niet zou verschuiven..

De eerste, die ging uiteraard de mist in.. 'k was vergeten het ontwerp te spiegelen in QCad, dus.. de Pins van de 10Pins BoxHeaders zaten op de verkeerde sporen.. niks an te doen.. uithuilen, en opnieuw beginnen..

Hoe groot moet een Pad zijn?.. de gaatjes voor de TactSwitches zijn ø1 mm, is een Pad van 2 mm dan voldoende?.. zet ik ze voor de zekerheid op 2.5?..
Ik denk dat ik met sporen van 0.5 wel uit de voeten kan?

Als de dikte niet te veel variëert, dan durf ik het wel aan.. Geen Gaatjes doorboren in de CNC maakt ook dat de Vacuumtafel ook geen valse lucht trekt.
De pomp is een zuigertype, niet een heel hoog debiet, maar wel een hoog Vacuum, 't duurt meestal een seconde of 8 eer ik een plaat uit de machine kan halen..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: KiCad vraagjes

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 19:21
keesfrees schreef: 13 dec 2023 18:08 Waarom niet boren met de freesmachine ?
Omdat ik een Grote Vacuumtegel op mijn machine heb liggen, en daar wil ik geen gaatjes in,
Dat had ik al bedacht als mogelijk probleem in deze.
Oplossing, leg er een plaatje 3mm MDF onder.
Rondom vastplakken met breed plakband.
Zal ik wat opsturen, geef de maten maar.
NB. niet te verwarren met lakboard en andere platen die een dichte laag er op hebben.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Plaatje "Veredeld karton" kan ik hier locaal ook wel scoren.. dat zal het probleem niet zijn.. 't is alleen dat ik die stofbende niet in mijn werkplaats wil hebben..'t is redelijk stofvrij, omdat ik ook de laatste tijd weinig werkbanken heb gebouwd, maar Beukenhoutstof is minder erg, en mijn schuurmachine heeft een afzuiging die goed werkt.

'k zit alleen momenteel met die Grids.. als ik de toetsen rangschik op een 17.78 Raster, dat gaat allemaal lekker en makkelijk, maar als ik dan terugga naar een 100 mill grid, dan staat er niets meer op zijn plaats, en ik krijg het ook niet op z'n plaats!..

in QCad werkt dat wel, maar zijn mijn Annotations ineens compleet verschaald, zo klein, dat ik ze niet meer kan selecteren... Ik geef het even op voor vandaag!.. ik ga een biertje pakken!🍻
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: KiCad vraagjes

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 22:47 'k zit alleen momenteel met die Grids.. als ik de toetsen rangschik op een 17.78 Raster, dat gaat allemaal lekker en makkelijk, maar als ik dan terugga naar een 100 mill grid, dan staat er niets meer op zijn plaats, en ik krijg het ook niet op z'n plaats!..
Na het plaatsen van componenten kun je ze fixeren of locken op die plek, dan blijven ze daar staan en verschuiven niet meer.
Ik zou je aanraden om de print bij JLPCB te laten maken, dat kost zo ongeveer niets, het verzenden maakt het duur maar is ook niet schrikbarend en de kwaliteit die je krijgt is echt super. Mits je aangeleverd ontwerp goed is natuurlijk.
Zelf frezen en boren is en blijft spielerei en beperkt je ook nog eens stevig in de mogelijkheden.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: KiCad vraagjes

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 22:47 Plaatje "Veredeld karton"
Dat ken ik niet, maar dat zal ook werken, als het maar lucht door laat.
Arie Kabaalstra schreef: 13 dec 2023 22:47 't is alleen dat ik die stofbende niet in mijn werkplaats wil hebben.
In dit geval zou je er alleen minimaal in boren, je freeswerk maakt ook stof, dus dat beetje vind je niet terug.

En, 3mm MDF is hier echt perfect voor maar is niet in de bouwmarkt verkrijgbaar, voor zo ver ik weet , ik kom daar echt bijna nooit meer. Maar 6mm doet het ook.

Maar, en, je redt je wel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Swake »

benkr schreef: 13 dec 2023 22:57Ik zou je aanraden om de print bij JLCPCB te laten maken
+1 voor deze. Dubbelzijdig kost niets extra. Belettering is ook inbegrepen. Daarboven is het resultaat een miljoen keer beter dan het gepruts thuis.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet niet hoor, maar volgens mij zit je vreselijk ingewikkeld te doen. Die schakelaartjes hebben niet per ongeluk een ingebouwde 'via', gebruik die dan.
Even een opzetje, terwijl ik koffie drink, kun je uitbreiden zover je wilt, horizontale en vertikale verbinding en je houd nog ruimte over om extra sporen te leggen voor als je ergens nog een ledje oid wilt.
En ik zou gewoon SMD schakelaartjes pakken, hoef je niet te boren.
2 positie's getekend, daarna array zoveel je wilt. Even door CAMBAM en frezen.
Soms denk je te moeilijk.....
2023-12-14 10_20_59-Window.jpg
Die JLCB is dan misschien wel goedkoop, 200x300mm ga je echt wel betalen, en dan komt er nog een fikse import kostenpost bij.
Dat prototype had allang klaar kunnen zijn, je moet niet steeds iets anders verzinnen, aan het werk. Er zitten hele groepen zelfbouwers op jouw toetsenbord te wachten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 dec 2023 10:37 Ik weet niet hoor, maar volgens mij zit je vreselijk ingewikkeld te doen. Die schakelaartjes hebben niet per ongeluk een ingebouwde 'via'
Daar ben ik dus inmiddels ook achter, Je gaat het pas zien als je het door hebt...

Afbeelding
inmiddels was ik zelf ook al zover.. alleen.. en dat is deel van het leerproces.. moet ik nog een "patroon" vinden om aan het eind van het toetsenbord de boel ook een beetje netjes te krijgen, immers.. een Toetsenbord is geen perfect raster, en dat heeft een reden.
kijk naar je toetsenbord, de letters zitten niet recht onder elkaar, bij een ouder model Heidenhain (TE400/420/425) wel, en dat de Q en de A recht onder elkaar staan.. mwah, daar kan ik wel mee leven.. maar de Z, op je toetsenbord, staat verder verschoven tenopzichte van de A,dan de A tenopzichte van de Q..
op zich zou dat ook mooi zijn als ik dat kan bereiken, maar dan zit je weer met 'k weet niet hoeveel verschillende maten voor je Toetsen.. Nu heb ik er maar 2 een Enkele en een Dubbele, en die Dubbele gebruik ik voor Shift en Enter..(op het Numpad, en dat wordt een Apart Printje, zit ook zo'n dubbele Enter.

Waarom dat een Apart Printje wordt?, omdat ik anders een Print moet maken/laten maken van 37 x 24 Cm.. is wel beetje groot.
het gewone toetsenbord krijg ik wel in een breedte van 25 cm, en een hoogte van 12.., dat komt zo'n beetje overeen met het toetsenbord van een Laptopje.. (mijn Lenovo is 25 Cm breed)

Bovenstaande indeling is wat ik voor ogen heb.. de 8 toetsen links onder het toetsenbord, sluit je eenvoudigweg aan op een UIO-10, als je die hebt, of je zet em ook op de Pokeys.. (momenteel kom ik met het Numpad op 130 Toetsen, maar ik heb maar 128 in de Matrix.. op zich geen man overboord,want ik kan natuurlijk ook knoppen rechtstreeks aansluiten.. , voor de Matrix heb je 24 pinnen nodig, en voor Losse knoppen 1 pin.. GND is een Common tenslotte..
en, je kunt er altijd een tweede Pokeys aanhangen..

Eigenlijk ben ik te snel begonnen.. 'k moet eerst maar eens beslissen: welke Toetsen moeten er absoluut op, welke zijn Nice-to-haves en welke hoeven er echt niet op..

'k wil het dan ook zo maken dat de Array voor het "toetsenbord" gedeelte zo netjes mogelijk gevuld wordt, zodat je X rijen met Y kolommen overhoudtop het NumPad.

Even rekenen: een Pokeys heeft rijen 1 tm 16, en Kolommen A tm H.. Ik heb Functietoetsen (Kolom A) dan 5 oklommen toetsenbord, en dan heb ik er nog 2 voor de "Modus toetsen" onderaan.. Mooi.. en daar kunnen de Jog-Toetsen ook nog bij.. Wat hebben we dan?.. 95 Toetsen, minimaal 93 aparte schakelaars (de 3 voor de Spatie kunnen parallel)

Ik ben nog maar een beginner op dit gebied.. Ik weet niet veel van Electro(nica), maar wat ik wl weet is dat er nog een veel is dat ik niet weet..
keesfrees schreef: 13 dec 2023 23:04 Arie Kabaalstra schreef: ↑13 dec 2023 22:47
Plaatje "Veredeld karton"
Dat ken ik niet, maar dat zal ook werken, als het maar lucht door laat.

MDF is Veredeld Karton, in mijn woordenboek :lol:
(over MDF trouwens.. Ik lees dat inderdaad vaker, dat een Dun plaatje MDF prima functioneert als Spoilboard op een Vacuum, maar werkt dat ook met een zuigerpomp?, en heeft het zin om de randen van 't MDF te "Sealen" zodat het daar niet te veel Lekt?, Likkie Siliconenkledder erop smeren?

Clamp fleece.. is dat wat?..kost ook de wereld niet, het lijkt me dat je dit niet "verspaant" het zal waarschijnlijk wel slijten, maar 'k denk toch dat je hier wel een aantal keren mee kan werken voordat het dusdanig gammel is dat het werk niet meer vlak ligt.
Swake schreef: 14 dec 2023 09:11 benkr schreef: ↑13 dec 2023 22:57

Ik zou je aanraden om de print bij JLCPCB te laten maken
+1 voor deze. Dubbelzijdig kost niets extra. Belettering is ook inbegrepen. Daarboven is het resultaat een miljoen keer beter dan het gepruts thuis.
Dank voor de suggestie.. Ik denk dat dat inderdaad de beste manier is..
Alleen.. Ik hoop dat ik daarvoor ook op de Suggesties/hulp van de Electronica kenners hier mag rekenen, een Print Layoutje maken, met sporen en zo.. dat heb ik inmiddels wel een beetje onder de knie.. mede door al een reeks tips die ik hier gekregen heb.. (ook ontdekt net, de eerste schakelaar moven naar het Origin van de PCB, dan staat ie op de goede plek, en verander ik dan de GridSize.. dan blijft het goed.. Jay!🤩, daar wordt ik blij van.

Betekent wel dat ik maar beter opnieuw kan beginnen.. maar ach.. dat is het leerproces moet je maar denken.. 'k heb AutoCad, A9Cad, LibreCad, QCad, SolidWorks, Inventor, Alibre Design, en Onshape ook niet op één achtermiddag geleerd.
benkr schreef: 13 dec 2023 22:57 Mits je aangeleverd ontwerp goed is natuurlijk.
Hoe ziet een goed ontwerp eruit?.. KiCad heeft een hele stapel layers, de layers voor de Tracks zijn duidelijk.. voorkant is Donkerrood, achterkant is donkergroen.., daar kom ik wel uit.. er staat wel een uitleg bij al die layers, maar nogmaals.. "ik ben een beginneling!" weet ik veel?

best mogelijk, als de prijzen voor kleinere printjes niet te gek zijn, dat ik voor de modelspoorbaan een Modulair printje bedenk voor de wissels , dat als je de boel nog een keer veranderd, dat je er een printje bij plaatst ( een console met afdekplaatjes is wel te verzinnen.., één wissel erbij?.. dan het laatste afdekplaatje 2 gaatjes 12.5 x 12.5 erbij Frezen, plaatje terugklikken, en 2 Tactswitches in de print drukken en vastsolderen.. klaarrr.
Of.. ik maak het in Units van 5 (tegenover de 4 van Märklin), Knopjes met een venster zoeken, zodat je er een papiertje met een Nummer in kan schuiven.. gekker dan dat hoeft het niet te zijn..
Plaats reactie